Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Från tvätt till vaxning

Allt utvändigt arbete och produktval.
ForsV50
Ny Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 aug 2018 18:52

Från tvätt till vaxning

Inlägg av ForsV50 » 02 aug 2018 19:40

Hej!
Jag ska ge mig på att själv försöka vaxa och lackförsegla. Tänkte testa produkter från Autorange by Lahega eftersom de är relativt billiga och verkar prisvärda. Känns lite som att man som helt nybörjare kan testa lite billigare märke. Som lackförsegling kommer jag att använda Ultima paint guard plus som jag har läst många fina recensioner om.
Ska tillägga att jag kommer att göra allt för hand utan polermaskin. Min tanke är att det ska gå att göra relativt smärtfritt och tidseffektivt men vi får se..

Kan det här beskrivna utförandet från tvätt till vaxning stämma?

1. Alkalisk avfettning (Lahega Power clean)
2. Tvätt med schampo (Lahega Car schampo). Våfflad svamp eller ännu bättre med microfiber tvätthandske?
3. Detta steget är jag osäker på om det behövs men ska man här använda alkalisk avfettning igen för att få bort ev smuts som finns kvar? Eller är det flygrostborttagare som ska användas här?
4. Tvätt med schampo igen sedan torka med microfiberduk
5. Applicera flytande rubbing (Lahega Paint cleaner). Görs detta på torr bil och med microfiberduk?
6. Applicera polish (Lahega Cream polish). Görs detta på torr bil och med microfiberduk?
7. Applicera vax (Lahega Banana wax). Görs detta på torr bil och med microfiberduk?
8. Applicera lackförsegling (Ultima paint guard plus) med medföljande microfiber applikator

Hur ser detta ut? Rätt eller några fel?

Tackar på förhand!

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Från tvätt till vaxning

Inlägg av Stefan N » 02 aug 2018 20:35

Vad är det för skick på lacken?
:brumm Polestar2

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Från tvätt till vaxning

Inlägg av progge » 02 aug 2018 21:17

ForsV50 skrev:Hej!
Jag ska ge mig på att själv försöka vaxa och lackförsegla. Tänkte testa produkter från Autorange by Lahega eftersom de är relativt billiga och verkar prisvärda. Känns lite som att man som helt nybörjare kan testa lite billigare märke. Som lackförsegling kommer jag att använda Ultima paint guard plus som jag har läst många fina recensioner om.
Ska tillägga att jag kommer att göra allt för hand utan polermaskin. Min tanke är att det ska gå att göra relativt smärtfritt och tidseffektivt men vi får se..

Kan det här beskrivna utförandet från tvätt till vaxning stämma?

1. Alkalisk avfettning (Lahega Power clean)
2. Tvätt med schampo (Lahega Car schampo). Våfflad svamp eller ännu bättre med microfiber tvätthandske?
3. Detta steget är jag osäker på om det behövs men ska man här använda alkalisk avfettning igen för att få bort ev smuts som finns kvar? Eller är det flygrostborttagare som ska användas här?
4. Tvätt med schampo igen sedan torka med microfiberduk
5. Applicera flytande rubbing (Lahega Paint cleaner). Görs detta på torr bil och med microfiberduk?
6. Applicera polish (Lahega Cream polish). Görs detta på torr bil och med microfiberduk?
7. Applicera vax (Lahega Banana wax). Görs detta på torr bil och med microfiberduk?
8. Applicera lackförsegling (Ultima paint guard plus) med medföljande microfiber applikator

Hur ser detta ut? Rätt eller några fel?

Tackar på förhand!
Välkommen till Forumet.
Om du lägger vax så får Ultima paint guard inget att fästa på.
Lite som lök på lax.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

ForsV50
Ny Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 aug 2018 18:52

Re: Från tvätt till vaxning

Inlägg av ForsV50 » 02 aug 2018 21:22

Stefan N skrev:Vad är det för skick på lacken?
Bilen är från 06 men lacken är i fint skick. Själv är jag inte så kunnig men andra som har koll på bilar har sagt att lacken är fin för att vara en äldre bil.

ForsV50
Ny Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 aug 2018 18:52

Re: Från tvätt till vaxning

Inlägg av ForsV50 » 02 aug 2018 21:36

progge skrev:
ForsV50 skrev:
Välkommen till Forumet.
Om du lägger vax så får Ultima paint guard inget att fästa på.
Lite som lök på lax.
Aha där ser man. Tack för input. Då hoppar jag helt vax och lägger Ultima paint guard plus direkt efter polish?
Kan de föregående stegen fungera med produkterna som jag beskrivit?

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Från tvätt till vaxning

Inlägg av Stefan N » 02 aug 2018 21:41

UPG har ju egen prep innan lackskyddet.
:brumm Polestar2

ForsV50
Ny Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 aug 2018 18:52

Re: Från tvätt till vaxning

Inlägg av ForsV50 » 02 aug 2018 22:22

Stefan N skrev:UPG har ju egen prep innan lackskyddet.
Ja jag har sett det, Ultima paint prep plus. Får kanske bli den istället även om den är dyrare.
Då är frågan om man även ska använda Ultimas karossvamp, elastrofoam? Eller är denna onödig och det räcker med paint prep?

Isåfall blir utförandet något sådant här
Avfettning
Tvätt
Flygrostborttagare eller avfettning (om detta steg behövs?)
Tvätt igen
Ultimas elastrofoam svamp (som väl ska ersätta lera)
Ultima Paint prep
Ultima Paint guard

Kan ovanstående steg vara korrekta?

På "pappret" verkar ju detta vara en smidigare och snabbare behandling eller vad tror ni?

Glömde helt att tacka för välkomnandet tidigare Progge, så jag gör det nu, Tack! :)

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Från tvätt till vaxning

Inlägg av progge » 03 aug 2018 07:10

ForsV50 skrev:
Stefan N skrev:UPG har ju egen prep innan lackskyddet.
Ja jag har sett det, Ultima paint prep plus. Får kanske bli den istället även om den är dyrare.
Då är frågan om man även ska använda Ultimas karossvamp, elastrofoam? Eller är denna onödig och det räcker med paint prep?

Isåfall blir utförandet något sådant här
Avfettning
Tvätt
Flygrostborttagare eller avfettning (om detta steg behövs?)
Tvätt igen
Ultimas elastrofoam svamp (som väl ska ersätta lera)
Ultima Paint prep
Ultima Paint guard

Kan ovanstående steg vara korrekta?

På "pappret" verkar ju detta vara en smidigare och snabbare behandling eller vad tror ni?

Glömde helt att tacka för välkomnandet tidigare Progge, så jag gör det nu, Tack! :)
Om du tänker använga lera eller någon annan sådan produkt så skall du veta att dessa tillför mikro repor i lacken.
På en Svart eller mörk bil så kan dessa repor se ut som hologram i solen.
Polering är ett måste.
Jag använder Ultimas karossvamp om tex en röd bil utan klarlack är kraftigt oxiderad.
Den tar oxiden på ett förträffligt satt.

viewtopic.php?f=15&t=11506
Här kan du ställa frågor och läsa en del om tvätt av fordon.
Vad är det för bil du tänker vårda och vad är färgen?
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Från tvätt till vaxning

Inlägg av Funk » 03 aug 2018 07:17

Hej och välkommen.

Det ser bra ut, men alla former av lera tillför repor även om dom kan vara små, så frågan är om du skall använda det om du skall polera för hand.
För jag tolkar det som att det är handarbete som gäller...

Vad det gäller just handpolering så skulle jag välja ett vax som fyller lite istället för Utima, vilket är bra grejor men på en drygt tio år gammal bil som inte polerats med maskin kanske inte är optimalt. Lahegas Bananvax är helt OK.. det funkar dock även efter en lite lättare polering.

Rent generellt så tycker nog jag att lägga 500:- för en maskin och några trissor är det enda raka. Skriv i din profil var du bor så kanske någon snäll forummedlem kan låna dig en för att prova..

/Thomas

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

ForsV50
Ny Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 aug 2018 18:52

Re: Från tvätt till vaxning

Inlägg av ForsV50 » 03 aug 2018 10:27

Tack för era tips! Uppskattas mycket och det känns som man lär sig en del som nybörjare :)

När jag läser era svar så tänker jag kanske att Ultima svampen blir lite mycket om den gör mikrorepor och att dessa sedan måste poleras korrekt för att få ett gott resultat.

Mitt syfte med bilvården är främst att hålla lacken någorlunda ren och snygg och att skydda den med en lackförsegling som tex Ultima paint guard plus. Och detta arbete ska jag gärna kunna göras
relativt snabbt och enkelt.

Bilen är en vit Volvo V50 och lacken ser fin ut (iaf med mina otränade ögon).

Kan man hoppa några av stegen för att göra processen mer "skonsam" för lacken och tidseffektiv? Dock är man ju lite rädd att man inte ska få bort all smuts etc innan man applicerar vax eller lackförsegling så att man tillför repor på lacken.

Skulle man kunna göra så här?
1. Alkalisk avfettning
Kan man sedan lägga på flygrostborttagare och brukar detta behövas? Eller ska man först tvätta bilen med schampo sedan flygrostborttagare och sedan schampo igen
2. Tvätt med schampo
3. Torka med microfiberduk
4. Applicera Ultima Paint prep plus
5. Applicera Ultima Paint guard plus/ eller Lahega banan vax (kanske variera ibland med pgp och ibland med vax)

Hur ser detta ut?

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Från tvätt till vaxning

Inlägg av popp » 03 aug 2018 12:32

[quote="Funk"]Hej och välkommen.

Det ser bra ut, men alla former av lera tillför repor även om dom kan vara små, så frågan är om du skall använda det om du skall polera för hand.
För jag tolkar det som att det är handarbete som gäller...

Vad det gäller just handpolering så skulle jag välja ett vax som fyller lite istället för Utima, vilket är bra grejor men på en drygt tio år gammal bil som inte polerats med maskin kanske inte är optimalt. Lahegas Bananvax är helt OK.. det funkar dock även efter en lite lättare polering.

Rent generellt så tycker nog jag att lägga 500:- för en maskin och några tr

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Från tvätt till vaxning

Inlägg av Manor » 03 aug 2018 12:43

Välkommen till forumet :).
Även jag skulle tipsa om att köpa en polermaskin då resultatet blir betydligt bättre och framför allt lättare.

Ultimas medel är väldigt lätta att jobba med, men även här blir resultatet av Paint Prep bättre med en maskin.
Det är ju dock smidigast om någon kan visa lita samt kanske låna ut en maskin till dig.

Ett favoritmedel som jag brukar tipsa om är Glare Micro Finish (milt polermedel) och Glare Professionell Polish (lackskyddet).
De är lättarbetade, ger en blankt fint resultat och en hyfsad hållbarhet (och luktar ganska gott ;-)). Du hittar dessa medel hos Waxdog som är av forumets sponsorer.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Från tvätt till vaxning

Inlägg av Funk » 03 aug 2018 13:26

Jag har aldrig gjort en vit bil där både kallavfettning och flygrostborttagare INTE behövts.. :-)

Jag får också hålla med Manor om Glare, bra grejor helt enkelt..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Från tvätt till vaxning

Inlägg av popp » 03 aug 2018 14:31

Jag kan också garantera att det behövs både kallavfettning o flygrost medel på den. :)

Men skrev var du bor någonstans så finns det kanske någon i närheten som kan hjälpa dig. :best

ForsV50
Ny Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 aug 2018 18:52

Re: Från tvätt till vaxning

Inlägg av ForsV50 » 03 aug 2018 16:13

Tack för alla input och tips!

Jag har nu varit och inhandlat grejer. Det blev Ultima paint guard wash, Ultima Elastrofoam och Ultima paint prep plus.
Steget från tvätt till lackförsegling kommer då att bli följande :

1. Alkalisk avfettning
2. Tvätt med Wash guard schampo och tvätthandske
3. Torka bilen
4. Ultima Elastrofoam, samt torka med microfiberduk
5. Ultima paint prep
6. Ultima paint guard plus

Så det blev att jag hoppade flygrostborttagare eftersom elastrofoam svampen ska väl ta bort flygrosten?
Men efter att jag har läst det ni skrivit nu så kanske det behövs.. :shock:

Tror ni jag klarar mig på detta eller bör jag införskaffa flygrostborttagare och använda efter tvätt och före Elastrofoam?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Från tvätt till vaxning

Inlägg av Funk » 04 aug 2018 06:52

Jag ser ingen kallavfettning under list , vilket för mig är första steget. Jag lägger sedan alkalie vått över hela bilen.

Flygrost är/kan vara ganska stora partiklar som jag definitivt inte hade gnuggat runt med Elastrofoamen. Framförallt inte om jag inte skulle polera efter..
Kom ihåg att smörja mycket när du använder svampen.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

ForsV50
Ny Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 aug 2018 18:52

Re: Från tvätt till vaxning

Inlägg av ForsV50 » 04 aug 2018 09:59

Funk skrev:Jag ser ingen kallavfettning under list , vilket för mig är första steget. Jag lägger sedan alkalie vått över hela bilen.

Flygrost är/kan vara ganska stora partiklar som jag definitivt inte hade gnuggat runt med Elastrofoamen. Framförallt inte om jag inte skulle polera efter..
Kom ihåg att smörja mycket när du använder svampen.

/Thomas
Så kallavfettning behövs även på sommaren?
Några tips på kallavfettning och alkalisk?

Sen blir det att köpa hem flygrostlösare. Några tips på bra? Jag har tittat på ValetPRO Dragon's breath och Bilt Hamber Korrosol

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Från tvätt till vaxning

Inlägg av mikkiz » 04 aug 2018 17:39

Kolla på tex waxdog.

Kallavf - blue& green degreaser tex
Vanlig avf - Bilt hamber surfex hd

Korrosol och dragons breath funkar båda bra.

ForsV50
Ny Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 aug 2018 18:52

Re: Från tvätt till vaxning

Inlägg av ForsV50 » 06 aug 2018 16:37

mikkiz skrev:Kolla på tex waxdog.

Kallavf - blue& green degreaser tex
Vanlig avf - Bilt hamber surfex hd

Korrosol och dragons breath funkar båda bra.
Tack mikkiz! :jeps

Var inom Mekonomen idag och köpte kallavfettning. Blev Sonax Xtreme Intensiv Avfettning. Är den något bra? Stod att den även tar flygrost?
Eller är det mer "safe" att satsa på någon av de specifika flygrostlösare som nämnts ovan?

Tack för all hjälp alla kunniga!
:best

ForsV50
Ny Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 aug 2018 18:52

Re: Från tvätt till vaxning

Inlägg av ForsV50 » 06 aug 2018 16:52

Sen har jag en sista fråga. Låter kanske dumt men är man nybörjare så är man :)
1. Ska kallavfettning appliceras (som Sonax som jag köpt) på undre delen av bilen upp till ca 3/4 av bildörrarna? Och sen alkalisk avfettning på resten av hela bilen?

2. Sedan applicera flygrostlösare (tex Dragon's breath) på HELA bilen? Både dörrar, tak och huv?

Skriv svar