Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nybörjare behöver tips!

Allt utvändigt arbete och produktval.
Asp
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 aug 2018 20:21

Nybörjare behöver tips!

Inlägg av Asp » 18 aug 2018 13:39

Ok har just köpt en ny bil som jag tänkte underhålla (tvätta) lite seriösare än förut.

Har köpt på mig lite prylar för att förenkla livet lite.

En högtryckstvätt och en foamlance.

Igår kom prylarna så jag var tvungen att testa lite. Bilen var ganska skitig efter bilsemester på 200mil och det var första tvätten sedan jag hämtade ut den.
A27E9018-7657-41ED-B463-E3D52DCEB2CD.jpeg
6543CE48-172B-4164-8326-01DFD9E73E2C.jpeg
EE60AF02-1928-4B53-A651-12A8A54CC045.jpeg
Började med att skumma bilen med BBV förtvättsmedel i koncentrationen 1:40.
4D219753-C91C-45D7-A316-451086034F2D.jpeg
Spolade sedan av bilen. Upptäckte att vanlig smuts löstes upp bra men de torkade insektsliken satt kvar. Skummade de utsatta ställena igen med samma blandning och lät det dra lite längre (orkade inte göra en starkare blandning). Gjorde ingen större skillnad.

Fortsatte sedan med att skumma bilen igen med BBV Arti +. Sedan tvättade jag av bilen med 4st blöta microfiberhandskar.
Alltså ingen dubbeldop metod utan delade bilen i 8 delar och använde en sida av varje handske på var del. Fick gnussa rätt mycket på insekterna.

Slutligen spolade jag av bilen noga. Då kom jag på att jag glömt fäljarna :) shamponerade dom med skum och gnuggade med en sista 5:e handske. Insåg att man kanske skall ha någon borste för att komma åt bättre. Spolade av bilen ordentligt och körde in den i garaget där jag torkade av den. Provade två torkdukar en microfiber med diamantmönstrer och en microfiber som ser ut som en frotté handduk. Gillade frotté varianten bäst.

Tyckte tvätten gick ok men jag tyckte det var lite väl mycket jobb med insekterna. Skulle jag ha kört en Kallavfettning eller bara starkare blandning av BBV förtvätten?

Upptäckte några knappnåls stora stenskott (tråkigt på en 2 månader ny bil) vad gör man med dom?

Jag har inget vax. Vad skall man ha som man kan lägga på för hand inne i garaget. Jag föredrar nått lättanvänt som inte lämnar vita rester överallt.

Tar gärna tips på att förenkla/förbättra processen. Jag är inte superpedant och tycker om att putsa bilen jag vill bara att den skall behålla nybilskänslan lite längre.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Nybörjare behöver tips!

Inlägg av progge » 18 aug 2018 14:22

Tjenare och välkommen till Formet.
viewtopic.php?f=15&t=11506
Är en tråd jag skapat som ett diskussions underlag med temat så här gör jag.
Läs och kom med synpunkter.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Asp
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 aug 2018 20:21

Re: Nybörjare behöver tips!

Inlägg av Asp » 18 aug 2018 15:45

Verkar som att jag är rätt ute med det Alkaliska förtvättsmedlet på insekter iallafall. Får kanske prova starkare blandning nästa gång.

Hittade inga enkla/snabba vaxmetoder i din tråd.

Skulle behöva tips om produkter (allt man behöver) och gärna någon bra guide.

Elias1
Ny Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 jan 2018 18:38
Ort: Skellefteå

Re: Nybörjare behöver tips!

Inlägg av Elias1 » 18 aug 2018 19:01

En dum fråga som ibland missas. I din foam lance, blandar du medel i behållaren eller har du koncentrerat och reglerar ratten?
Det är rätt lätt att göra tankevurpa när man späder i behållaren och hamnar i väldigt svaga blandningar.

Kallavfettning gör ingenting på insekter utan det är alkaliskt som fungerar, däremot så om bilen inte är behandlad med någonting så hinner insekter bränna fast rätt fort. Speciellt i denna värmeböljan som varit.

Jag använder BBV prewash foam i 1:20 på vintern och 1:30 på sommaren, den koncentrationen brukar ta liken men då behandlar jag bilen med power lock var 5-6 månad och den är svart så de syns mindre.

Asp
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 aug 2018 20:21

Re: Nybörjare behöver tips!

Inlägg av Asp » 18 aug 2018 20:31

Har kollat att med min tvätt och max medel blir det 1:20 och så hade jag medlet spätt med lika mycket vatten. Kanske skall köra rent i behållaren och blanda med ratten istället.

Nu när jag har läst på lite inser jag att man skall försöka ta bort dom ganska fort och inte samla så länge.

Tror att jag skulle behöva få på lite vax med lacken känns väldigt sträv när man tar på den. Skall beställa Soft99 fusso coat och prova lägga på. Vad jag inte hajar är om det blir ok resultat utan att polera eller lera bilen.

Så här avancerat var det inte när man var ung och tvättade :) men då hade man inte en ny bil heller.

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Nybörjare behöver tips!

Inlägg av korvis » 19 aug 2018 09:30

Man kan ju göra det hur enkelt eller avancerat man vill [emoji4]

Mitt förslag är väl att göra en ordentlig tvätt med kallavfettning, alkalisk, iron-x samt lera och schamponering. Därefter en lättare polering. Sprita sen för att valfritt vax/lackskydd ska fästa bra och hålla länge.

Sen har du väldans bra förutsättningar för att hålla lacken i gott skick genom att underhålla med QD och spraywax vid tvätt.

Det blir då roligare å lättare att tvätta bilen då smuts å insekter släpper mycket lättare.

Lycka till och välkommen till forumet! [emoji106]

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Skriv svar