Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lackregöring av "punkteringsskum"

Allt utvändigt arbete och produktval.
jdthun
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 aug 2018 11:12

Lackregöring av "punkteringsskum"

Inlägg av jdthun » 20 aug 2018 11:23

Hej!
Skulle behöva hjälp med lämpliga tips för att rengöra lacken på min Q5:a efter att ha varit tvungen att använda den däckreparationssats som finns med i bilen i stället för reservhjul. Hela högra sidan är som sandpapper efter att ha använt den i samband med punktering tidigare i sommar.
Hur ska jag göra - är det ens lönt att försöka med avfettning?
Tacksam för hjälp och erfarenheter!

MVH Johan

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lackregöring av "punkteringsskum"

Inlägg av Funk » 20 aug 2018 12:55

Spontant kunde det kanske vara läge att fråga en gummiverkstad vad dom rengör sina verktyg med..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Lasseman
Medlem
Inlägg: 491
Blev medlem: 12 okt 2012 10:19
Ort: Sundsvall/Njurunda
Kontakt:

Re: Lackregöring av "punkteringsskum"

Inlägg av Lasseman » 23 aug 2018 19:03

jdthun skrev:Hej!
Skulle behöva hjälp med lämpliga tips för att rengöra lacken på min Q5:a efter att ha varit tvungen att använda den däckreparationssats som finns med i bilen i stället för reservhjul. Hela högra sidan är som sandpapper efter att ha använt den i samband med punktering tidigare i sommar.
Hur ska jag göra - är det ens lönt att försöka med avfettning?
Tacksam för hjälp och erfarenheter!

MVH Johan
Hej!

Vi "gummigubbar" är väldigt försiktiga med den gulvita mjölken som brukar vara i däck som punkaspraylagats.
Jag vet faktiskt inte om den är petroliumbaserad eller kan lösas med en alkalie. Prova båda och om inte det biter så skulle jag lera utsatta partier och sedan polera med en fin polish och lägga ett lämpligt skydd på igen

/Lars

jdthun
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 aug 2018 11:12

Re: Lackregöring av "punkteringsskum"

Inlägg av jdthun » 26 aug 2018 10:41

Tack för tipsen!
Jag har provat med både alkalie och petroleumbaserat men utan vidare framgång........
Fått tipset attt försöka försiktigt med handsprit eller bromsrengöring, men tror att jag hamnar i mekanisk rengöring med lera eller liknande och sedan polering och nytt skydd på lacken......
//Johan

Skriv svar