Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Fråga om momentnyckel

Oljebyten, service, rostlagning
Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Fråga om momentnyckel

Inlägg av Funk » 03 jan 2019 10:45

Jag blandar säkert ihop momentstavar och hylsor då. Om stavarna inte kan användas med handkraft, ska de användas med mutterdragare då menar du?
Precis så..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Fråga om momentnyckel

Inlägg av Stefan N » 03 jan 2019 10:47

Momentstav kan bara användas med mutterdragare.
:brumm Polestar2

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Fråga om momentnyckel

Inlägg av MRisberg » 03 jan 2019 11:07

Tackar för den infon.

Ohh jag vet inte. Att dra moment med muttermaskin så där knack knack knack knack knack knack (för man lär ju aldrig stänga av maskinen snabbare än så!) ... Ligger det verkligen någon precision i den metoden jfm en klassisk momentnyckelstav som man drar till precis bara ett klick?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Fråga om momentnyckel

Inlägg av progge » 03 jan 2019 12:43

MRisberg skrev:
progge skrev:Tengtool https://www.bauhaus.se/momentnyckelsats ... x1238.html är ett bra och hållbart märke.
Vi använder Tengtool professionellt på jobbet dagligen och byter ut dem vart tredje år. (Kalibrerings dags)
Så de håller en mansålder för en privatperson till ett hygglo pris.
Tack för tipset. Kostar betydligt mer än ovan föreslagna variant från Biltema men ska definitivt läsa på om det. Uppskattar verkligen att arbeta med fina verktyg och sparar många gånger gärna lite extra till sådana.

Funk skrev:Jag har nog aldrig sett hylsor med inbyggt momentvärde...om du inte menar momentstavar, och dessa funkar inte till handkraft..

Kalibrering eller inte...jag kalibrerar inte min större momentnyckel, jag släpper bara på fjädern så den ligger obelastad. Min lite mindre momentnyckel som har använts till motorbyggen däremot kollas innan den skall användas. Jag har iofs lyxen av att kunna få det gjort på jobbet så för mig är den en självklarhet. Många års rutinmässigt mätande och mötande av ISO-normer har satt sina spår.. :-)
Jag blandar säkert ihop momentstavar och hylsor då. Om stavarna inte kan användas med handkraft, ska de användas med mutterdragare då menar du?

Om jag köper ett kalibrerat verktyg men som kan falla ur sin kalibrering så ska jag definitivt se till att köpa ett som kan återkalibreras till de rätta värdena igen med jämna mellanrum. Vill ju inte köpa något som kanske börjar visa fel om något år eller två. Vad är då vitsen? :)
En kalibrering kan kosta mer än ett nytt verktyg, om man inte som Funk har tillgång till kalibreringsutrustning på Torslanda.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Fråga om momentnyckel

Inlägg av Funk » 03 jan 2019 16:28

MRisberg skrev:Tackar för den infon.

Ohh jag vet inte. Att dra moment med muttermaskin så där knack knack knack knack knack knack (för man lär ju aldrig stänga av maskinen snabbare än så!) ... Ligger det verkligen någon precision i den metoden jfm en klassisk momentnyckelstav som man drar till precis bara ett klick?
Allt beror på vem som hanterar ett verktyg, en gammal räv kan säkert komma riktigt nära med ett känt verktyg...
Det blir ganska mycket högre moment om man två sekunder på knacken än om man kör en sekund.
Jag mäter för säkerhets skull.. :D

Sedan skall man väl komma ihåg att hjulbultar inte är ett under av precision, det är ju inte sträckbultar eller moment-vinkel vi pratar om.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Fråga om momentnyckel

Inlägg av MRisberg » 03 jan 2019 19:03

progge skrev:En kalibrering kan kosta mer än ett nytt verktyg, om man inte som Funk har tillgång till kalibreringsutrustning på Torslanda.
Ja, kan tänka mig.
Jag är lite så att om jag _kan_ så jobbar jag gärna efter någorlunda exakta specifikationer. Får se om jag kan hitta en rimlig väg mellan fullständigt noll koll på moment och verktyg med kalibrering för 17 papp. :lol: Hoppas på att hitta en sweet spot någonstans emellan för mig personligen.

Funk skrev:Allt beror på vem som hanterar ett verktyg, en gammal räv kan säkert komma riktigt nära med ett känt verktyg...
Det blir ganska mycket högre moment om man två sekunder på knacken än om man kör en sekund.
Jag mäter för säkerhets skull.. :D
Har förstått att det är så jag med, skillnaden att knacka en eller två sekunder. Det går bort för min del - alltså om jag nu ändå ska börja med att arbeta efter siffror så har jag svårt att inte göra det så bra som rimligen möjligt så att säga. :roll: Kan väl lika gärna skippa annars tänker jag.

Funk skrev:Sedan skall man väl komma ihåg att hjulbultar inte är ett under av precision, det är ju inte sträckbultar eller moment-vinkel vi pratar om.
I know, I know ... Men jag rör vid det här laget inte många andra skruvar/muttrar/bultar eller detaljer på bilen så jag tänkte att jag skulle hantera det jag kommer i kontakt med så bra jag kan i alla fall. Dessutom har jag ju varit med om effekten av att inte dra och efterdra däcken på rätt sätt som jag beskrev i en annan tråd. Vill inte att det ska hända igen nu när jag ofta åker med fler i bilen ... Säkerhet framför allt. (Och att lämna in till verkstad för framtida däckskifte är bara att glömma. Been there, done that.)

Jag ska titta och känna på momentnycklar framöver och se om jag får känslan för någon av dem. Återkommer säkert med frågor här efteråt.

Tack för er input!
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: Fråga om momentnyckel

Inlägg av vaxfrasse » 03 jan 2019 19:25

Har en Biltema momentnyckel till att efterdra hjulbultar med. Den har jag, precis som Progge inställd på moment hela året.
Det är ju som Funk skriver, inte något krav på exakt rätt moment på hjulbultarna.
Det viktiga tycker jag är att det blir rätt moment inom normala gränser och någon newtonmeter hit eller dit spelar för mig ingen roll.
3-4% avvikelse är det nog på de flesta momentnycklar i rimlig prisklass för privatpersoner.
Vid andra arbeten så är det ofta andra krav på precision.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Fråga om momentnyckel

Inlägg av MRisberg » 03 jan 2019 19:43

vaxfrasse skrev:Har en Biltema momentnyckel till att efterdra hjulbultar med. Den har jag, precis som Progge inställd på moment hela året.
Det är ju som Funk skriver, inte något krav på exakt rätt moment på hjulbultarna.
Det viktiga tycker jag är att det blir rätt moment inom normala gränser och någon newtonmeter hit eller dit spelar för mig ingen roll.
3-4% avvikelse är det nog på de flesta momentnycklar i rimlig prisklass för privatpersoner.
Vid andra arbeten så är det ofta andra krav på precision.
Hej Frasse. Yes! Har läst att den från Biltema har 3-4% avvikelse. Det låter väl okej, antar jag. 120nm ska jag ha på mina däck (har jag för mig). Det blir någonstans mellan 115-125nm om man litar på avvikelsespecifikationen från Biltema. Men vem har kontrollerat den? Litar man på Biltema? :)

Ja alltså, det är ju inte något verktyg för Boeing eller Nasa vi pratar om här så man kan ju argumentera för att det "duger". Men ... hur blir det då om man låter sitt verktyg ligga uppspänt? Hamnar vi på 5-6% efter ett år, motsvarande 113-127nm? 7-8% kanske, motsvarande 110-130nm? Jag är nyfiken på det. Ska ge mig in i det här med att dra med moment och tänker att det är trevligt att läsa om hur det går till på "rätt sätt".

Ps. Är ute efter att lära mig, inte göra folk upprörda för sina inköpt och mitt snack.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Fråga om momentnyckel

Inlägg av Funk » 03 jan 2019 22:21

Skulle precisionen bli lidande av av att nyckeln låg "spänd" så borde rimligen åtdragningsmomentet sjunka. Och det föredrar jag helt klart före att det ökar, för då börjar det bli marigt. För höga moment ger sträckningar i bultar och eventuellt gängpaj...sträckningar ger lägre låsningstryck så högre är ofta sämre..
I praktiken är nog variationen på grund av bultarnas skick (för man återanvänder ju de gamla) en större variabel än momentnyckeln. Skall man dessutom diskutera huruvida man skall smörja bultarna eller ej då blir det livat. De allra flesta bilar har momentet angivet med torra bultar men det finns vissa märken där verkstadsmanualen föreskriver anoljade bultar har jag hört..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Fråga om momentnyckel

Inlägg av MRisberg » 05 jan 2019 03:08

Funk skrev:.. I praktiken är nog variationen på grund av bultarnas skick (för man återanvänder ju de gamla) en större variabel än momentnyckeln.
Bra poäng / tanke.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Skriv svar