Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Diskutera bilvårdsprodukter här
Jepzorlicious
Ny Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 nov 2018 12:40

Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av Jepzorlicious » 24 nov 2018 12:49

Hej!

Har försökt söka runt men inte hittat något svar på denna fråga men hoppas någon här kan sitta inne på svaret.

Jag är låst till GDS-hallar för att tvätta bilen, men skulle vilja använda foam lance. Är det någon här som använder det i sån hall i Stockholmsområdet? I så fall, vilken mack och vilken anslutning har dem?

Vore ju trevligt att passa på att införskaffa en foam Lance nu från BBV när det är rea :D

Tack på förhand!

Lill-Dan
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 28 jul 2015 20:30
Ort: Åkersberga

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av Lill-Dan » 24 nov 2018 21:39

Tror det blir svårt.. du kanske måste skaffa en ”pumpbar” modell...?
:brumm

Jepzorlicious
Ny Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 nov 2018 12:40

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av Jepzorlicious » 24 nov 2018 23:27

Jag har en sådan pump-variant men man blir ju lite trött av det konstanta pumpandet, tyvärr.

Jag läste i denna länk https://www.bollnasbilvard.se/content/28-foam-lance att det brukar gå, och hörde på en annan bilvårdsfirma att det finns de som kopplar på foam lance i GDS-hallar. Men jag har själv varit lite tveksam om mackarna tillåter det också.

Kanske får ta och ringa runt till några härikring och fråga.

fjohan82
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 jul 2018 08:07
Ort: Saltsjöbaden

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av fjohan82 » 06 dec 2018 02:49

Hej!

Jag har en BBV Ultra Performance Foamer med Nilfisk PRO-kopplingen.
Denna använder jag på OKQ8-macken i Skvaltan i Nacka, där det går att koppla från "högtrycksdelen/den yttre tvättarmen" från handtaget med möjlighet att koppla in denna Foamer.
Nackdelen är att det blir skum typ överallt :) , så jag försöker tvätta på lite udda tider eller visa lite extra hänsyn om det är någon i båset bredvid.
Det finns även små vagnar att låna, eller vad man kan kalla dom, som man koppla in sig på samma sätt för att kunna tvätta underredet på bilen.

Jepzorlicious
Ny Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 nov 2018 12:40

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av Jepzorlicious » 12 dec 2018 11:44

fjohan82 skrev:Hej!

Jag har en BBV Ultra Performance Foamer med Nilfisk PRO-kopplingen.
Denna använder jag på OKQ8-macken i Skvaltan i Nacka, där det går att koppla från "högtrycksdelen/den yttre tvättarmen" från handtaget med möjlighet att koppla in denna Foamer.
Nackdelen är att det blir skum typ överallt :) , så jag försöker tvätta på lite udda tider eller visa lite extra hänsyn om det är någon i båset bredvid.
Det finns även små vagnar att låna, eller vad man kan kalla dom, som man koppla in sig på samma sätt för att kunna tvätta underredet på bilen.
Hallå och tack för ditt svar!

Det var precis det jag var ute efter :) Jag brukar tvätta på OKQ8 i Fruängen som också har en sån där vagn för underredet. Då borde det vara samma typ av koppling där så man kan koppla på handtaget till en foamer.
Då ska jag nog ta och beställa en sån och testa nästa gång man är där!

Lill-Dan
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 28 jul 2015 20:30
Ort: Åkersberga

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av Lill-Dan » 28 dec 2018 16:45

Jag som sa att det blir svårt,ska erkänna att jag hade fel :roll:
Tvättade ena bilen okq8:s gds hall i åkersberga idag och tänkte då på vad vi pratat om här..
Var ju tvungen och kolla,och hoppla,en smidig snabbkoppling :o
Passade på att ta nån bild,och återigen är det som bollnäs säger på sin sida :jeps
Bilagor
94C9BB64-34FF-455F-B522-6C689EA7B08C.jpeg
94C9BB64-34FF-455F-B522-6C689EA7B08C.jpeg (155.79 KiB) Visad 15065 gånger
F572F258-7C24-40E6-800C-8B534C32EF97.jpeg
F572F258-7C24-40E6-800C-8B534C32EF97.jpeg (82.46 KiB) Visad 15065 gånger
:brumm

Jepzorlicious
Ny Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 nov 2018 12:40

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av Jepzorlicious » 05 jan 2019 23:47

Sedärja, OKQ8 levererar på fler ställen. Jag tog faktiskt och beställde en ultra performance foamer nu på deras mellandagsrea, du kanske får göra det också Lill-dan? ;)

När vi ändå pratar foam i GDS-hall, vad bör man använda för blandning med t.ex. Arti Green och Arti +? Det är de två jag har tänkt använda närmast och är lite osäker på spädning. Om man kör 1:9 med Arti Green (1dl/9dl) i foamern, då borde man väl få en rätt mild spädning eftersom högtrycken späder en del också?

Jepzorlicious
Ny Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 nov 2018 12:40

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av Jepzorlicious » 11 jan 2019 21:18

Fick min BBV Ultra Performance Foam Lance idag så jag var tvungen att åka och tvätta bilen direkt :D
På OKQ8 i Stuvsta har de precis renoverat GDS-hallen och där funkade det med Nilfisk PRO kopplingen, precis som BBV skriver på sin sida.

Sjukt roligt med skum, men det tar nog ett tag att få till spädningen. Körde 2dl Arti Green och 8dl vatten och lansen inställd på 0 tror jag. Det blev väldigt bra skum, inte riktigt raklödder men bra nog. Var dock tvungen att fylla på flaskan för jag hann inte runt bilen (kanske för man var glad i avtryckaren :D). Sedan efter en stund gick jag på med Arti + som jag blanda 3dl + 7dl vatten. Samma resultat som med avfettningen.

Fortsättning följer med att få till spädning i GDS-hall då jag tänker att det nog skiljer sig en del från vanliga elektriska högtryckstvättar för hemmabruk.

Johan66
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: 16 apr 2015 14:30

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av Johan66 » 13 jan 2019 14:15

Minst blandning i foamen får man genom att vrida så mycket man kan mot -
Så har jag det inställt på mina

Rattnalle
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 dec 2018 14:01

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av Rattnalle » 15 jan 2019 13:21

Hakar på lite här även om det inte är Stockholm.

Är lite sugen på en foam lance. Mest för att det verkar kul. Kör tryckspruta idag till förtvätten och det funkar ju egentligen rätt bra. Också för bruk i OKQ8s hallar så samma adapter, det har jag redan kollat.

Är det samma lika om jag köper BBVs egna spruta, Autodudes motsvarande eller liknande beroende på var jag handlar först eller det blir rea först eller är det några väsentliga skillnader?

Perra79
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 21 mar 2016 21:47
Ort: Solna

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av Perra79 » 17 jan 2019 20:30

Jag har också tänkte köpa en Lance som funkar i GDS-hallar så bra tips man fick här. Har även läst på Detal Garages facebooksida för en tid sedan att dom också säljer en variant som funkar på en GDS-hall.
Älskar bilar och speciellt när dom är rena och fina.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av MRisberg » 18 jan 2019 02:32

Perra79 skrev:Jag har också tänkte köpa en Lance som funkar i GDS-hallar så bra tips man fick här. Har även läst på Detal Garages facebooksida för en tid sedan att dom också säljer en variant som funkar på en GDS-hall.
Ser att du hänger i Solna. Har du nå tips på GDS som låter en koppla på skumlans? .. om det var det du syftade på?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Perra79
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 21 mar 2016 21:47
Ort: Solna

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av Perra79 » 30 jan 2019 14:03

MRisberg skrev:
Perra79 skrev:Jag har också tänkte köpa en Lance som funkar i GDS-hallar så bra tips man fick här. Har även läst på Detal Garages facebooksida för en tid sedan att dom också säljer en variant som funkar på en GDS-hall.
Ser att du hänger i Solna. Har du nå tips på GDS som låter en koppla på skumlans? .. om det var det du syftade på?

Jag brukar alltid tvätta bilen i Hallonbergen eller Bergshamra och på dessa ställen tror jag att det ska funka att koppla in en Lance. Jag ska undersöka lite bättre och se om det funkar :idea:
Älskar bilar och speciellt när dom är rena och fina.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av MRisberg » 30 jan 2019 15:24

Perra79 skrev:Jag brukar alltid tvätta bilen i Hallonbergen eller Bergshamra och på dessa ställen tror jag att det ska funka att koppla in en Lance. Jag ska undersöka lite bättre och se om det funkar :idea:
Uppskattar att du kollar. Det står lite still här.
Har inte hört något mer från varken OKQ8 eller kommunen än.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Jepzorlicious
Ny Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 nov 2018 12:40

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av Jepzorlicious » 15 feb 2019 21:15

När det kommer till utbudet från olika tillverkare så har BBV, Autodude, Chemical Guys och Pingens alla foam Lance där de erbjuder adapter som passar på de OKQ8 som har Quick release (adaptern ser ut som på bild 2 som Lill-Dan la upp ovan).

Av alla de (alldeles för många) timmar jag kollat youtube och läst runt om ”bästa foam Lance” så är det en amerikansk variant som kommit upp, MTM PF22. Källor är bla Obsessed Garage, Pan the Organizer och några fler. Den verkar vara väldigt bra men finns som sagt inte i Sverige vad jag vet.
Själv så har jag enbart testat BBV Ultra Performance 2ggr hittills så kan inte uttala mig riktigt ännu, men BBV har lagt upp ett klipp för att jämföra deras olika varianter på youtube https://youtu.be/IkPWoC8qupw. Tror även att pingens har lagt upp några klipp på sin youtube som visar deras foam Lance in action.

Personligen tror jag att mycket handlar om att man inte bör köpa de allra billigaste och att den man köper bör ha kapacitet för det vattenflöde man får från sin högtryckstvätt, såväl portabel som i GDS-hall.

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av TonyM » 16 feb 2019 15:13

Tror att Autodudes foamcannon den för 1000lappen är en MTM PF22. Ser exakt likadan ut.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Jepzorlicious
Ny Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 nov 2018 12:40

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av Jepzorlicious » 18 feb 2019 12:51

TonyM skrev:Tror att Autodudes foamcannon den för 1000lappen är en MTM PF22. Ser exakt likadan ut.
Skickade en fråga om det till dem och det stämmer att det är en sådan, men att den har ett annat namn på deras sida!

Perra79
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 21 mar 2016 21:47
Ort: Solna

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av Perra79 » 21 feb 2019 16:47

Jag har den som Autodude säljer och håller med, ser exakt likadan ut som alla "proffs" rekommenderar. Älskar att titta på Pan the Organizer, Obsessed Garage, The Rag Company och Forensic detailing channel som ger väldigt mycket tips och trix.
Jag är då jättenöjd med min Foam-lance som används i GDS-hall
Älskar bilar och speciellt när dom är rena och fina.

Rattnalle
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 dec 2018 14:01

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av Rattnalle » 21 feb 2019 17:28

Miljonfrågan: Hur stor skillnad är det, egentligen, mot att applicera förtvätten med tryckspruta?

Perra79
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 21 mar 2016 21:47
Ort: Solna

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av Perra79 » 21 feb 2019 17:47

Rattnalle skrev:Miljonfrågan: Hur stor skillnad är det, egentligen, mot att applicera förtvätten med tryckspruta?


Egentligen inte jättestor tror jag... Dock så är det ju ganska så jobbigt att ha en tryckspruta till hela bilen och så blir ju inte skumlagret lika tjockt och fint. Jag har en tryckspruta när jag tvättar husvagnen eftersom jag inte tillgång till vatten där jag tvättar den så får ta med mig ett gäng med fyllda hinkar med vatten och tvätta på det sättet.
Älskar bilar och speciellt när dom är rena och fina.

Skriv svar