Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lackrengöring, så det kan gå.

Diskutera bilvårdsprodukter här
Skriv svar
TK421
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 jan 2019 15:19

Lackrengöring, så det kan gå.

Inlägg av TK421 » 10 feb 2019 17:41

Tänkte rengöra bilen lite ordentligt idag. Färgen är vit och från 2015 och ganska okej skick, men den är småprickig runt hjulhus och längs med nederkanten, fullt med tjärfläckar och små flygrostprickar. Inhandlade lite Biltema kallavfettning gel som sägs vara toppen, tog även med mig det mobila bilvårdskittet med lera, snabbvax, shampoo etc.

Efter en första avfettning som fick verka i ca 10 minuter spolades bilen av med högtryck, då försvann väl 70% av allt skit, men nästan alla småprickar var kvar. GJorde nu en shamponering. Prickar fortfarande kvar. Hmm, dags för lite lera (premiär, har aldrig använt detta innan). Sprayade lite Quick detailer på leran och lacken (som var ren så när som på asfaltfläckarna) och körde över snabbt med leran så som man gör i alla instruktionsvideos. Applicerade endast lätt tryck.

Ingen effekt alls. Leran var ren, men alla asfaltprickar fanns kvar på lacken. Totalt verkningslöst. Okej, då provar vi med koncentrerat kallavfettning och mikrofiberduk. Testade på en liten yta och gnuggade försiktigt, för jag tänkte låta produkterna göra jobbet. Inget hände. Småprickarna satt kvar. Väntade några minuter medans gelen satt kvar. Gnuggade mer, endast efter rejält med gnuggande började de så sakterliga lossna.

Hittade i min bilvårdslåda längst ner lite sonax polish, en rostig gammal metallflaska. Säkert minst 10 år gammalt. Jodå, det fanns fortfarande lite kvar. Tog några droppar på en mikrofiberduk och gnuggade försiktigt över området med prickar. Försvann direkt. Behövde inte ens trycka något.

Hur kommer det sig att både leran och kallavfettningen var till synes verkningslösa mot dessa föroreningarna? Jag gissar att polishen var så bra för att det är lösningsmedel i den? Men att leran var så oduglig mot denna typ av smuts trodde jag inte. Gjorde exakt som alla de instruktionsvideos från AmmoNy etc som finns. På med Quick detailer, gnugga snabba rörelser.

Nån som kan rekommendera något starkare medel? För det är väl knappast tänkt att man ska ta bort asfaltfläckar och flygrost med polish :lol: ? Jag ogillar kraftig mekanisk påverkan mot lacken förutom vid maskinpolering. Produkterna ska fixa biffen, men uppenbarligen har jag fel grejor i min arsenal.

/T

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lackrengöring, så det kan gå.

Inlägg av Funk » 10 feb 2019 17:47

Normalt sett är det enda som sitter kvar efter 10 - 15 med bra kallavfettning (om det inte är kallt) flygrost..
Sonaxen har troligen ren nafta som lösningsmedel så jag skyller på avfettningen i ditt fall, jag har aldrig provat den så jag vet inte hur den är..


/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Lackrengöring, så det kan gå.

Inlägg av Stefan N » 10 feb 2019 19:39

Var bilen torr när du avfettade?
:brumm Polestar2

TK421
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 jan 2019 15:19

Re: Lackrengöring, så det kan gå.

Inlägg av TK421 » 10 feb 2019 22:53

Stefan N skrev:Var bilen torr när du avfettade?
Absolut. Kör alltid kallavfettning torr, även om det finns numera produkter som kan appliceras på våta ytor.

Ska nog testa "prickbort" istället. Det verkar ha fått bra betyg. Kallavfettningen tar väl bort det mesta utom de där ihärdiga små hårda prickarna. Finns en hel del Youtube-klipp om detta där diverse produkter testas med varierande resultat. Bensin hör ju till de bättre :)

Elias1
Ny Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 jan 2018 18:38
Ort: Skellefteå

Re: Lackrengöring, så det kan gå.

Inlägg av Elias1 » 11 feb 2019 07:58

TK421 skrev:
Stefan N skrev:Var bilen torr när du avfettade?
Absolut. Kör alltid kallavfettning torr, även om det finns numera produkter som kan appliceras på våta ytor.

Ska nog testa "prickbort" istället. Det verkar ha fått bra betyg. Kallavfettningen tar väl bort det mesta utom de där ihärdiga små hårda prickarna. Finns en hel del Youtube-klipp om detta där diverse produkter testas med varierande resultat. Bensin hör ju till de bättre :)
Köp inte prickbort , helt värdelös i mina ögon. Den var bra för kanske 10 år sedan men inte längre.

Autosmart power/tar remov är bäst i klassen av de jag provat hitills och hyggligt prisvärd i 25L dunk.

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Lackrengöring, så det kan gå.

Inlägg av mikkiz » 11 feb 2019 10:53

Tycker inte prickbort e helt värdelöst. Brukar anv det ibland och funkar helt ok. Men visst det e ju inte dedikerad tjärlösare/tar remover som tex tardis.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lackrengöring, så det kan gå.

Inlägg av Funk » 11 feb 2019 12:20

Tardis är suverän, men det är ju inget man går på hela bilen med....dels är det väl dyrt , dels är det väldigt hälsovådligt och stinker attan..
Tar Remow eller Herobiol och ibland Degreaser Wet är det jag kör med i normalfall. Finns det någon fläck som trots det inte ger med sig så kör jag en citrusbaserad lim/tjärlösare från Valet Pro.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Lackrengöring, så det kan gå.

Inlägg av Bowen » 12 feb 2019 21:09

”Lika löser lika”.
Lite bensin eller motsvarande på en trasa så försvinner det.

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Lackrengöring, så det kan gå.

Inlägg av TonyM » 14 feb 2019 15:05

Valet Pro Citrus lim/tjärlösare är riktigt bra. Carpro TarX funkar också bra men dyrt dock så går det åt lite medel faktiskt. Om jag ska ta den sista fläcken så att säga så har jag hittills använt Autoglym tjärlösare med microfiberduk. Skulle vilja ha tag i 3M General Adisive Remover men säljs endast i 5L tror jag. Sedan finns det mycket aerosol sprayer och där kan man kolla på någon citrus baserad. Brukar köra 2 steg om nödvändigt och börjar med degreaser wet eller som nu BBV Degreaser HD och fixar inte de biffen så brukar det funka med Valet Pro Citrus eller TarX med högtryckstvätten som avspolning. Har det suttit mycket länge som i ett halvår eller mer så hade jag nog direkt gått på med något som 3M eller Tardis eller Autoglym efter att mjukat upp det först med degreaser wet eller bbvs HD.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Lackrengöring, så det kan gå.

Inlägg av rigi » 14 feb 2019 22:22

Elias1 skrev:
TK421 skrev:
Stefan N skrev:Var bilen torr när du avfettade?
Absolut. Kör alltid kallavfettning torr, även om det finns numera produkter som kan appliceras på våta ytor.

Ska nog testa "prickbort" istället. Det verkar ha fått bra betyg. Kallavfettningen tar väl bort det mesta utom de där ihärdiga små hårda prickarna. Finns en hel del Youtube-klipp om detta där diverse produkter testas med varierande resultat. Bensin hör ju till de bättre :)
Köp inte prickbort , helt värdelös i mina ögon. Den var bra för kanske 10 år sedan men inte längre.

Autosmart power/tar remov är bäst i klassen av de jag provat hitills och hyggligt prisvärd i 25L dunk.
Prickbort helt värdlös??? Har alltid funkat för mig.
Finns många bra och med olika egenskaper. Kolla verkningstid (vissa kan sitta 30-60min om man vill).

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lackrengöring, så det kan gå.

Inlägg av Funk » 16 feb 2019 21:43

Inte att glömma, temperatur...vissa medel behöver sitta riktigt länge om det är kallt i lokalen..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Lackrengöring, så det kan gå.

Inlägg av rigi » 16 feb 2019 22:01

Funk skrev:Inte att glömma, temperatur...vissa medel behöver sitta riktigt länge om det är kallt i lokalen..

/Thomas
Helt rätt

Skriv svar