Keramiskt lackskydd vs 2K lackskydd

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
3 inläggSida 1 av 1
Bagarn offline
Ny Medlem 

Keramiskt lackskydd vs 2K lackskydd

av Bagarn 03 maj 2019 08:55

Tjena,

är sugen på att testa något nytt lackskydd på dels bruksbilarna men även på "finbilen". Har tidigare bara kört med Fireglaze och Menzernas Power lock som skydd och det blir ju fint och funkar bra på sommarbilen som inte använts särskilt frekvent och knappt hinner bli smutsig mellan varven. Däremot bruksbilarna som används försvinner ju skyddet relativt fort.

Min förhoppning är att lägga ett skydd som gör att man i stort sett sen bara kan underhållstvätta med en foam-gun och lägga nåt sprayvax eller dyl.

Om vi börjar med 2 komponents skydden, t ex Articlean eller BBVs 2K skydd - Hur pass stor skillnad i hållbarhet är det på dessa mot t ex de 1K jag nämner ovan? Andra fördelar eller nackdelar?

Sen om vi går till det nya modet som verkar vara keramiska skydd. Förstår att dessa lär väl ha oslagbar hållbarhet, men hur är dom att lägga jämfört med ovanstående skydd? Dom känns det ju som att man i princip kan lägga på precis hur som helst och det blir ändå bra. Keramiska skydd verkar ju kräva lite mer eftertanke och noggrannhet. Vad exakt är det som kan gå fel och biggest no-no när man lägger dom? Sen, vad händer om man får t ex nån repa. Kan man polera lokalt och lägga nytt eller åker man på att polera bort allt skydd och lägga om hela bilen? Har kikat på bl a CQuartz UK 3.0 som verkar super-hypat.

Finnishen är inte lika viktig på båda bruksbilarna som på finbilen. Men ändå kul att jämföra de olika alternativen. På finbilen är jag mer inne på att köra de gamla vanliga skydden och toppa upp lite med nåt vax. Men har keramiska skydden även dom oslagbart resultat när det kommer till finnish?

Summerat eftersöker jag helt enkelt lite pros and cons mellan dessa olika skydd och vad man ska satsa på!

I övrigt kör jag med en Clas Ohlson Rupes-kopia, Chemical guys hex-pads i olika hårdheter och sen Menzernas sortiment i olika cut.

Annons
Blåstjärna Funk offline
Moderator
Användarvisningsbild

Re: Keramiskt lackskydd vs 2K lackskydd

av Funk 03 maj 2019 09:21

Jag har gått samma resa som dig, med Fireglaze och så vidare.
Idag så kör jag bara CQUK..det håller bra och ger fin glans och avrinning. Toppa någon gång om året med ReLoad om avrinningen börjar minska så håller det I alla fall två år utan problem. Det enda som kan vara lite tråkigt är att visa schampon kan ta död på avrinningen, så man får hålla sig till neutrala schampon.

Att lägga: Dom är ju mindre förlåtande att lägga och misstag som satt sig får poleras bort lokalt, vilket inte är svårt, men trist. Det är viktigt med riktigt bra belysning så man ser eventuella fläckar eller "smudges" och kan ta dem direkt, men bortsett från det så är det väldigt lätt att lägga
Viktigt är också att det är helt rent innan man applicerar, så en ganska noggrann spritning är nödvändig.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Blåstjärna progge offline
Moderator
Användarvisningsbild

Re: Keramiskt lackskydd vs 2K lackskydd

av progge 03 maj 2019 12:00

Tjenare.
Flikar in gällande polering på ett keramiskt skydd.
CarPro har medel för under och över keramiskt skydd.

ESSENCE är en Primmer innan skydd ESSENCE PLUS ovan på vid repor och annat som gör att man skall korrigera.

ESSENCE PLUS Lämnar upp till 1 års skydd på behandlade ytor medan ESSENCE är en primer till CarPro´s keramiska lackskydd.
Mvh Progge
............................................................................
Mercedes 180A Urban Line

3 inläggSida 1 av 1
Annons
Annons