Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Kan man polera med excenterslip?

Poleringssätt och produktval.
StefanNn
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 maj 2019 19:05

Kan man polera med excenterslip?

Inlägg av StefanNn » 12 maj 2019 14:53

Ska polera två bilar som nybörjare och funderar om det fungerar att använda en Bosch GEX AVE som är en excenterslip med 4mm slag. Den har betydligt högre varvtal men lägsta varvtal på 5000.
Skulle den kunna fungera och skulle dem då bli mer som en roterande eller en oscillerande polermaskin? Är det risk att man bränner lacken?

Hur skulle den stå sig mot en DA ala Clas Ohlsson med 15mm slag?

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Kan man polera med excenterslip?

Inlägg av rigi » 12 maj 2019 14:59

Ja det går

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Kan man polera med excenterslip?

Inlägg av Funk » 13 maj 2019 14:01

Det blir en extremt milt polerande oscillerande.. slaget är egentligen alldeles för litet, men det kanske går om man har tunna pads.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

StefanNn
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 maj 2019 19:05

Re: Kan man polera med excenterslip?

Inlägg av StefanNn » 13 maj 2019 19:19

Okej. Det svaret var jag inte riktigt beredd på. Min tankegång var att det var risk för att bränna lacken då den snurrar så fort och oscillerar så lite.
Min tankegång är att den borde vara lik en vanlig roterande då den har så litet slag men med ett högre varvtal.

Hur bra fungerar en med 15mm slag mot en roterande. Duger den bra för en rookie?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Kan man polera med excenterslip?

Inlägg av Funk » 14 maj 2019 07:05

Du har helt rätt, jag fick i hastigheten för mig att du menade en vibrerande slip..

Men hur som Jula har bra pris på en oscillerande maskin med 15 mm slag , och det är en typ som är både effektiva och säkra.
Det är klart att man KAN misslyckas, men knappast troligt..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

StefanNn
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 maj 2019 19:05

Re: Kan man polera med excenterslip?

Inlägg av StefanNn » 14 maj 2019 12:17

Tack för hjälpen. Då släpper jag min ide med en excenterslipen och satsar på ett säkrare kort av typ clas ohlsson eller jula :)

Skriv svar