Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Re: Dags för nya sommardäck
- Funk
- Moderator

Wow, 6000 mil på en uppsättning däck !
Min bil har gått 13000 mil nu och är inne på fjärde uppsättningen sommardäck och tredje uppsättningen vinterdäck... då är iofs alla hjulen enbart körda några hundra mil i dagsläget.
Visserligen har jag aldrig kört mina däck tills dom varit tvärslut, men ändå...
/Thomas
Min bil har gått 13000 mil nu och är inne på fjärde uppsättningen sommardäck och tredje uppsättningen vinterdäck... då är iofs alla hjulen enbart körda några hundra mil i dagsläget.
/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
peterv
- Medlem
Det är rätt stor skillnad på körstilen i USA, man kör nästan alltid 70km/h i stan för att trafiken skall röra på sig, det finns inte like mycket varierande hastigheter som i Sverige....när jag kör från Malmö till Ystad så skiftar det hela tiden 50,70,80,100 sen ner till 80 sen 100 igen etc etc.Funk skrev:Wow, 6000 mil på en uppsättning däck !
/Thomas
På min andra bil "gamla bettan" så fick jag byta däck varje 2000-3000mil....har testat Good Year, Bridgestone och ett budget märke som heter Kirkland på den gamla bilen och det visade sig att budget däcket höll längst MEN gjorde mest ljud ifrån sig....nu letar jag efter ett däck som håller bra, presterar bra i nordiskt väglag och inte get för mycket ljud ifrån sig....vilket är något som Bridgestone Turanzan inte gör när det börjar slitas ned....väsnas en hel del efter halva bruksperioden (tyckte jag).
Hittade en artikel (bra läsning): http://www.teknikensvarld.se/files/0817 ... jodack.pdf
Senast redigerad av 1 peterv, redigerad totalt 14 gånger.
- jojje
- Entusiast

http://www.nordendack.se/Sommardack_18_ ... 5Y_XL.html
Dessa kör jag på V70, mycket nöjd med dom, tysta/bra våtgrepp/slitstarka mm
.
Dessa kör jag på V70, mycket nöjd med dom, tysta/bra våtgrepp/slitstarka mm
Senast redigerad av 1 jojje, redigerad totalt 14 gånger.
- rkoo
- Trogen Medlem

Nu har jag iofs bara 205/55 R16 men när jag köpte nya sommardäck i våras så valde jag Nokian Hakka H som vann eller kom i topp-3 i stort sett i samtliga tester som biltidningarna gjorde.
Hann köra ca 1500 mil under säsongen och framdäcken gick från 8 mm till ca 6-6,5 och bakdäcken från 8 till ca 7.
Mina förra däck, Bridgestone Turanza ER300 (tror jag) höll 10500 mil minus vinterdäckssäsongen, dvs troligtvis runt knappa 7000 mil.
Hann köra ca 1500 mil under säsongen och framdäcken gick från 8 mm till ca 6-6,5 och bakdäcken från 8 till ca 7.
Mina förra däck, Bridgestone Turanza ER300 (tror jag) höll 10500 mil minus vinterdäckssäsongen, dvs troligtvis runt knappa 7000 mil.
Senast redigerad av 1 rkoo, redigerad totalt 14 gånger.
- Tomas88
- Medlem
Har kört en sommar. Borde bli drygt 1000 mil.Hasse skrev:Tomas88 skrev:Lite sent kanske. Men jag har Hankook Ventus.....xxx nånting på mina sommarfälgar.
Har också 205-45 17"
Har iofs inget annat i samma dimension att jämföra med men för mig så har det fungerat bra den säsongen jag kört med dem.
Fick betala 1100 kr/däck inkl montering och balansering.
Hej Tomas, nej det är inte för sent.
Hur långt har du kört och hur ser slitaget ut?
Efter ha kollat runt ännu mer så lutar det fortfarande åt Hankook däcket, bra pris och prestanda.
Har inte mätt mönstret men det är ju fortfarande bra mönster.
Har inte däcken hemma så att jag lätt kan gå och mäta men om jag kommer ihåg så kan jag mäta dem någongång. Om inte annat när jag monterar.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 14 gånger.
Tomas
Kör: Volvo C30 T5.
Kör: Volvo C30 T5.
-
Thessa
- Ny Medlem
Precis fått mina däck ifrån http://www.bythjul.com.. nice price var det som gällde till slut och det funkade fintfint på vintern när jag tjackade Nokian Hakka R till Audin..
Nu fick det bli ett par Pirelli till sommarn ska skriva efter att jag har monterat på de ifall de är bra eller inte..
PS: Hankook är fin budget alternativ hade det förra sommaren och var helt nöjd med de häll inte hela vägen..
Nu fick det bli ett par Pirelli till sommarn ska skriva efter att jag har monterat på de ifall de är bra eller inte..
PS: Hankook är fin budget alternativ hade det förra sommaren och var helt nöjd med de häll inte hela vägen..
Senast redigerad av 1 Thessa, redigerad totalt 14 gånger.
-
nyberg
- Entusiast

jag beställde precis 2st hankook 22" däck till forden, dom bak var slut av nån konstig anledning
roligt när asfalt börjat komma fram
får se hur mycket dessa ryker, eller hmmm hur lite väg ljud som blir
får se hur mycket dessa ryker, eller hmmm hur lite väg ljud som blir
Senast redigerad av 1 nyberg, redigerad totalt 14 gånger.
Multimedia-import.se
http://www.facebook.com/MultimediaImport
http://www.facebook.com/MultimediaImport
-
Executive
- Medlem
Har Pirelli Scorpion Zero Asimmetrico i dimensionen 255/45 R20. Hoppas att dom är lite mer långlivade än Pirelli Pzero Rosso som jag har på cabben (235/40 18) för dom har tagit slut fram på 600 mil!

Senast redigerad av 1 Executive, redigerad totalt 14 gånger.
- tumba25
- Forumtekniker

- Kontakt:
Jag har såna där som är gjorda i svart gummi. Vet inte vad dom heter, men dom håller säkert en säsong till.
Senast redigerad av 1 tumba25, redigerad totalt 14 gånger.
- tumba25
- Forumtekniker

- Kontakt:
Japps, åtminstone så länge dom ligger på sidan.Hasse skrev:Är dom runda?drew skrev:Jag har såna där som är gjorda i svart gummi. Vet inte vad dom heter, men dom håller säkert en säsong till.
- zaphyr
- Medlem
Står også og skal kjøpe sommerdekk, men skal det være billige Nankang NS-2 eller litt dyrere Vredestein Sessanta? Eller midt i mellom med Yokohama Parada? Får man meget mere for pengene? Jeg kjører ca 1500 mil i sommersesongen så slitestyrken er viktig, og lydnivå.
Senast redigerad av 1 zaphyr, redigerad totalt 14 gånger.
- Funk
- Moderator

Håll dig i alla fall borta från Nankang NS-2 det är bullrigt och med uselt våtgrepp....
/Thomas
/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Marxus
- Medlem
Håller med, haft dessa i tre somrar.Funk skrev:Håll dig i alla fall borta från Nankang NS-2 det är bullrigt och med uselt våtgrepp....
/Thomas
Senast redigerad av 1 Marxus, redigerad totalt 14 gånger.
Ta ut glädjen i förskott! Det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.
-
peterv
- Medlem
Jag har beställt ett par Bridgestone ER300 via en kompis som äger en däckfirma, priset var bra och det återstår helt enkelt att se hur mycket som slits över sommarn. Jag återkommer med mått samt andra intryck efter säsongens slut 
Senast redigerad av 1 peterv, redigerad totalt 14 gånger.
- tumba25
- Forumtekniker

- Kontakt:
Många lågprisvarianter håller dålig gummikvalitet som ger sämre våtgrepp. Om du ska ha kvar bilen och inte köper däck bara för att kunna besiktiga och sälja så är det ofta väl värda pengar att satsa lite extra på däcken.
-
jaxpo
- Medlem
Jag nämnde i någon tidigare tråd att det var dags för nya sommardäck, jag kan inte så mkt om detta, men måste ha nya innan säsongen börjar. Har kollat på bythjul bla där det fanns en firma/samarbetspartner som monterade för 500kr/fyra däck. Frakt 180kr
Dessa rekommenderades med priser som passar mig:
Goodyear EfficientGrip 205/55R16 91V 750kr/st
Nokian i3 205/55R16 91H 775kr/st
Fick pris med montering av däckfirma:
Continental Premium Contact 2 205/55R16 895kr/st
Någon av dessa jag ska välja eller rent av ett annat märke med liknande priser?
//Johan
//Johan
Senast redigerad av 1 jaxpo, redigerad totalt 14 gånger.
-
danne5
- Entusiast

continental är inte så bra om jag minns rätt, annars är väl det inte någon större skillnad 
Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 14 gånger.
- jojje
- Entusiast

jaxpo skrev:Jag nämnde i någon tidigare tråd att det var dags för nya sommardäck, jag kan inte så mkt om detta, men måste ha nya innan säsongen börjar. Har kollat på bythjul bla där det fanns en firma/samarbetspartner som monterade för 500kr/fyra däck. Frakt 180kr
//Johan
http://dack.automotorsport.se/dacktest/test.asp
Här ska nog finnas något som passar dig
Senast redigerad av 1 jojje, redigerad totalt 14 gånger.
-
jaxpo
- Medlem
Jojje, länkarna på sidan fungerade inte, men verkar finnas en del tester... det blir väll ännu rörigare i skallen när jag kollat igenom testerna
Danne, har du testat continental själv eller har du hört att de inte ska vara bra, på vilket sätt?
//Johan
Danne, har du testat continental själv eller har du hört att de inte ska vara bra, på vilket sätt?
//Johan
Senast redigerad av 1 jaxpo, redigerad totalt 14 gånger.
- WaxDog
- Sponsor

Tanten rullar runt på Conti Premium Contact 2 och dom funkar kanon. Bra grepp, håller längre än både Michelin (Pilot Sport) och Pirelli (Zero Nero) så dom kan jag verkligen rekommendera. Det blir en laddning sådana igen nu till våren.
205/55/16 är dimensionen på den bilen.
205/55/16 är dimensionen på den bilen.
Senast redigerad av 1 WaxDog, redigerad totalt 14 gånger.