Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nybörjarhjälp

Allt utvändigt arbete och produktval.
Burrne
Medlem

Nybörjarhjälp

Inlägg av Burrne » 04 jun 2010 01:42

Hej!

Jag har under en längre tid varit frekvent inne på forumet och nyligen bestämde jag mig för att bli medlem.
Det har blivit lite av en drog för mig, på ett positivt sätt, att vara här och läsa om produkter som folk testar och rekommenderar samt hur de går tillväga.
Jag har nyligen införskaffat mig en mörkgrå Corolla T-Sport av årsmodell -05 som jag vill få lite liv i igen.
Tidigare ägare har inte varit speciellt snäll mot bilen och den ser ut därefter.
Mitt mål för tillfället är att få fram lite liv i lacken och försöka få bort alla tvättrepor och flammigheter som finns i lacken, och har därför lite frågor som jag hoppas på att kunna få hjälp med.
Mina erfarenheter är inte speciellt stora inom detta men tror att jag ska kunna lyckas hyffsat med lite hjälp från er alla.
De medel jag tidigare använt mig av är Meguiars 1-2-3 steg och jag är inte speciellt nöjd med resultat av detta. Håller max 1 vecka och känns som något som skall användas tillfälligt för att visa upp bilen.
Jag har nyligen införskaffat mig en dubbeltrissig polermaskin som jag ska försöka bli vän med innan jag tar steget att gå vidare till något vassare och dyrare.
Frågan är vad ni skulle rekommendera mig att införskaffa för produkter till mitt ändamål samt lite tips på tillvägagångssätt.
Har kikat runt lite bland medel på t ex BBV och för en oerfaren man som mig så blir det lätt en djungel bland alla olika märken som finns och exakt vilket som passar mig bäst.

Hoppas inte jag uttråkat dom som tar sig tid att läsa detta och hoppas på hjälp med lite tips och idéer.

Sist men inte minst skulle jag vilja tacka folket som skapat och håller detta forum i liv samt dom som skriver och delar med sig av sin hjälp och erfarenheter.
Senast redigerad av 4 Burrne, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Re: Nybörjarhjälp

Inlägg av Tantrum » 04 jun 2010 07:00

Välkommen till forumet!

Meguiars trestegsraket är absolut inga dåliga produkter. Däremot saknas kanske det bett som behövs för att verkligen korrigera en lack :)
Eftersom du har köpt en maskin hade jag helt klart testat samma produkter igen, innan jag lagt pengar på mer produkter. Med ett par gula trissor från t ex. Mekonomen kommer du garanterat att åtminstone plocka finare tvättrepor och andra mindre defekter i lacken. Det ger ett stort lyft på alla bilar :)

Vilket märke på produkterna man använder spelar inte så stor roll. Produkten vet ju inte vilken bil du har :)
Det kan vara bra att kunna testa olika produkter beroende på hur lacken beter sig, men för en nybörjare är detta ingen vits. Jag hade satsat på ett paket av något slag där polermedel, lackskydd och lite tillbehör ingår. Då sparar man ofta ett par kronor och får produkter som garanterat lirar sinsemellan.

Lägg gärna upp en bild eller två som visar lackens skick, så blir det lite lättare att komma med tips :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 04 jun 2010 08:14

Kanske ett sånt här paket kan vara något annars om du inte får till det med de medel du har eller vill prova något nytt ev. kompletteras med ett lackskydd/vax med bättre hållbarhet :?

http://shop.bollnasbilvard.se/polervax- ... c-455.aspx
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 04 jun 2010 08:32

Kom även ihåg att arbeta med ganska bra tryck på maskinen när du kör dom polerande stegen, Annars glänser du mest bara upp ytan enligt in mening,

När jag körde Cycklo kopian fick jag trycka stenhårt ibland för att klippa det jag ville, och nej du kommer ej bränna igenom, alltså högre tryck och långsamma rörelser

Har sett så många som tänkt att det blir bättre med maskin sen använder dom inget tryck och bara "kör igenom" hela bilen, då blir inte heller resultatet riktigt bra
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Burrne
Medlem

Inlägg av Burrne » 04 jun 2010 09:26

Tack för alla svaren!
Ska se till att fixa lite bilder under helgen och lägga upp.
Skall även prova tipsen som jag fått och se hur resultatet blir.

Är det någon som har erfarenhet av det vaxet jag använder mig av och har bättre erfarenhet än vad jag har?
Eller ska jag försöka satsa på något annat?

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 04 jun 2010 09:55

Mina fem cent, Menzernas Final finisch är vad min occilerande orkar med(Bruksbo)ang glans/repborttagning.

Har provat och köra med ''vassare'' medel med den, men det händer inte mycket då, då har jag gått på med den roterande maskinen och då tusan blir det resultat (men det är en annan historia) :D .
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.

Burrne
Medlem

Inlägg av Burrne » 04 jun 2010 09:59

Mina funderingar har varit på Menzerna oxå om detta kan vara något för mig.
Blir att testa först lite mer med det jag har på hyllan innan jag fyller ut den med mer medel :)
Det verkar vara många som gillar Menzerna om jag förstår folket rätt här inne.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 04 jun 2010 10:16

Menzernas medel har jag bara gott att säga om, körde innan med olika ''mackmedel'' och dom är inte på samma bana :D .

Burrne
Medlem

Inlägg av Burrne » 04 jun 2010 10:21

Det låter bra det!

När det gäller trissor så har jag några undringar.
Är det engångsgrejjer? Dvs slängs efter en omgång.
Om man kan använda dom fler gånger, bör man rengöra dom eller förvara dom på något speciellt sätt?
Frågorna är många för en som mig :mrgreen:

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 04 jun 2010 10:35

Personligen tycker jag bättre om Lahegas polermedel än Menzerna (Lahega 13 Fastcut och 18 Finishcut) men det är ju en smaksak.

Trissorna kan användas flera gånger. Jag brukar göra rent dem genom att hälla upp varmvatten i en hink, slå i lite alkalisk avfetttning (HD-Grön) och en skvätt schampoo och låta de ligga i över natten. Sen sköljer/kramar jag ur dem och låter de torka.
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 04 jun 2010 11:54

Kör mina skumtrissor ihop med microfibertrasorna i tvättmaskin (utan sköljmedel).
Har jag mycket medel i trissorna sköljer jag ur dom först som Stupid-Flanders gör i hink.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 04 jun 2010 12:01

jojje skrev:Kör mina skumtrissor ihop med microfibertrasorna i tvättmaskin (utan sköljmedel).
Har jag mycket medel i trissorna sköljer jag ur dom först som Stupid-Flanders gör i hink.
Vid vilken temperatur?
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 04 jun 2010 13:33

Ptja 40 gr, men kan köras varmare, men har inte haft behov av det.

Obs tvätta utan sköljmedel, sköljmedel sabbar fibrerna i microfibern.

Torlejf

Inlägg av Torlejf » 04 jun 2010 19:44

Av erfarenhet är det extremt få trissor som pallar med maskintvätt.
Jag brukar testa alla för skoj skull.

Dom som håller är dom såkallade "kvalitetstrissorna" från Prorecond.
Dock ser jag ingen mening med att maskintvätta trissor överhuvudtaget.

En droppe diskmedel i varje trissa, rengör dom under rinnande vatten och låt dom torka. Klart!

Mvh. David.
Senast redigerad av 4 Torlejf, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Pär_L
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Pär_L » 06 jun 2010 21:45

kvalitets trissor brukar klara 90 grader i maskin. men då är det testat utan diverse medel i trissorna mm. men som tidigare nämnt så behöver man inte så mycket grader, 40-60 räcker väl. går ju till och med att handtvätta utan problem. det viktigaste är att dom får torka ordentligt så att inte limmet släpper :jeps
Senast redigerad av 4 Pär_L, redigerad totalt 14 gång.
MVH Pär Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Pär_L
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Pär_L » 06 jun 2010 23:05

ja tex våra standardskummrondeller tvättar vi jämt på 60 grader utan problem.
men sedan så beror det ju på hur dom reagerar med en massa olika medel i sig :?
MVH Pär Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Pär_L
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Pär_L » 07 jun 2010 19:57

du skulle ha klagat då :mrgreen:
dom är testade från vår leverantör på 90 grader
och vi tvättar dom oftast på 40 och ibland 60 utan bekymmer.
tråkigt att dina inte höll :oops:
MVH Pär Lindbäck

Bild

Torlejf

Inlägg av Torlejf » 07 jun 2010 20:18

Jill skrev:
yerfen skrev:ja tex våra standardskummrondeller tvättar vi jämt på 60 grader utan problem.
men sedan så beror det ju på hur dom reagerar med en massa olika medel i sig :?
Det var ett gäng från er som inte ens överlevde 30c, blev riktigt riktigt, besviken, även om jag vet att alla skriver att man inte ska tvätta i maskin .. men men... förmodligen måste det vara medlena då... humm...

Dock är meguiars trissan och lahega trissorna odödliga, hur jag än försöker :mrgreen:
Meguiars trissor överlever allt. Dom må vara dyra, men där snackar vi kvalitetstrissor utan att man just behöver kalla dom det. ;)

Mvh. David
Senast redigerad av 4 Torlejf, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 07 jun 2010 21:03

Jill..
jag tror du köpte rondeller av oss förra hösten och då var det den gamla limmningen på rondellerna.. vår leverantör av rondeller har gjort förändringar i limmningen sen jan-feb i år till en sjukt bra metod höjt kvaliteten ordentligt..
Men vad ska man begära av rondeller som kostar 19kr?? håller dom några bilar får man vara nöjd?? eller har jag fel??

Och angående 3401 så har du garanti som vilken annan maskin. :)
Bara höra av dig så fixar jag det. :nicka

Ha en skön kväll ;)
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Göran

Inlägg av Göran » 07 jun 2010 21:13

Som en kaffekvarn? Det är växelhuset isåfall, men det är engångssmort antar jag med litiumkomplexfett? Kanske är det glapp, -spekulerar-
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar