Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vilken motorolja kör Ni på ?

Oljebyten, service, rostlagning
Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Re: Vilken motorolja kör Ni på ?

Inlägg av mortil » 01 jun 2009 11:35

Beställde 20liter 10w50 och 20liter 5w50 silkolene 5000kr med frakt. Nu ska man väl klara sig ett år:)
Senast redigerad av 1 mortil, redigerad totalt 14 gånger.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 01 jun 2009 11:49

Vad kör du för bytesintervall i Gt4:an mortil?

Får man förresten lov att fråga vad frakten gick på från england?
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 01 jun 2009 18:16

Tantrum skrev:Vad kör du för bytesintervall i Gt4:an mortil?

Får man förresten lov att fråga vad frakten gick på från england?

kör runt 400-500 mil som högst beror lite på hur hårt jag kört..

ca 670 kr blev frakten .
Senast redigerad av 1 mortil, redigerad totalt 14 gånger.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem

Inlägg av Tomas88 » 02 jun 2009 23:34

mortil skrev:tyvärr så tror ja inte biltema har typ 10w-50 racing olja eller liknande.
vill inte riskera köra nån standardolja i maskineriet då den redan levererar nästan de dubbla mot vad dom gör från fabrik .

de sliter på oljan de gör de faktist.. täta serviceintervaller blir de..
Självklart ska man köra på olja som minst uppfyller kraven.
Det jag menar är att bara för att oljan heter Castrol magnetic så behöver den inte vara bättre.
Som konsument har man ju bara specifikationerna att titta efter.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 11 jun 2009 22:09

Har kört på agip racing 10w60 till alfan länge nu bytt till ip racing 10w60 tror det är samma olja då det är samma huvudföretag i italien som tillverkar båda sorterna.

Orsaken till 10w60 är att alfan får lågt oljetryck med dom oljor som har lägre viskositet typ 5w30 etc..

Mc har jag alltid kört på castrols racing 4t olja 10w50 då den har fått bra betyg.
Blir en del pengar varje år på olja alfan har ca 7l olja i motorn och hojen 3,6l bägge helsyntet så ett oljebyte på bilen går på bara i olja ca 1000:- plus filter, hojen blir det ca 900:- då mc olja är dyrare.
Men det är dumt att snåla och rasa en motor på dålig olja lång bytes intervall.
Senast redigerad av 1 jujimbo, redigerad totalt 14 gånger.

l wikberg
Medlem

Inlägg av l wikberg » 16 jun 2009 21:36

Tomas88 skrev:Har alltid använt Biltemas filter och motorolja.
När jag väljer olja tittar jag på specifikationerna och skiter i vilket märke det är. Ser ingen anledning att betala dubbla priset för tex Castrol eller Mobil.

Just nu kör jag på Biltema 5w-40 helsyntet.
Skulle alldrig hälla i Biltemas olja i mina bilar, vad gäller oljor får man vad man betalar för tveklöst. Har skruvat bilar i 25 år och jag är övertygad.
Öppnade en Nissan motor som skurit för ett tag sedan, den hade gått stora delar av sitt liv på Biltemas delsyntet, och det var ingen vacker syn där inne kan jag lova, becksvart av koksbildning och igentäppta oljekanaler.

Jag kör Mobil delsyntet i 855:an 19.000 mil.
och nya v70:in Helsyntet.
Senast redigerad av 1 l wikberg, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 16 jun 2009 22:06

l wikberg skrev:
Tomas88 skrev:Har alltid använt Biltemas filter och motorolja.
När jag väljer olja tittar jag på specifikationerna och skiter i vilket märke det är. Ser ingen anledning att betala dubbla priset för tex Castrol eller Mobil.

Just nu kör jag på Biltema 5w-40 helsyntet.
Skulle alldrig hälla i Biltemas olja i mina bilar, vad gäller oljor får man vad man betalar för tveklöst. Har skruvat bilar i 25 år och jag är övertygad.
Öppnade en Nissan motor som skurit för ett tag sedan, den hade gått stora delar av sitt liv på Biltemas delsyntet, och det var ingen vacker syn där inne kan jag lova, becksvart av koksbildning och igentäppta oljekanaler.

Jag kör Mobil delsyntet i 855:an 19.000 mil.
och nya v70:in Helsyntet.

Det finns massor med rapporter om oil sludge problemet och extremt få av dessa är beroende på oljan i sig, framförallt inte oljor som bytts vid rätt intervall och som hållit rätt klassning...
Som exempel så är sludgeproblemen förekommande även i Volvobilar som enbart servats med Castrol enligt rekommenderade intervaller...
Biltemas oljor håller samma klassningar som de flesta andra, vilket tydligt indikerar att dom är fullgoda, och inte är något tvättat indusitriavfall som det ibland påstås. Framför allt så kan man kosta på sig olje och filterbyte dubbelt så ofta med Biltemas oljor till samma eller lägre pris än med märkesoljor, och det ger otvivelaktigt fördelar.
Filter är jag dock mera osäker på från Biltema, jag vill veta vad det ligger i kartongen så där blir det original..

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem

Inlägg av Tomas88 » 18 jun 2009 00:01

l wikberg skrev: Skulle alldrig hälla i Biltemas olja i mina bilar, vad gäller oljor får man vad man betalar för tveklöst.
Hur kan du säga så?
"man får vad man betalar för tveklöst"

Hur tror du i så fall Biltema hade fått fortsätta sälja sina oljor om de inte hade uppfyllt specifikationerna?
Som Funk säger så lär det vara väldigt mycket bättre med halverade intevall och biltema olja än någon dyr Mobil/Castrol och ordinarie intervall.
Men var och en gör ju som den vill. Jag föredrar i alla fall att köpa olja med samma spec för halva priset.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 18 jun 2009 00:40

Har kört biltemas 5w50 helsyntet i flera år i våra Volvo 855/V70 och det har funkat fint...Men eftersom vi säljer Millers så har det blivit deras XFS 5w50 under ett par år...Men efter en lång diskution med volvoverkstaden här uppe så har jag gått över till Mobil 1 5w50 och skall testa den ett tag...Volvo påstår att just Mobil 1 5w50 helsyntet skall funka bäst med denna motorkonstruktion (hydrauliska lyftare) råder bl.a. bot mot problemet att motorn kan bli komplös....Volvo/Audi/VW/Ford har samma problem med just detta på vissa motormodeller....så visst finns det skillnader på olja och olja....

Naturligtvis uppfyller biltemaoljorna dom krav som ställs....MEN !!...jag tror att t.ex. Mobil 1 ...VÄL uppfyller dessa krav...och jag tror att Mobil 1 är en bättre olja.... ;)

Men visst är det bättre att välja en billigare olja och byta på 1000mil än att välja en dyrare och byta på 2000mil...speciellt vintertid när det bildas kallslam i oljan (kondensvatten) vid kortkörningar....

Dom flesta problem som uppstår med motorer när det gäller slitage och problem med hydrauliska lyftare anser jag bero på för långa bytesintervaller....

Byter man bil vart 3 år så behöver man själv inte oroa sig för långa bytesintervaller...men har man bilarna länge som jag har 10,000-20,000mil så anser jag att man tjänar på att byta olja/filter på 500-1000mil....och jag kan tillägga att jag alltid använder kvalitétfilter...Volvo original, Mahle Filter, Mann Filter...

Är det något som man inte skall diskutera så är det motorolja och politik... :lol:
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 18 jun 2009 08:01

Men visst är det bättre att välja en billigare olja och byta på 1000mil än att välja en dyrare och byta på 2000mil...speciellt vintertid när det bildas kallslam i oljan (kondensvatten) vid kortkörningar....
Helt riktigt, och med två byten hesyntet om året (vår och höst) för 350:- styck så känner i alla fall jag att det är både billigt och bra. Att dessutom oljan håller bra klassning, och då menar jag att man kontrollerar specen ingående och kanske inte bara läser klassningen på burken så är i alla fall min uppfattning klar.
Är det något som man inte skall diskutera så är det motorolja och politik...
Det kan vara känsligt, men internt i verkstan så betalade vi tidigare ca.35:- liter för Castrol och Mobil 1 så man inser ju hur rånad man blir som normalkund när man får betala 700-800:- för en 4-liters dunk.
Det är ju lite roligt att folk kategoriskt avfärdar vissa oljor, nu när det är ganska enkelt att via internet kolla detaljerade specar på oljorna.

Sludgeproblemen som visar sig framförallt på vissa motortyper drabbar ju även dem som följt intervallen och använt fabrikantens rekommenderade oljor så att skylla på oljan är att göra det enkelt för sig.. Snarare handlar det om motorkonstruktionen ihop med för långa serviceintervaller som skapar problemen.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 18 jun 2009 10:29

Betalar 95kr/lit för Mobil 1 5w50 helsyntet på volvo (bilbolaget) här i stan...och det tycker jag är överkomligt pris....92kr/lit kostar den Millers XFS 5w50 olja som vi säljer...och den köper jag för 62kr/lit

2 byten per år a 1000kr tycker jag är okej....Men jag skulle inte betala det dubbla för t.ex. en Castrol värsting... ;)
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 18 jun 2009 11:05

95:- litern är ganska billigt för den oljan, inget att klaga på.

/Thomas

l wikberg
Medlem

Inlägg av l wikberg » 20 jun 2009 21:46

Möjligt att Biltemas oljor klarar 500 mil, och det är nog klokt att sätta bytesintervallen där isf :P

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 20 jun 2009 22:48

l wikberg skrev:Möjligt att Biltemas oljor klarar 500 mil, och det är nog klokt att sätta bytesintervallen där isf :P
En helsyntetisk longlifeolja från Biltema med klassningen ACEA A5/B5 (+Ford WSS M2C913-A/913-B/920-A) skulle alltså enligt dig vara sämre en t.ex Castrol Edge, Mobil 1 eller Statoil Lazerway med samma klassning och inte då klara 3000 mil ? Flera kanske t.o.m kommer från samma cistern...

/Thomas

Göran

Inlägg av Göran » 21 jun 2009 11:07

Eftersom jag har en väletablerad relation med Per Nilsson på shell, ansvarig för distrikt syd så ska jag bjuda in honom till denna tråd i morgon.
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 21 jun 2009 12:12

Jag håller nog med om att klassningarna är mer att lita på än märket.
Det finns ju en anledning till att även Biltema vill/behöver ha sina oljor klassade, eller hur?
Jag skulle kunna tänka mig att köra på deras olja o kunna halvera bytesintervallerna, men nu kör jag Valvoline MaxLife på BMW:n o tycker att den funkar bra.
Jag byter ungefär vid 800 mil eller varje år, det som först infaller. Det blir varje år................
OldboysJettan går på Statoil o den verkar gilla det för den gör inte av med en droppe.

FILTER däremot............köper jag aldrig på Biltema.
Inte oljefilter, luftfilter eller bränslefilter (genomskinliga engångsfilter undantagna).
Kan jag inte se vad som är i så litar jag inte på Biltemas. Jag har haft otur med deras bränslefilter innan.
Där blir det original eller Mann.
Senast redigerad av 1 bustorp, redigerad totalt 14 gånger.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem

Inlägg av Tomas88 » 21 jun 2009 17:40

l wikberg:
Tycker det är lite löjligt att såga en olja totalt bara för att det är ett visst märke.
Tror du Biltema fejkar och sätter dit högre klassning än vad det är?
Jag har aldrig sett något som helst bevis på att en Biltema-olja med samma klassning skulle vara sämre än en märkesolja.
Att du har skruvat isär en motor som inte var i så bra skick och har gått på Biltemas olja behöver ju inte betyda att det är oljans fel.
Biltema säljer ju ganska många liter olja per år och skulle nu den vara så kass som du säger så hade nog detta uppmärksammats ganska snabbt.
Jag kör på Biltemas helsyntet som uppfyller kraven för min motor med god marginal, använder även deras oljefilter och luftfilter och har aldrig haft något problem.
Känner heller ingen som har haft något problem relaterat till deras olja.

l wikberg
Medlem

Inlägg av l wikberg » 21 jun 2009 23:03

Tomas88 skrev:l wikberg:
Tycker det är lite löjligt att såga en olja totalt bara för att det är ett visst märke.
Tror du Biltema fejkar och sätter dit högre klassning än vad det är?
Jag har aldrig sett något som helst bevis på att en Biltema-olja med samma klassning skulle vara sämre än en märkesolja.
Att du har skruvat isär en motor som inte var i så bra skick och har gått på Biltemas olja behöver ju inte betyda att det är oljans fel.
Biltema säljer ju ganska många liter olja per år och skulle nu den vara så kass som du säger så hade nog detta uppmärksammats ganska snabbt.
Jag kör på Biltemas helsyntet som uppfyller kraven för min motor med god marginal, använder även deras oljefilter och luftfilter och har aldrig haft något problem.
Känner heller ingen som har haft något problem relaterat till deras olja.
Ja vi kommer nog inget längre i denna diskution :lol: Jag baserar mina åsikter på erfarenheter, det är inte bara oljor från det företaget som ratas på de flesta bilverkstäder. Skulle deras reservdelar och oljor vara så bra som du vill göra gällande hade det använts betydligt mer av yrkesfolk än vad det gör.
Ingen är billigt bara för att någon tillverkare vill vara snäll mot konsumenterna, det är billigt av flera anledningar, kort livslängd, sämre passform, mm mm mm, kan fortsätta i oändlighet.
Sedan kan jag hålla med om att det är löjligt höga påslag på oljeprodukter ute i butikerna, rent av hutlöst.
Att du tycker det är ok med det fabrikat du använder är väl bra, men MIN åsikt vet du redan . Och det vardärför jag lade mig i diskutionen, att delge min åsikt alltså.

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem

Inlägg av Tomas88 » 22 jun 2009 12:34

Visst får du ha din tro.
Detta respekterar jag. Det jag reagerar över än när du säger att man tveklöst får vad man betalar för och nu säger du helt plötsligt att det är hutlöst höga påslag. Har bara lite svårt att få ihop det.

Ang anledningen till att den är billigare så tror jag inte det är som du säger.
Jag tror Biltemas olja är billigare pga: Mindre marknadsföring och att man säljer ganska mycket olja.

Än vad du säger så kommer man ju inte ifrån specifikationerna där man ser oljekvalitén.
Jag tror i alla fall inte att Biltema eller företaget de köper sin olja ifrån fuskar med detta.

l wikberg
Medlem

Inlägg av l wikberg » 22 jun 2009 17:36

Tomas88 skrev:Visst får du ha din tro.
Detta respekterar jag. Det jag reagerar över än när du säger att man tveklöst får vad man betalar för och nu säger du helt plötsligt att det är hutlöst höga påslag. Har bara lite svårt att få ihop det.

Ang anledningen till att den är billigare så tror jag inte det är som du säger.
Jag tror Biltemas olja är billigare pga: Mindre marknadsföring och att man säljer ganska mycket olja.

Än vad du säger så kommer man ju inte ifrån specifikationerna där man ser oljekvalitén.
Jag tror i alla fall inte att Biltema eller företaget de köper sin olja ifrån fuskar med detta.
Vad jag säger är att det är löjligt höga påslag på oljeprodukter ute i butik, då menar jag sjävklart inte den billiga Biltema oljan.
Du får det du betalar för "syftar på din biltema olja igen", like it or not, det ÄR stooor skillnad på livslängden, viktigast smörjegenskaperna vid hårt arbete mm på billiga och dyrare oljor, det kommer du inte ifrån.
En som kör 2000 mil per år normalkörning tjänar på att köra på en högkvalitativ olja, tveklöst, både på sikt och kortsiktigt.
Men som sagt byter du på 500 mil så kanske du klarar dig.

Skriv svar