Det går att vrida detta lite som man vill.........
Man får vad man betalar för, sägs det..........o det stämmer nog in på Biltemas oljor.
De har i a f den ärligaste prisbilden.
De ligger klart vettigt i pris, medan märkesoljorna har rena bedrägeripriserna.
Köper man 1 enlitersflaska märkesolja i dag, så betalar man lika mycket för den som om man skulle köpa ca. 3,5 liter i lösvikt av samma sort. Bra förtjänst på förpackningen, antar jag.
Men Biltemas förpackning borde kostat ungefär lika mycket att tillverka o frakta runt, eller hur?
Eller är det DEN som håller nere priset?
Biltemas oljor verkar, i mina ögon, vara de mest prisvärda...........men märkesoljornas förpackningar har man f-n inte råd att kasta.......
Till märkesoljornas försvar så får jag hålla med Nisse - additiven utöver klassningarna kostar en del, men få har egentligen en aning om huruvida de dragit nytta av dem eller om det kunde gått utan.
Vi har en bil på jobbet (VW Pickup turbodiesel -01) som tidigare MÅSTE köras på olja som kostar 360:- litern för att motorgarantin skulle gälla. Visserligen var bytesintervallerna 6000 (SEX tusen) mil så kostnaden var ju låg/mil, men ingen f-n vågar väl köra så mycket med en olja i en ny bil.
Det var visserligen några år sedan, nu är visst den garantiklausulen borttagen.
Enligt EU-regler så är det väl så (rätta mig om jag har fel) att det är klassningen som sätter gränserna för hur motorgarantierna ska gälla eller ej.
Förr var det väl så att biltillverkaren kunde sätta vissa oljefabrikat tillsammans med klassningen som tvingande för att motorgarantin skulle gälla.
Idag är det enbart klassningen som gäller, vilket innebär att även Biltemas oljor kan slås i nya bilar o garantin tvingas gälla OM oljan är rätt klassad.
Även det här med vad som är "originalreservdelar" är väl riktigt förändrat mot innan.
Är det inte så att ex.vis Biltemas vattenpumpar kan räknas som en godkänd "originalreservdel", de behöver inte ha originalstämpeln, eller säljas i originalförpackningar, längre.
Oj, det blev en avvikelse från ämnet........sorry, det hade inte ett dugg med olja att göra.