Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hur viktigt är varvtalet på en polermaskin? Har problem med kontimineringar.

Poleringssätt och produktval.
Skriv svar
timebandit
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 jun 2021 22:23

Hur viktigt är varvtalet på en polermaskin? Har problem med kontimineringar.

Inlägg av timebandit » 27 jun 2021 16:12

Hej

Har polerat flera bilar med min BBV FDA Polisher och vart nöjd med resultatet.
Nu har jag e ny bil som har Lehaga Toughguard lackskydd men som dessvärre fått riktigt fula märken av pollen och annat från ett träd. Har inte kunnat tvätta den på runt 6 veckor pga knäskada.

Har försökt polera med både medelhårda och mjuka rondeller samt lite grövre medel och polish medel men får inte bort det. Dom känns iaf inte längre med fingret men är kvar i högsta grad.

BBV FDA maskinen tror jag har maxvarv på runt 680 rpm om jag inte såg fel i fredags men alla andra dyrare ligger på 2000+.

Hur troligt är det att maskinen inte klarar av jobbet och behöver nu uppgradera?
Misstänker att jag behöver mer rpm och värme för att kunna göra något effektivt?

Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Hur viktigt är varvtalet på en polermaskin? Har problem med kontimineringar.

Inlägg av Manor » 27 jun 2021 16:26

Är bilen ordentligt rengjord innan poleringen? Du nämner fula märken av pollen och annat från ett träd, vilket låter som om du inte fått bort detta innan poleringen.

Lacken ska vara helt ren innan polering. Detta uppnås på kemisk vög (kallavfettning, alkalist avfettning, Iron X (eller liknande)) samt tvätt. Därefter används clay/lera för att få bort de föroreningar som fortfarande känns att ligga kvar på lacken, och därefter ytterligare en tvätt.

Poleringssteget är främst tänkt att hantera repor/skador på lacken, och alltså inte för att polera bort "föroreningar".

Nu kan jag ha missuppfattat din tråd så lika bra att fråga.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

timebandit
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 jun 2021 22:23

Re: Hur viktigt är varvtalet på en polermaskin? Har problem med kontimineringar.

Inlägg av timebandit » 27 jun 2021 16:39

Manor skrev:
27 jun 2021 16:26
Är bilen ordentligt rengjord innan poleringen? Du nämner fula märken av pollen och annat från ett träd, vilket låter som om du inte fått bort detta innan poleringen.

Lacken ska vara helt ren innan polering. Detta uppnås på kemisk vög (kallavfettning, alkalist avfettning, Iron X (eller liknande)) samt tvätt. Därefter används clay/lera för att få bort de föroreningar som fortfarande känns att ligga kvar på lacken, och därefter ytterligare en tvätt.

Poleringssteget är främst tänkt att hantera repor/skador på lacken, och alltså inte för att polera bort "föroreningar".

Nu kan jag ha missuppfattat din tråd så lika bra att fråga.
Allt grundarbete är gjort enligt reglerna.
Kallqvfettning och alkalisk avfettning.
Använt både clay bar och clay towel för att få bort flygrost och annat.
Problemet är att själva smutsen gick bort i tvätten men har istället efterlämnat en jäkla massa märken i lacken istället som inte går bort med lera ens. Någon form av inbränning i lacken så att säga. Har försökt ta bilder men svårt när utan är så blank. Optiken vill väl inte riktigt.
Förorening kanske är fel ord att använda utan kanske inbränning i lacken är rätt?

Min känsla är lite att lacken är förstörd men lackskyddet borde snarare vara förstört än lacken?

Får känslan att 680rpm inte duger för att egentligen polera bort något? Det är dessutom en DA maskin och inte roterande.

Bättre fråga för mycket än inte alls :)

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Hur viktigt är varvtalet på en polermaskin? Har problem med kontimineringar.

Inlägg av Manor » 28 jun 2021 09:10

Visst skulle det kunna vara någon form av inbränning i lacken, men det brukar i så fall vara fågelskit som fått legat länge på lacken. Det brukar då kunna bli som etsningar, något som jag sett vid några tillfällen. Visst är det skillnad på roterande och DA när det kommer till avverkning, men med rätt trissa och polermedel så brukar det fungera ändå...det tar bara längre tid.

Tyvärr svårt att råda då jag inte har en aning om hur det ser ut, men ville åtminstone verifiera att det inte var föroreningar kvar på lacken.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

timebandit
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 jun 2021 22:23

Re: Hur viktigt är varvtalet på en polermaskin? Har problem med kontimineringar.

Inlägg av timebandit » 28 jun 2021 11:02

Manor skrev:
28 jun 2021 09:10
Visst skulle det kunna vara någon form av inbränning i lacken, men det brukar i så fall vara fågelskit som fått legat länge på lacken. Det brukar då kunna bli som etsningar, något som jag sett vid några tillfällen. Visst är det skillnad på roterande och DA när det kommer till avverkning, men med rätt trissa och polermedel så brukar det fungera ändå...det tar bara längre tid.

Tyvärr svårt att råda då jag inte har en aning om hur det ser ut, men ville åtminstone verifiera att det inte var föroreningar kvar på lacken.
Bilen stod under ett blommande körsbärsträd. Så det föll ner mycket av dess kronblad så att säga samt stjälkarna. Detta ihop med en jäkla massa pollen samt lite fågelskit. Varmt har det varit under perioden med.

Förstår att det svårt utan att se hur det ser ut och så tråkigt att det inte går att fota skiten 😥
Men tänk dig vatten på ett papper som torkat, ungefär så ser det ut.

Känns inte så bra att behöva köra 10 minuter för att få bort 1 fläck typ så jag gav såklart upp.
Därav jag funderar på om en "riktig" DA maskin med bra varvtal kan hjälpa mig.
Vet att det kostar men det gör det att lära sig :)

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Hur viktigt är varvtalet på en polermaskin? Har problem med kontimineringar.

Inlägg av Manor » 28 jun 2021 16:10

Det kan inte vara något liknande "kalkfläckar" som torkat "hårt" vatten?
Då finns det ju lite olika medel som kan testas, men det är klart att detta skulle gå bort även med polering (och snabbare än på 10 minuter).

Det kanske kan vara värt att visa upp den på någon lokal rekondfirma för att få ett utlåtande?
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

timebandit
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 jun 2021 22:23

Re: Hur viktigt är varvtalet på en polermaskin? Har problem med kontimineringar.

Inlägg av timebandit » 28 jun 2021 22:13

Manor skrev:
28 jun 2021 16:10
Det kan inte vara något liknande "kalkfläckar" som torkat "hårt" vatten?
Då finns det ju lite olika medel som kan testas, men det är klart att detta skulle gå bort även med polering (och snabbare än på 10 minuter).

Det kanske kan vara värt att visa upp den på någon lokal rekondfirma för att få ett utlåtande?
Ja inte omöjligt. Ytan var först skrovlig och efter all förbehandling så vart det inget kvar mer än märken efter det som vart där.
Kan inte säga till 100% att det inte var fågelskit eller sav från trädet typ.

Tyvärr var det så att jag blev ganska bitter i Fredags efter att inte lyckas få bort dessa märken på huven och taket att jag valde att fortsätta polera hela bilen och lackskydda den.
Jag vet att man inte skall kapsla in defekter men då vi inte var hemma och planerat in allt så valde jag att göra klart ändå.

Vart ute i garaget flera gånger men dom märkena är riktigt svåra att hitta nu. Var precis ute nu tom.
Hittade en om man hukar sig och tittar från en stor vinkel.
Det blänker nog för mycket för att kunna se det nu tror jag. Kameran lyckas verkligen inte fånga det iaf.
Ganska så I mitten i bilden skall en fläck finnas men det går liksom inte att fotografera när det blänker såpass misstänker jag.

https://www.dropbox.com/s/gj1qsvey07mho ... 6.jpg?dl=0

Försökte med att släcka i garaget å lysa med stark led lampa men det gick inte heller.
Skall föröka lite till imorgon i solljus å se om det blir enklare.

Försöker samtidigt få lite hjälp av Bollnäs och dom säger samma som er. Att maskinen och medlet inte är problemet utan kanske handhavande?
Vet inte, kanske kan vara så men resten är ju riktigt riktigt jäkla bra och snyggt alltså.
Så nu funderar jag ändå att köpa en Rupes bara för att få en ny leksak och att faktiskt ha en bra maskin som håller extremt länge. Å då kan jag ändå prova få bort märkena å se om maskinen jag har idag är undermålig.

Bra tips där att man kunde åka till en firma som kunde titta på det! Hade jag fasen inte ens en tanke på.

timebandit
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 jun 2021 22:23

Re: Hur viktigt är varvtalet på en polermaskin? Har problem med kontimineringar.

Inlägg av timebandit » 29 jun 2021 10:00

Lyckades fasen se dom i stark solljus i vissa vinklar!

Zooma in på bilderna så ser ni dom. Påminner om kalkfläckar men det är det inte.


https://www.dropbox.com/s/o14b6dmhdqgb6 ... 3.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/zymb0lzsf916g ... 7.jpg?dl=0

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Hur viktigt är varvtalet på en polermaskin? Har problem med kontimineringar.

Inlägg av Manor » 29 jun 2021 20:35

Så där såg det ut efter fågelskit på en gammal bil jag köpte. Det var som etsningar i lacken. Någon lyckades jag få bort genom våtslipning, men det är ju alltid lite risky business. Nu behöver det inte vara etsningar i ditt fall såklart...det är väldigt svårt att se på bild.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: Hur viktigt är varvtalet på en polermaskin? Har problem med kontimineringar.

Inlägg av Bananen » 02 jul 2021 12:37

Ser ut som "början till klarlackssläpp" kanske :?:
/ Hälsningar Thomas

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Hur viktigt är varvtalet på en polermaskin? Har problem med kontimineringar.

Inlägg av progge » 03 jul 2021 10:12

timebandit skrev:
29 jun 2021 10:00
Lyckades fasen se dom i stark solljus i vissa vinklar!

Zooma in på bilderna så ser ni dom. Påminner om kalkfläckar men det är det inte.


https://www.dropbox.com/s/o14b6dmhdqgb6 ... 3.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/zymb0lzsf916g ... 7.jpg?dl=0
Känner du någon form kanter? eller är det bara en upphöjning i lacken
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Skriv svar