Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Mjuk lack torkrepor

Poleringssätt och produktval.
Skriv svar
Elias1
Ny Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 jan 2018 18:38
Ort: Skellefteå

Mjuk lack torkrepor

Inlägg av Elias1 » 25 dec 2018 21:42

Hej.
Har en isuzun dmax som jag polerar med otroligt mjuk lack.
Mitt problem är att när jag torkar bort menzerna 3800 så skapar jag nya repor med mikrofiberduken.
Jag har provat både långhårig 500 gsm mjuk duk och även korthårig 300 gsm som jag normalt sett använder på bilar för polish-borttagning.

Håller på att bli tokig då jag jagar min egen svans.

Provade att blöta med vatten före jag polerade så det blev lättare att torka bort men fortfarande blev det repor.

Har ni några tips?

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Mjuk lack torkrepor

Inlägg av progge » 26 dec 2018 06:05

Elias1 skrev:Hej.
Har en isuzun dmax som jag polerar med otroligt mjuk lack.
Mitt problem är att när jag torkar bort menzerna 3800 så skapar jag nya repor med mikrofiberduken.
Jag har provat både långhårig 500 gsm mjuk duk och även korthårig 300 gsm som jag normalt sett använder på bilar för polish-borttagning.

Håller på att bli tokig då jag jagar min egen svans.

Provade att blöta med vatten före jag polerade så det blev lättare att torka bort men fortfarande blev det repor.

Har ni några tips?
Minimalt tryck på duken, och en quick detailer, för att minska friktion.
Supermjuka dukar med långa fibrer så brukar det fixa sig.
Detta fenomen är jobbigt, en lösning är att polera med bara vatten sista varvet med fin trissa.
Håll huvudet kalt ingen panik så brukar det fixa sig.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Elias1
Ny Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 jan 2018 18:38
Ort: Skellefteå

Re: Mjuk lack torkrepor

Inlägg av Elias1 » 26 dec 2018 10:20

progge skrev:
Minimalt tryck på duken, och en quick detailer, för att minska friktion.
Supermjuka dukar med långa fibrer så brukar det fixa sig.
Detta fenomen är jobbigt, en lösning är att polera med bara vatten sista varvet med fin trissa.
Håll huvudet kalt ingen panik så brukar det fixa sig.
Har provat de första 2, problemet är också att polishen som kakar fast i lacken. På "normal" lack så är den ju flytande när man torkar bort men här fastnar den som. Oavsett hastighet på min DA.

När man polerar med vatten, mättar man lacken och lite i trissan eller hur är tillvägagångssättet?

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Mjuk lack torkrepor

Inlägg av progge » 26 dec 2018 13:16

Elias1 skrev:
progge skrev:
Minimalt tryck på duken, och en quick detailer, för att minska friktion.
Supermjuka dukar med långa fibrer så brukar det fixa sig.
Detta fenomen är jobbigt, en lösning är att polera med bara vatten sista varvet med fin trissa.
Håll huvudet kalt ingen panik så brukar det fixa sig.
Har provat de första 2, problemet är också att polishen som kakar fast i lacken. På "normal" lack så är den ju flytande när man torkar bort men här fastnar den som. Oavsett hastighet på min DA.

När man polerar med vatten, mättar man lacken och lite i trissan eller hur är tillvägagångssättet?
På trissan i stället för medel och inget tryck.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Mjuk lack torkrepor

Inlägg av TonyM » 26 dec 2018 17:22

Sonax Perfect Finish och Rupes Keramik gul kork är 2 polermedel som funkar bra på sticky paints som du verkar ha stött på. Ett alternativ till är att testa med Carpro Essence. Som är en primer till Carpro Cquartz keramiska lackskydd och Reload och Hydro2. Men som funkar bra att lägga andra lackskydd på också. Sen det är glansförhöjande resins och en del Sio2 i det så kan det hjälpa med att inte få torkrepor när du torkar av den.
Det kan också hjälpa med en hårdare polerrondell och helst en med stängda celler i skummet den är gjord av.
Annars vad som kan hjälpa omedelbart är att torka av polermedlet med en lätt avtorkande QD som nämnts.
Tror det finns en Youtube video av Ammo NYC där han visar hur han polerar med vatten.

Kan bara tänka mig hur frustrerande det är att polera när du gör det på en sådan lack.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Elias1
Ny Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 jan 2018 18:38
Ort: Skellefteå

Re: Mjuk lack torkrepor

Inlägg av Elias1 » 27 dec 2018 21:52

Så, kan dela med mig av de alternativ som till sist fungerade.
1. Att polera med Menzerna finish 3000 till önskat resultat och sedan ägna 10 minuter att försiktigt i små cirkulära rörelser utan tryck med långfibrig hög gsm duk.
2. Polera med väldigt sparsamt med polish 1/4 av normalt Menzerna finish 3000 till önskat resultat och sedan direkt efter gå på med normal mängd Menzerna SF 3800 och justochpass sprida ut med hastighet 2-3. Då gick allting att torka bort på samma försiktiga vis som ovan fast på kanske 30-60sek utan torkrepor.
När man gjorde detta så var restpolishen inte alls kladdig/sticky men små tendenser fanns fortfarande ( krävde en del att få bort dimman från polishen.)

Förövrigt så hade jag för lite långfibriga dukar då min laddning från rag company inte dykt upp än så köpte 2 st premium från biltema. Förvånansvärt var att den inte kändes helt kass och gör ett bra jobb då dess fiberlängd är nånstans mitt emellan 500gsm och 320 gsm duken jag har.

Tack så mycket för stödet!

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Mjuk lack torkrepor

Inlägg av rigi » 27 dec 2018 23:13

Har haft samma problem på andra bilar bland annat en corvette xxxxx. Provade det mesta och vi kom fram till att det var polermedlet som var problemet. Menzerna, Autosmart (platinum) med fler repade sönder ytan. Det blev även raka fina repor när vi drog olika dukar fram och tillbaka på lacken.

Scholl S30 och Meguiars Ultimate Polish var dom som vi fick att funka oavsett vad vi torkade med.
Kan vara att oljan i dessa medel men vet inte......

Användarvisningsbild
Former recond
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: 16 jun 2013 20:51

Re: Mjuk lack torkrepor

Inlägg av Former recond » 29 dec 2018 13:14

Elias1 skrev:Så, kan dela med mig av de alternativ som till sist fungerade.
1. Att polera med Menzerna finish 3000 till önskat resultat och sedan ägna 10 minuter att försiktigt i små cirkulära rörelser utan tryck med långfibrig hög gsm duk.
2. Polera med väldigt sparsamt med polish 1/4 av normalt Menzerna finish 3000 till önskat resultat och sedan direkt efter gå på med normal mängd Menzerna SF 3800 och justochpass sprida ut med hastighet 2-3. Då gick allting att torka bort på samma försiktiga vis som ovan fast på kanske 30-60sek utan torkrepor.
När man gjorde detta så var restpolishen inte alls kladdig/sticky men små tendenser fanns fortfarande ( krävde en del att få bort dimman från polishen.)

Förövrigt så hade jag för lite långfibriga dukar då min laddning från rag company inte dykt upp än så köpte 2 st premium från biltema. Förvånansvärt var att den inte kändes helt kass och gör ett bra jobb då dess fiberlängd är nånstans mitt emellan 500gsm och 320 gsm duken jag har.

Tack så mycket för stödet!
Hej Elias.
Bra att det blev bra till slut. :jeps
Men kan du länka angående vilka dukar som du köpte ifrån Bitema?

Elias1
Ny Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 jan 2018 18:38
Ort: Skellefteå

Re: Mjuk lack torkrepor

Inlägg av Elias1 » 29 dec 2018 21:54

Former recond skrev:
Hej Elias.
Bra att det blev bra till slut. :jeps
Men kan du länka angående vilka dukar som du köpte ifrån Bitema?

Jag köpte dessa, ska bli intressant att jämföra med Eagle edgeless och creature edgeless när de anländer.
Men jämfört med de jag redan har så känns de ok, blir intressant hur de håller i längden.
Jämför man med kostnaden för de dukarna så är den inte prisvärd men är man i knipa och inte vill beställa från England så finns det inte så många firmor som säljer.
https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt ... 2000041636

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Mjuk lack torkrepor

Inlägg av progge » 30 dec 2018 08:58

Elias1 skrev:
Former recond skrev:
Hej Elias.
Bra att det blev bra till slut. :jeps
Men kan du länka angående vilka dukar som du köpte ifrån Bitema?

Jag köpte dessa, ska bli intressant att jämföra med Eagle edgeless och creature edgeless när de anländer.
Men jämfört med de jag redan har så känns de ok, blir intressant hur de håller i längden.
Jämför man med kostnaden för de dukarna så är den inte prisvärd men är man i knipa och inte vill beställa från England så finns det inte så många firmor som säljer.
https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt ... 2000041636
Finns en ny Svensk firma som startar upp nu med bra dukar från Sydkorea.
https://softfiber.se
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Former recond
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: 16 jun 2013 20:51

Re: Mjuk lack torkrepor

Inlägg av Former recond » 30 dec 2018 19:12

Elias1 skrev:
Former recond skrev:
Hej Elias.
Bra att det blev bra till slut. :jeps
Men kan du länka angående vilka dukar som du köpte ifrån Bitema?

Jag köpte dessa, ska bli intressant att jämföra med Eagle edgeless och creature edgeless när de anländer.
Men jämfört med de jag redan har så känns de ok, blir intressant hur de håller i längden.
Jämför man med kostnaden för de dukarna så är den inte prisvärd men är man i knipa och inte vill beställa från England så finns det inte så många firmor som säljer.
https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt ... 2000041636
Tack för länken. :jeps

Användarvisningsbild
Former recond
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: 16 jun 2013 20:51

Re: Mjuk lack torkrepor

Inlägg av Former recond » 30 dec 2018 19:14

progge skrev:
Elias1 skrev:
Former recond skrev:
Hej Elias.
Bra att det blev bra till slut. :jeps
Men kan du länka angående vilka dukar som du köpte ifrån Bitema?

Jag köpte dessa, ska bli intressant att jämföra med Eagle edgeless och creature edgeless när de anländer.
Men jämfört med de jag redan har så känns de ok, blir intressant hur de håller i längden.
Jämför man med kostnaden för de dukarna så är den inte prisvärd men är man i knipa och inte vill beställa från England så finns det inte så många firmor som säljer.
https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt ... 2000041636
Finns en ny Svensk firma som startar upp nu med bra dukar från Sydkorea.
https://softfiber.se
Hej Progge.

Tack för informationen.
Var inne och titta i hemsidan.
Verkar vara bra priser.
Dock kanske lite dyrt frakt för en duk. Men men.
:jeps

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Mjuk lack torkrepor

Inlägg av progge » 30 dec 2018 20:12

Former recond skrev:
progge skrev:
Elias1 skrev:
Former recond skrev:
Hej Elias.
Bra att det blev bra till slut. :jeps
Men kan du länka angående vilka dukar som du köpte ifrån Bitema?

Jag köpte dessa, ska bli intressant att jämföra med Eagle edgeless och creature edgeless när de anländer.
Men jämfört med de jag redan har så känns de ok, blir intressant hur de håller i längden.
Jämför man med kostnaden för de dukarna så är den inte prisvärd men är man i knipa och inte vill beställa från England så finns det inte så många firmor som säljer.
https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt ... 2000041636
Finns en ny Svensk firma som startar upp nu med bra dukar från Sydkorea.
https://softfiber.se


Hej Progge.

Tack för informationen.
Var inne och titta i hemsidan.
Verkar vara bra priser.
Dock kanske lite dyrt frakt för en duk. Men men.
:jeps
Han håller på att start firman, när volymerna ökar så vem vet det kan bli bättre frakt priser.
Bra dukar, har skälv importerat dukar från Korea till ett högre pris.( för eget bruk )
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Skriv svar