Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Dåligt poleringsresultat

Poleringssätt och produktval.
UUU-CCC
Ny Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 jul 2019 09:21

Dåligt poleringsresultat

Inlägg av UUU-CCC » 02 aug 2019 13:13

Jag har polerat min motorhuv med maskin och ulltrissa, Sonax polish och gått efter med mikrofiberduk efter ett par minuter. När jag tog ut den i solen ser det allt annat än bra ut. Varför har jag misslyckats och vad kan jag göra? Jag har tidigare i sommar behandlat bilen med Sonax Spray & Seal. Gissar att det innehåller silicon och kan tänka mig att det är det som förstört resultatet.
IMG_1277.jpg
IMG_1278.jpg

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Dåligt poleringsresultat

Inlägg av Manor » 02 aug 2019 14:45

Det ser inte ut att vara någon fara, utan är ett helt naturligt resultat efter en inledande "grövre" polering.
Ulltrissa räknas som en väldigt grov trissa, trots att man kanske tycker att den är så mjuk och fluffig :).
Det du nu ser i solen är s.k hologram, vilket man alltid/oftast får vid en grövre polering.

Det du nu ska göra är att polera med en finare polertrissa, exempelvis en gulfärgad som oftast brukar vara hyfsat mjuk.
Helst görs detta med en oscillerande polermaskin, men det fungerar även med en roterande men kräver mer teknik (tycker jag som mer nybörjare med roterande). Medlet du använder (Sonax Polish) tror jag är ok att använda även till detta steg, kör en liten testruta på huven...där du kör i 4-5 pass, torkar av...och kollar på resultatet igen i solljus. Ser det ok ut så gör du på samma sätt på övriga ytor, om det fortfarande inte är bra så kan du väl redovisa det nya resultatet i denna tråd.

Edit: Det är inte alls ovanligt att man polerar en bil i både 2 och 3 steg innan man är nöjd med resultatet. Om du däremot endast var ute efter glans och utgångspunkten var hyfsat ok sett till repor/skavanker så räcker det med en 1-stegs polering, men då med mjuk trissa och ett fint polish/polermedel...och helst en oscillerande maskin.

Lycka till :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

UUU-CCC
Ny Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 jul 2019 09:21

Re: Dåligt poleringsresultat

Inlägg av UUU-CCC » 02 aug 2019 15:04

Tack för hjälpen. Det känns mer hoppfullt. Jag ska köpa in mig på en mjuk gul trissa först. Sedan får vi se. Trodde faktiskt inte att ull skulle räknas som grov. Men där ser man.

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Dåligt poleringsresultat

Inlägg av Stefan N » 02 aug 2019 15:23

Vad kör du för maskin och vilket polermedel?
:brumm Polestar2

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Dåligt poleringsresultat

Inlägg av progge » 02 aug 2019 16:10

UUU-CCC skrev:
02 aug 2019 15:04
Tack för hjälpen. Det känns mer hoppfullt. Jag ska köpa in mig på en mjuk gul trissa först. Sedan får vi se. Trodde faktiskt inte att ull skulle räknas som grov. Men där ser man.

Det enklaste att ta sig ur detta är en medium trissa, med samma medel du körde med ull.
Kör du roterande så kör inte över 1000 varv inget tryck, trissan 100% plan mot lacken.
Fortsätt sedan med poleringssteget för att få upp glansen.

Ull består av en massa fiber, vart fiber av verkar i poleringen där av att den tar grovt.
Viktigt med ull är att sporra/blåsa ur ofta så rester av lack och polermedel försvinner.

Vilken typ av maskiner har du tillgång till?
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Dåligt poleringsresultat

Inlägg av Manor » 02 aug 2019 16:25

UUU-CCC skrev:
02 aug 2019 15:04
Tack för hjälpen. Det känns mer hoppfullt. Jag ska köpa in mig på en mjuk gul trissa först. Sedan får vi se. Trodde faktiskt inte att ull skulle räknas som grov. Men där ser man.
Nej, det är nog en ganska vanlig missuppfattning då man tycker att en ulltrissa är så mjuk och fluffig.
Det ser som sagt inte konstigt ut på bilderna, utan en vanlig s.k holgrameffekt som i princip alltid fås med grov trissa och/eller medel.
En finare efterföljande polering borde få bort hologrammen hyfsat enkelt.

Om du endast har en roterande polermaskin så är mitt heta tips att även köpa en oscillerande maskin.
Det finns i alla prisklasser och underlättar en hel del i poleringsarbetet. Om jag bara skulle fått haft en polermaskin så skulle jag valt en oscillerande för att den är mycket enklare att lära sig hantera :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

UUU-CCC
Ny Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 jul 2019 09:21

Re: Dåligt poleringsresultat

Inlägg av UUU-CCC » 20 aug 2019 12:16

Nu är hologrammen borta. Var orolig ett tag. Jag köpte en polerskiva av vit mjuk skumgummi från Turtle på 180 mm på Jula. Det gick som en dans att köra med skivan över lacken. Polerade efter med mikrofiberduk.

Tack för hjälpen!

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Dåligt poleringsresultat

Inlägg av Manor » 20 aug 2019 19:41

UUU-CCC skrev:
20 aug 2019 12:16
Nu är hologrammen borta. Var orolig ett tag. Jag köpte en polerskiva av vit mjuk skumgummi från Turtle på 180 mm på Jula. Det gick som en dans att köra med skivan över lacken. Polerade efter med mikrofiberduk.

Tack för hjälpen!
:jeps
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar