Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vilken platta till vilket steg???

Poleringssätt och produktval.
Lunkan
Ny Medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 maj 2018 02:52

Vilken platta till vilket steg???

Inlägg av Lunkan » 22 jan 2020 11:58

Hallå! Fick ett gäng med polerplattor av grannen idag men osäker på vilken platta till vilket steg jag ska köra.
Fick några vita mjuka, svarta våfflade lite hårdare och orangea lite hårdare än dom svarta.
I vilken ordning ska dessa användas?

///nybörjaren
Bilagor
20200122_102234.jpg

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Vilken platta till vilket steg???

Inlägg av Manor » 22 jan 2020 16:30

Generellt så börjar du med de orangefärgade, och de svarta (och/eller vita) antar jag mer är till för vaxningssteget.
De orangefärgade brukar kunna ses som en bra bas-trissa som fungerar med det mesta i polering/polish väg. Dessa kanske inte räcker för att få lacken helt repfri, men som nybörjare så är det bra att börja lugnt och satsa på "blänka" och inte repfritt.

Som alltid är tipset att börja med en testyta för att se vilket resultat som ges.
Polermedel, polertrissa, typ av maskin, hastighet, tryck är de delar som i kombination ger (olika) resultat.

Jag brukar alltid tipsa om Glare Micro Finish för polersteget, och Glare Professional Polish som lackskydd.
Inte för att det är bäst, men något som jag känner till och fick mig att trilla i "bilvårds" fällan :).
Då fungerar de orangefärgade trissorna till polersteget, och de svarta för påläggningen av lackskyddet.

Glare säljs av Waxdog som är en av forumets sponsorer.

Lycka till :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar