Nybörjare inom allt, och hej!
Postat: 17 feb 2020 22:49
Hej alla!
Ny här på forumet, och även ny bilägare - köpte min första bil i början av September 2019, det blev en Audi a4 allroad 2015. Har bott utomlands i storstäder sen jag blev myndig, mer eller mindre, så jag har inte haft något behov av en bil förrän nu när jag och familjen återvänt till Sverige. Således drogs jag fort in i "hobby rekond" världen, och jag hoppas och tror att jag lärt mig en del av de hundratals Youtube filmerna, och foruminläggen jag läst, bland annat på denna sida.
Bilen min såg relativt bra ut i lacken när jag köpte den på Audi i Borlänge, dock finns det klomärken (3 st) efter en hund alldeles vid "avsteget" nedanför bagageluckan, något en "riktigt rekondare" testade att fixa, men det var tydligen omöjligt (ser dock bättre ut nu efter lackstift och polering). Med det sagt så trodde jag, naiv som jag var, att lacken på bilen endast hade en del repor, men allt eftersom så har jag sett mer och mer repor. Jag vet att det inte är efter mig, då det är repor exakt överallt (dörrsidor är snyggast), miljoner med små små repor exakt över allt. Motorhuven ser fulast ut, med två ordentliga cirklar med tusentals av repor.
Jag har gått ifrån att använda svamp och en hink på GDS hallar, till att använda tvätthandske, två hinkar med smutsavskiljare, använda förtvättsmedel (foam lance) innan schamponering, och börjat torka med finare dukar (med 30% polymid) o.s.v. Helt enkelt tror jag inte att jag har fixat allt för många repor själv - några självklart - men jag antar att bilen min kanske har gått i automattvätt innan jag köpte den. Detta var dock inte så uppenbart när jag köpte den, det känns nästan som de hade någon form av compound filler på den innan jag köpte den - men så ondskefulla kan väl inte audi återförsäljare vara?
Hur som helst, jag tror och hoppas att jag är redo att börja tänka på att polera bilen nu i Mars/April (beroende på när allt grus sopas bort), och således undrar jag om detta tillvägagångsätt är acceptabelt, eller om något kan förbättras:
1. Tvätta bilen extremt noga.
2. Clay bar över bilen.
2. Svabba med IPA (och torka av).
3. Börja med hårdare polertrissa, t.ex: https://www.bollnasbilvard.se/100-mm/60 ... 31440.html och ett medel Menzerna Heavy Cut (ser flera på Youtube som gillar märket Menzerna?)
4. Fortsätt med mitt-emellan mjuk/hård trissa och Menzerna Medium Cut Polish.
5. Extrem mjuk trissa och Super Finish Plus (eller annat fint polish medel)
6. Rengör med IPA och torka av?
7. Dra på Soft99 Compound, med mjuk trissa.
8. Dra på Fusso Coat soft99, med mjuk trissa.
9. Torka av med mf-duk.
10. Tvätta bilen "lite lätt".
Detta är det jag tänkt på, men kommer detta inte vara tillräckligt / förstöra något? I så fall vad? Jag förstår att det tar mycket längre tid än jag tror, men jag tänkte att jag kanske hinner huv + framdörrar en dag, resten dag nummer två? Speciellt då jag hör att man i en ca 30x30cm ruta ska spendera max 1 min per medel/etapp?
Jag vill använda mig av soft99 compound efteråt, då jag antar att jag inte får bort alla reporna, både pga min okunskap, samt att vissa repor kanske helt enkelt kräver roterande polermaskin, eller något som vet hur länge man "vågar stå still" på vissa repor.
Jag har tänkt mig att köpa en liten polermaskin, antingen Rupes mini LHR75E eller Shine Mate EX 603. Jag tänkte använda någon av dessa på hela bilen - är det möjligt eller är dem för små? Jag tänker mig att jag som nybörjare hellre kör med max en 10cm trissa, och i allmänhet tror jag det är bra att ha en polermaskin som både kan göra större ytor (ja det kommer ta längre tid än en större modell) samt svårare delar, t.ex bak på bagageluckan etc.
Tänker jag rätt - kan detta duga? eller kommer det gå åt Huggormars avföda? Vad brukar vanligtvis gå åt Huggormars avföda?
Och får jag fråga, varför/när behöver man köpa en annan (än standard) fästplatta till en polermaskin? jag antar att då de polermaskinen jag är intresserade av är 75mm i bas, kommer en 100mm trissa vara perfekt, ifall jag råkar vika på maskin?
Och sist men inte minst, jag ser många som polerar i "cirklar" i början för att sen göra något form av sick-sack mönster. Spelar detta någon roll?
Tack för råd och svar!
Ny här på forumet, och även ny bilägare - köpte min första bil i början av September 2019, det blev en Audi a4 allroad 2015. Har bott utomlands i storstäder sen jag blev myndig, mer eller mindre, så jag har inte haft något behov av en bil förrän nu när jag och familjen återvänt till Sverige. Således drogs jag fort in i "hobby rekond" världen, och jag hoppas och tror att jag lärt mig en del av de hundratals Youtube filmerna, och foruminläggen jag läst, bland annat på denna sida.
Bilen min såg relativt bra ut i lacken när jag köpte den på Audi i Borlänge, dock finns det klomärken (3 st) efter en hund alldeles vid "avsteget" nedanför bagageluckan, något en "riktigt rekondare" testade att fixa, men det var tydligen omöjligt (ser dock bättre ut nu efter lackstift och polering). Med det sagt så trodde jag, naiv som jag var, att lacken på bilen endast hade en del repor, men allt eftersom så har jag sett mer och mer repor. Jag vet att det inte är efter mig, då det är repor exakt överallt (dörrsidor är snyggast), miljoner med små små repor exakt över allt. Motorhuven ser fulast ut, med två ordentliga cirklar med tusentals av repor.
Jag har gått ifrån att använda svamp och en hink på GDS hallar, till att använda tvätthandske, två hinkar med smutsavskiljare, använda förtvättsmedel (foam lance) innan schamponering, och börjat torka med finare dukar (med 30% polymid) o.s.v. Helt enkelt tror jag inte att jag har fixat allt för många repor själv - några självklart - men jag antar att bilen min kanske har gått i automattvätt innan jag köpte den. Detta var dock inte så uppenbart när jag köpte den, det känns nästan som de hade någon form av compound filler på den innan jag köpte den - men så ondskefulla kan väl inte audi återförsäljare vara?
Hur som helst, jag tror och hoppas att jag är redo att börja tänka på att polera bilen nu i Mars/April (beroende på när allt grus sopas bort), och således undrar jag om detta tillvägagångsätt är acceptabelt, eller om något kan förbättras:
1. Tvätta bilen extremt noga.
2. Clay bar över bilen.
2. Svabba med IPA (och torka av).
3. Börja med hårdare polertrissa, t.ex: https://www.bollnasbilvard.se/100-mm/60 ... 31440.html och ett medel Menzerna Heavy Cut (ser flera på Youtube som gillar märket Menzerna?)
4. Fortsätt med mitt-emellan mjuk/hård trissa och Menzerna Medium Cut Polish.
5. Extrem mjuk trissa och Super Finish Plus (eller annat fint polish medel)
6. Rengör med IPA och torka av?
7. Dra på Soft99 Compound, med mjuk trissa.
8. Dra på Fusso Coat soft99, med mjuk trissa.
9. Torka av med mf-duk.
10. Tvätta bilen "lite lätt".
Detta är det jag tänkt på, men kommer detta inte vara tillräckligt / förstöra något? I så fall vad? Jag förstår att det tar mycket längre tid än jag tror, men jag tänkte att jag kanske hinner huv + framdörrar en dag, resten dag nummer två? Speciellt då jag hör att man i en ca 30x30cm ruta ska spendera max 1 min per medel/etapp?
Jag vill använda mig av soft99 compound efteråt, då jag antar att jag inte får bort alla reporna, både pga min okunskap, samt att vissa repor kanske helt enkelt kräver roterande polermaskin, eller något som vet hur länge man "vågar stå still" på vissa repor.
Jag har tänkt mig att köpa en liten polermaskin, antingen Rupes mini LHR75E eller Shine Mate EX 603. Jag tänkte använda någon av dessa på hela bilen - är det möjligt eller är dem för små? Jag tänker mig att jag som nybörjare hellre kör med max en 10cm trissa, och i allmänhet tror jag det är bra att ha en polermaskin som både kan göra större ytor (ja det kommer ta längre tid än en större modell) samt svårare delar, t.ex bak på bagageluckan etc.
Tänker jag rätt - kan detta duga? eller kommer det gå åt Huggormars avföda? Vad brukar vanligtvis gå åt Huggormars avföda?
Och får jag fråga, varför/när behöver man köpa en annan (än standard) fästplatta till en polermaskin? jag antar att då de polermaskinen jag är intresserade av är 75mm i bas, kommer en 100mm trissa vara perfekt, ifall jag råkar vika på maskin?
Och sist men inte minst, jag ser många som polerar i "cirklar" i början för att sen göra något form av sick-sack mönster. Spelar detta någon roll?
Tack för råd och svar!