Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Felsökning vid polering

Poleringssätt och produktval.
Amme
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 apr 2020 21:16

Felsökning vid polering

Inlägg av Amme » 09 apr 2020 21:33

Ännu en nybörjare med frågor :)
Jag fick hem mitt paket från pingens idag och var ivrig att testa. Jag köpte nedan paket med en ulltrissa, en gul och en blå trissa i 15cm storlek
https://pingens.se/produkt/3x-polishing ... nd-250-ml/
Har provat en liten del på taket mellan vindrutan och takluckan. Fick såklart inte önskat resultat men det var ändå första försöket.
Området är rent och använt clay efter flygrostbort. Jag ”primade ” samtliga trissor, sprayade lite vatten och körde tills jag tyckte att medlet var borta. Temperaturen på lacken skulle jag säga runt 50grader, lite varmare än febrig människa om det går att bedöma så. Körde först röd medel med röd trissa. Sedan röd medel med gul trissa. Där efter gul medel med gul trissa och avslutade med blå medel och blå trissa

Om det går att se från bilderna, vad gör jag för fel? Tog i olika ljus
Trycker för hårt? Trycker för lätt? Passerar för snabbt? För lite medel? För mkt medel? För mkt vatten?
Jag misstänker för stor rondell för området och att jag kör för snabbt
Bilagor
BA52C700-3257-44F7-9BE7-3938BB7749ED.jpeg
E25C3630-623D-4C57-9AE9-504777B74ADD.jpeg
DC3D5695-C57F-49C1-A671-5CFBE7B4B10D.jpeg

Amme
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 apr 2020 21:16

Re: Felsökning vid polering

Inlägg av Amme » 09 apr 2020 21:35

Dessa ”repor” förstår jag att jag körde för lite i sista steget. Men det andra förstår jag inte. Kan det vara något skydd som inte försvinner så lätt?
Eller är jag bara för otålig?
Bilagor
D32CD2DA-F824-45FC-A96F-A6BE6020F706.jpeg

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Felsökning vid polering

Inlägg av Stefan N » 10 apr 2020 07:52

Vad har du kört med för maskin?
:brumm Polestar2

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Felsökning vid polering

Inlägg av Manor » 10 apr 2020 14:15

Hej, och välkommen till forumet :).

Ulltrissa och heavy cut compound är väl att se som det tyngsta artilleriet...kombinerar man det med en roterande maskin så kan man orsaka skador. Sett till bild tre så ser det nästan ut som om du polerat ner klarlacken, men svårt att säga utifrån en bild och utan att veta vad det är för bil/lack.

En bra tumregel är att börja med något milt medel/trissa och testa på en yta och utgå ifrån det innan man går vidare med ytterligare tester. Jag har t.ex mest polerat japanska bilar som tenderar till att ha en tämligen mjuk lack, och där har jag aldrig använt mig av en grov kombination. Däremot var den gamla Volvon (855 GLT -97) i mina ögon stenhård i lacken och där krävdes det grövre doningar (samt roterande polermaskin) för att ge ett bra resultat.

Ett bra tips till nybörjare är att satsa på "blänka" och inte repfritt. Det innebär då mildare medel/trissa och en oscillerande polermaskin (DA). Det går fortfarande att få ett ypperligt fint resultat, och poleringen kan göras i flera steg om man vill...men man hoppar då helt över heavy cut och grova trissor.

Så ge inte upp men gå på en ny yta med kanske gult medel och blå trissa (beroende på hur mjuk den blå trissan är) och kör med måttligt varvtal och lugna rörelser upp-och-ner och från höger-till-vänster en tre/fyra gånger. Torka av noga och inspektera ytan. Känns det för klent så gå upp till gult medel och gul trissa och kör en ny testsväng.

Det finns en hel del klipp på Youtube som beskriver ovanstående mer pedagogiskt än min text. Grundtipset är dock mildare och lugnare än att gå på för hårt direkt...

Lycka till.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Amme
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 apr 2020 21:16

Re: Felsökning vid polering

Inlägg av Amme » 10 apr 2020 16:05

Jag vet inte om jag tog bort klarlacken eller nån lackskydd men efter lite tålamod och kämpande blev det enhetligt. Sen om klarlacken är borta eller inte vet jag inte :)
Jag har en Flex oscillerande maskin vars betäckning jag inte minns, FX nånting 150 eller 15
Jag har sett massa youtube klipp men ingen av videon går in på felsökning. Dvs om ditt test blir på det viset, gör så här. Om du har denna kombination och får prickar gör så här. Dom flesta säger samma sak. Kollar mkt på Larry från Ammo, men han går på djupet utan att visa misslyckanden med problemlösning.
När jag först körde medel trissa så blev det prickigt och gick därför över till hård trissa och heavy compound. Även om det blänkte så vart det sämre. Hade massa fläckar oxå som såg ut som vattenmärken eller starka medel som torkat in
Har beställt keramiskt skydd men börjar tveka om jag ska lägga på det...
Bilagor
C609B4E6-3FB0-491B-9681-5A4DCE9A4A53.jpeg

Amme
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 apr 2020 21:16

Re: Felsökning vid polering

Inlägg av Amme » 10 apr 2020 16:06

Tror jag ska hålla mig till att polera glas men inte lack :)

Skriv svar