Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Jeweling - polermedel för bästa spegel-effekten?

Poleringssätt och produktval.
Bernro
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 maj 2019 13:37

Jeweling - polermedel för bästa spegel-effekten?

Inlägg av Bernro » 22 apr 2020 12:58

God dagens!

Har en liten fundering angående medel som ni använder vid Jeweling ( absolut maximerad finish med roterande polermaskin ).

Jag kör med en Flex 14-2 idag, tillsammans med Rupes 125mm Stödrondell ( mjuk ). Skumtrissa Mjuk ifrån Rupes.

Vad rekommenderar ni för medel för att maximera den där spegel-effekten, det lilla extra, wow-upplevelsen?
Vad rekommenderar ni för trissa?

Kan tillägga att jag sneglat lite åt Mothers och Angelwax's produkter.

Mvh, Robin.
One does not simply give the car " a quick going over " ...

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Jeweling - polermedel för bästa spegel-effekten?

Inlägg av Funk » 22 apr 2020 16:16

Jag kör inte roterande, men tycker faktiskt rent generellt att Angelwax polermedel funkar bra. Om det är det bästa för showshine däremot vet jag inte.. jag har kört Menzerna 3800 som finaste med svart supermjuk trissa.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Jeweling - polermedel för bästa spegel-effekten?

Inlägg av Manor » 22 apr 2020 19:21

CarPro Essence respektive CarPro Essense Plus (den senare utan polermedel) är nog de jag upplever givit mest "bling".
Till dessa har jag använt mig av CarPro GlossPad.

Nu gillar jag främst ovanstående för att de passar bra ihop med CarPros keramiska medel, där CarPro Essence ger det lilla extra innan påläggningen (behöver eller ska inte spritas innan) och CarPro Essense Plus rengör, har viss filler effekt och kompletterar det keramiska skyddet. Jag försöker köra CarPro Essence Plus ungefär var 12:e månad, och tycker då att en CarPro Quartz UK behandling håller tre år.

I år blir det än en gång CarPro Essence Plus för rengöring/komplettering och "bling" och därefter CarPro Gliss som i sig inte är så hållbart men borde kunna användas som förstärkt "topping" i åtminstone 12-18 månader är förhoppningen.


Nu är väl kanske inte dessa att se som rena jeweling-medel kanske, men CarPro Essence sägs matcha CarPro Reflection som har jeweling rykte (om jag inte misstar mig helt). Jag har även testat med Menzerna 3800 och 4500, Scholl S30+ och ytterligare några olika märkens finare medel, men har inte upplevt att resultatet blivit "bättre" än CarPro Essence och då ger den senare också ett visst skydd som varit av intresse för mig som kör keramiskt.

Det finns ett antal Youtube klipp där CarPro Essence används.
Nu var det ett tag sedan jag köpte dessa, så det kanske har dykt upp något nytt och bättre.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Bernro
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 maj 2019 13:37

Re: Jeweling - polermedel för bästa spegel-effekten?

Inlägg av Bernro » 22 apr 2020 19:50

Funk skrev:
22 apr 2020 16:16
Jag kör inte roterande, men tycker faktiskt rent generellt att Angelwax polermedel funkar bra. Om det är det bästa för showshine däremot vet jag inte.. jag har kört Menzerna 3800 som finaste med svart supermjuk trissa.

/Thomas
Tack för svar!

Ja, jag har kört lite Angelwax för några år sen men enbart Regenerate. Har dock inte testat varken Redemption eller med roterande.
Menzerna 3800 har jag testat som jag själv inte kände en " wow-upplevelse " kring.

Mvh, Robin.
One does not simply give the car " a quick going over " ...

Bernro
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 maj 2019 13:37

Re: Jeweling - polermedel för bästa spegel-effekten?

Inlägg av Bernro » 22 apr 2020 19:59

Manor skrev:
22 apr 2020 19:21
CarPro Essence respektive CarPro Essense Plus (den senare utan polermedel) är nog de jag upplever givit mest "bling".
Till dessa har jag använt mig av CarPro GlossPad.

Nu gillar jag främst ovanstående för att de passar bra ihop med CarPros keramiska medel, där CarPro Essence ger det lilla extra innan påläggningen (behöver eller ska inte spritas innan) och CarPro Essense Plus rengör, har viss filler effekt och kompletterar det keramiska skyddet. Jag försöker köra CarPro Essence Plus ungefär var 12:e månad, och tycker då att en CarPro Quartz UK behandling håller tre år.

I år blir det än en gång CarPro Essence Plus för rengöring/komplettering och "bling" och därefter CarPro Gliss som i sig inte är så hållbart men borde kunna användas som förstärkt "topping" i åtminstone 12-18 månader är förhoppningen.


Nu är väl kanske inte dessa att se som rena jeweling-medel kanske, men CarPro Essence sägs matcha CarPro Reflection som har jeweling rykte (om jag inte misstar mig helt). Jag har även testat med Menzerna 3800 och 4500, Scholl S30+ och ytterligare några olika märkens finare medel, men har inte upplevt att resultatet blivit "bättre" än CarPro Essence och då ger den senare också ett visst skydd som varit av intresse för mig som kör keramiskt.

Det finns ett antal Youtube klipp där CarPro Essence används.
Nu var det ett tag sedan jag köpte dessa, så det kanske har dykt upp något nytt och bättre.
Tack för utförligt svar!

Har läst lite om CarPros produkter och efter ditt inlägg så känns det verkligen intressant att testa!
Deras Glosspad har jag bara hört positivt om. 👌👌

Jag har en del ljusa bilar omkring mig och funderar på hur du upplever att Carpro fungerar på dessa?
Förutsatt att du har erfarenheter kring ljusa projekt sedan innan.

Mvh, Robin.
One does not simply give the car " a quick going over " ...

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Jeweling - polermedel för bästa spegel-effekten?

Inlägg av Manor » 22 apr 2020 22:39

Nu senast har det varit lite mörkare bilar som ju ger en extra belöning. Tidigare har det dock varit en vit samt två silverfärgade och dessa är ju inte lika belönande men ser å andra sidan konstant bättre ut över tid och inte bara direkt efter tvätt och polering :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar