Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nybörjare

Poleringssätt och produktval.
Torparn
Ny Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 maj 2020 07:03

Nybörjare

Inlägg av Torparn » 15 maj 2020 08:00

Hej allihopa nybliven på forumet som kommer med lite korkade frågor.
Ska polera min bil för första gången, är en V70 -05 som är svart metallic. Är väl kanske inte den lättaste färgen att börja med men skam den som ger sig😀. Har en Rupes 21:a som jag köpte begagnad för några år sedan som bara blivit liggandes och färgen på den är röd så har ingen aning om hur gammal den är. Iallafall så har jag besökt Waxdog och hittat polermedel som verkar vara populära. Bilen är polerad för ca 2år sedan, då av en firma.
Medlen jag tänkte använda är:
Menzerna medium cut 2500
Menzerna super finish 3800
Menzerna power lock alternativt ett vax
Lerduk medium grade.
Medium trissa samt soft trissa.
Tänkte att jag inte skulle gå på så hårt då lacken är i fint skick. Är jag helt fel ute? Kom gärna med andra förslag om jag är helt ute och cyklar.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare

Inlägg av Manor » 15 maj 2020 14:45

Det låter väl som en bra början :).
Tipset är att inte få till ett "repfritt" resultat utan inrikta dig på ett blankt/snyggt resultat.
Volvo anses vara hårda i lacken och de medel/trissor du har kommer fungera för att göra dig stolt :).

För ett repfritt resultat brukar dock än grövre doningar behövas, men kräver då också mer kunnande/teknik och sliter framför allt hårdare på lacken.

Lycka till :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar