Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Polering av svart tysk

Poleringssätt och produktval.
Niklas.L
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 dec 2009 15:35
Ort: Norge

Polering av svart tysk

Inlägg av Niklas.L » 12 aug 2020 15:43

Hej,

Har en svart VW Passat -07 som är full av repor. De flesta är ganska små/ytliga, men några större. Har fått två olika tips och tänkte höra om råd då jag är helt färsk på polering. Har en dubbel oscillerande maskin från Jula. Inte det snobbigaste, men ska säkert funka för en nybörjare.

Tips 1:
Rupes D-A coarse
Medium cut pad

Tips 2:
Heavy cut
Wool pad
Medium/fine cut
Medium pad

Sedan tänkte jag pröva Menza 3in1 polish som sista steg gällande bägge tipsen.

Har ju läst att tysk lack är väldigt hård och undrar då om tips 1 kan vara för snällt. Alternativt om tips 2 är lite overkill.
Eller om ni har andra tips och idéer är ni mer än välkomna att dela dessa!

Vänligen
Niklas

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Polering av svart tysk

Inlägg av Manor » 12 aug 2020 23:44

Testa det mildaste alternativet först på en liten "testruta"...gillar du resultatet så kör vidare...i annat fall stegar du upp med trissa eller produkt och testar igen. Det går alltså att kombinera som man vill, men börja i den mildare änden. Det går även att blanda polermedel för att ändra egenskapen, men det är kanske lite överkurs i detta fallet.

Satsa på "blänka" som nybörjare och kämpa ibte ihjäl dig för att få repfritt.
Det kommer ett nytt tillfälle till våren då du kan "ta i ner" om du inte känner dig nöjd.

Det går ypperligt att köra med en s,k "musse pigg" maskin...däremot tar det längre tid än en kraftigare maskin...men vem har bråttom när man får mysa med bilen ;-).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Niklas.L
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 dec 2009 15:35
Ort: Norge

Re: Polering av svart tysk

Inlägg av Niklas.L » 13 aug 2020 11:33

Denna bil ska faktiskt säljas och därför jag tänkte putsa lite på den. Så någon ny chans till våren blir det nog inte. Men tror jag kör på tips 1 och ser hur det blir. Kan knappast bli sämre tänker jag. Hoppas jag...

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Polering av svart tysk

Inlägg av progge » 14 aug 2020 16:52

Rupes D-A coarse
Gul Rupes pad
Var försiktig över kanter och konturlinjer i plåten.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Skriv svar