Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Mezerna eller carpro

Poleringssätt och produktval.
Linus
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 jan 2021 17:25

Mezerna eller carpro

Inlägg av Linus » 21 jan 2021 19:08

Hej tänkte testa antingen mezerna eller carpro poler medel dom verkar bra rekomenderar ni nåt annat å skriv gärna det :)

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Mezerna eller carpro

Inlägg av Manor » 21 jan 2021 20:44

Ingen av dessa märken är dåliga val.
Personligen så gillar jag nog Schrolls medel mest, men så lite som jag polerar så spelar det egentligen ingen roll. Hitta en trevlig butik och jämför även priset...du blir nog nöjd med vilket som.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Linus
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 jan 2021 17:25

Re: Mezerna eller carpro

Inlägg av Linus » 22 jan 2021 06:52

Manor skrev:
21 jan 2021 20:44
Ingen av dessa märken är dåliga val.
Personligen så gillar jag nog Schrolls medel mest, men så lite som jag polerar så spelar det egentligen ingen roll. Hitta en trevlig butik och jämför även priset...du blir nog nöjd med vilket som.
Nä men vill ha bra produkter som fungerar och är lättarbetade

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Mezerna eller carpro

Inlägg av Manor » 22 jan 2021 09:42

Linus skrev:
22 jan 2021 06:52
Manor skrev:
21 jan 2021 20:44
Ingen av dessa märken är dåliga val.
Personligen så gillar jag nog Schrolls medel mest, men så lite som jag polerar så spelar det egentligen ingen roll. Hitta en trevlig butik och jämför även priset...du blir nog nöjd med vilket som.
Nä men vill ha bra produkter som fungerar och är lättarbetade
Scholl är en personlig favorit, men ingen av de märken du nämner är alltså i sig tungarbetade eller dåliga. Det beror på vad man är ute efter. Är det grövre eller fint medel du är ute efter. Vill du kunna köra ut det länge? Spelar det någon roll om det dammar? Är priset en parameter? Därtill så beror det också på vilja polertrissor som används, typ av polermaskin, typ av lack och dess kondition samt därtill givetvis teknik. Det är som med så mycket annat...det den ena gillar behöver inte innebära att den andra gör det. Satsar man på kända mörken så är det väl som oftast bra grejer.

Apex Detail på YouTube brukar testa diverse olika medel där han jämför några olika faktorer. Det kan vara ett tips.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Mezerna eller carpro

Inlägg av Funk » 22 jan 2021 10:04

Jag är van vid Menzerna och tycker dom fungerar ypperligt. CarPro har jag bara testa de finaste, och dom har jag inget ont att säga om heller. Jag kör också Angelwax och Lahega... Fast å' andra sidan är skillnaderna på resultat inte så stora mellan olika medel, men hur man använder dem kan vara mycket olika.
Frågorna Manor ställer är elevanta, personligen är det viktigaste att det inte dammar, och är lätt att torka av. Har man krav på snabbhet i processen så är det också ett val. Just där har Scholl ett par bra "enstegare", S20Black gillade jag verkligen då jag testade den hos en bekant.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Linus
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 jan 2021 17:25

Re: Mezerna eller carpro

Inlägg av Linus » 16 feb 2021 21:19

Jag har en rupes bigfoot 15 da maskin. Frågar du frugan är nog priset viktigt😂 damm är väl bra om de inte blir för mkt vill ha bra resultat lacken är de mest hologram å tvättrepor på. Lämna gärna förslag på trissor och medel

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Mezerna eller carpro

Inlägg av Manor » 17 feb 2021 18:26

Det är väldigt svårt att tipsa om någonting då förutsättningarna alltid skiljer sig åt.
Ett bra pris är väl alltid kul, men oväsentligt om du polerar en/få bilar per år...det blir ingen större kostnad ändå.
Trissor finns det hur mycket som helst av och i olika storlekar, material, hårdhet etc.

Scholl SpiderPad (jag använder vit, lila och gul), Scholl S20Black (som Funk nämnde tidigare) grejar mycket.
Är det som du skriver mest hologram och tvättrepor så finns mildare alternativ till S20Black, men den är ändå inte overkill i de flesta fall. Scholl dammar inte (damm är aldrig bra, i min värld...) och kan köras ut länge. Därtill lätt att torka av.

Väljer du CarPro eller Menzerna så kommer det fungera också, även med "vanligare" skumgummi trissor. Ingen av de mer kända märkena är dåliga, åtminstone inte som jag noterat...däremot så brukar jag personligen inte chansa med något helt okänt märke för att spara några 10:or, det är det inte värt. Jag polerar inte så många bilar per år så arsenalen jag redan har räcker väl en livstid ;). Å andra sidan gillar jag att testa ditt och datt då bilvård är en hobby.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar