Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vad ska jag använda på min XC70?

Poleringssätt och produktval.
trasker
Ny Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 jul 2014 12:41

Vad ska jag använda på min XC70?

Inlägg av trasker » 02 jun 2022 20:36

God dag!

Jag ska polera och lackbehandla en gammal XC70 i någon champagnefärgad kulör.

Har provat lite olika produkter genom åren men aldrig riktigt hittat en favorit.

Några förslag på polermedel för att återfå glansen på denna skönhet?

Tar tacksamt emot tips på ett bra lackskydd/vax också som ger fin glans, otrolig avrinning och håller länge :)

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Vad ska jag använda på min XC70?

Inlägg av Funk » 03 jun 2022 16:10

Numera kör jag mest med Angelwax polermedel som funkar bra till hårda Volvolacker..

Lackskydd blir helt klart CQUK eller kanske (om hållbarheten är OK) Tershine Magnify.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

F_man
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 10 jun 2021 20:55

Re: Vad ska jag använda på min XC70?

Inlägg av F_man » 04 jun 2022 12:41

Körde arcticlean/pingens heavycut och ulltrissa på en v70 från 2006, inga problem där inte.

Jag är väldigt nöjd med både arcticlean och gyeons keramiska lackskydd, finns lite olika prisklasser att välja på med Gyeon, så man kan väga pris mot hållbarhet.

trasker
Ny Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 jul 2014 12:41

Re: Vad ska jag använda på min XC70?

Inlägg av trasker » 13 jun 2022 20:22

Tack för svar! Jag inventerade utbudet i garaget och insåg att jag hade många varianter av Menzerna polermedel och en flaska Power Lock kvar sedan fjolåret.

Verkar som att folk använt detta på Volvos hårda lacker med viss framgång så jag gör ett försök.

Men sen är det slut och jag får köpa någon nytt :)

Skriv svar