Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

vatten på trissan när man polerar?

Poleringssätt och produktval.
Blomqvist
Medlem

vatten på trissan när man polerar?

Inlägg av Blomqvist » 27 apr 2025 20:31

Jag har sett på YouTube att det är några som rekommenderar att man ska duscha lite vatten på ettdera trissan eller bilen när man polerar.
Jag misstänker att det spelar väldigt stor roll vilket polermedel man använder, om det är kompatibelt med att arbeta med vatten?

För många år sedan rekommenderade Autosmart att man ibland kunde ha fördel av några droppar vatten, men det är över 20 år sedan nu.

Jag har även sett på YouTube hur man gjort rent trissan i vatten och tvättmedel, och sedan tagit den urvridna och fuktiga trissan och fortsatt polera.
Jag kommer att använda Rupes DA Gel Compound Coarse och Rupes DA Gel Compound Fine och Rupes trissor.
Det vore ju jäkligt smidigt om man bara kunde tvätta och vrida ur trissorna och använda direkt utan att dom måste torka…

Skulle det fungera att blanda in vatten i det hela, eller blir det bara pannkaka av allting då?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Re: vatten på trissan när man polerar?

Inlägg av Funk » 28 apr 2025 07:22

Vatten är inget problem normalt sett, men med de flesta medel idag är det inte nödvändigt. Med det sagt köra med fuktiga trissor bör vara OK.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Blomqvist
Medlem

Re: vatten på trissan när man polerar?

Inlägg av Blomqvist » 28 apr 2025 11:29

Tack!
Det underlättar verkligen rengöringen. :)

Skriv svar