Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Fläckliga aluminium takrails

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Fläckliga aluminium takrails

Inlägg av Basilm » 26 jun 2022 20:37

Hej!
Jag har lyckats få vit/lite gul fläckar på mina borstade aluminium takrails. Misstänker att det är efter lite starkare HD grön avfettning då samtliga schampo jag har är pH neutrala. Vad använder ni för att få aluminium rails/lastskydd/liknande skinande / ej fläckiga med tid?

Tack så mycket för hjälp!

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Fläckliga aluminium takrails

Inlägg av progge » 19 jul 2022 16:18

Tjenare.
Polera med ett fint medel med MF duk skall funka.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Fläckliga aluminium takrails

Inlägg av Basilm » 22 jul 2022 11:02

Jag har nu testat att polera (se gnugga) med en mf duk och lite metall polish som fått bra omdömen, men det hjälpte inte.

Jag lämnade in min bil för att rostskyddsbehandlad och lackera bromsok,sköld,trumma, och i samma veva frågade jag verkstan om de kunde testa att gå på aluminium railsen. De lyckades inte heller, utan menade att det enda man kan göra då är att ev lackera dem å lägga på klarlack. Det låter dock pyssligt och därav dyrt. Får se vad jag gör...men det är irriterande med flammor på railsen. De verkar vara otroligt ömtåliga på nya Volvos - där uppe på bilen har endast nervattnad HD grön använts, och bilschampo dårå. :(

Skriv svar