Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Spaya produkter ovanpå varandra?
-
joasag
- Ny Medlem
Spaya produkter ovanpå varandra?
Om jag ska tvätta en riktigt skitig bil, går det att först spraya kallavfettning, och sedan alkalisk avfetting ovanpå detta utan att spola bilen innan?
När kan jag spraya på flygrostborttagare?
För om jag tvingas spola bilen efter varje steg så kommer nästa produkt bli mer utspädd.
Finns det något bra sätt att lösa detta?
När kan jag spraya på flygrostborttagare?
För om jag tvingas spola bilen efter varje steg så kommer nästa produkt bli mer utspädd.
Finns det något bra sätt att lösa detta?
- Manor
- Moderator

Re: Spaya produkter ovanpå varandra?
Ja det går att lägga dem på varandra.
Kallavfettning innan alkalisk avfettning...och de få gånger flygrostborttagare används så tar jag det före de andra två.
Det finns många klipp på Youtube som just tipsar om olika tvättsätt
.
Kallavfettning innan alkalisk avfettning...och de få gånger flygrostborttagare används så tar jag det före de andra två.
Det finns många klipp på Youtube som just tipsar om olika tvättsätt
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- MRisberg
- Medlem
- Kontakt:
Men om man har tiden ... får man inte bättre effekt eller att det går åt mindre produkt om man spolar av mellan stegen?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart
- Manor
- Moderator

Jag vet inte om jag ska vara ärlig, men om man inte skulle få bilen ren så får man gå på med mer medel hur som helst.
Oftast så tar jag medlen separat, men oftast bara på våren inför en polering.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Funk
- Moderator

Om inte annat sparar det tid..
/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- MRisberg
- Medlem
- Kontakt:
TS kanske är ute efter att spara tid.
Själv är jag ute efter att spendera så lite kem som möjligt när jag tvättar, och om det behövs så lägger jag på mer tid i formulan.
Själv är jag ute efter att spendera så lite kem som möjligt när jag tvättar, och om det behövs så lägger jag på mer tid i formulan.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart
-
Jimmy
- Medlem
Brukar använda mig av båda metoderna. Kan inte säga vilket som är mest effektivt.
Flygrostlösare och kallavfettning använder jag bara några gånger om året, när jag tycker det är nödvändigt.
Alkalisk använder jag vid varje tvätt.
Normalt lägger jag kallavfettning sen flygrostlösare och sen alkalisk om jag lägger dom ovanpå varandra.
Förutom att det sparar tid så tänker jag att främst kallavfettningen får länge verkningstid om man inte spolar av i mellan. Eftersom man blöter upp ytan med nästa medel och kan då ligga på längre utan att torka in. Om blir någon större skillnad kan jag inte svara på.
Men mängden produkt borde bli ungefär samma vid borde tillvägagångssätten.
Är bilen väldigt skitig kan man kanske ändra ordningen på produkterna beroende vilken typ av smuts man har mest av.
Flygrostlösare och kallavfettning använder jag bara några gånger om året, när jag tycker det är nödvändigt.
Alkalisk använder jag vid varje tvätt.
Normalt lägger jag kallavfettning sen flygrostlösare och sen alkalisk om jag lägger dom ovanpå varandra.
Förutom att det sparar tid så tänker jag att främst kallavfettningen får länge verkningstid om man inte spolar av i mellan. Eftersom man blöter upp ytan med nästa medel och kan då ligga på längre utan att torka in. Om blir någon större skillnad kan jag inte svara på.
Men mängden produkt borde bli ungefär samma vid borde tillvägagångssätten.
Är bilen väldigt skitig kan man kanske ändra ordningen på produkterna beroende vilken typ av smuts man har mest av.