Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Waterless och rinseless tvätta?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Waterless och rinseless tvätta?

Inlägg av TonyM » 01 feb 2018 15:31

Är det någon som har börjat använda sig av waterless eller rinseless tvättning?

Det är ju mer eller mindre standard för tvättning av bilar numera i USA. Framförallt med Garry Dean wash method med flera mf dukar och rinseless lösning. Det gör att man kan även använda sig av tvättlösningen nästa gång också. Jag har carpro Ech2o hemma som ska funka som rinseless också och tänkte testa en tvätt framöver med det och GDWM. Har använt det i waterless lösning i dörrgångarna och blev förvånad över hur effektivt det gjorde rent och även hållt sig rent. Men som många andra tänker på så är det risken för microrepor vid tvätten med dessa som oroar. Sen är det ju vid olika tillfällen man använder olika metoder. Waterless vid väldigt lätt smutsigt och rinseless vid mer normal skitig. För min del blir det att skölja av lös smuts först i vilket fall som helst. Verkar som att de här medlen är bra och gör vad de ska som Optimum no Rinse. Och i somras var det ju tvättförbud på vissa ställen. Så kan vara en bra teknik att ta till ibland. Även att kunna tvätta bilen i garage utan brunn eller ute på parkeringen till hyreshus bla. Nu har väl vattennivån i grundvattnet återställts iallafall lol.

Dela gärna med er om era erfarenheter eller tankar om det.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
JP's
Ny Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 10 jul 2016 10:18
Ort: Funäsdalen, Östersund

Re: Waterless och rinseless tvätta?

Inlägg av JP's » 05 feb 2018 12:48

Rent spontant så känns det som att det lätt kommer att bli repor. Finns det någonstans där det är "vetenskapligt" bevisat av någon oberoende testare, att det inte uppstår mer repor än en vanlig tvätt? Metoderna är ju isåfall perfekta under vintern då man kan tvätta hemma i garaget utan att skvätta ner väggarna med vatten! Frågan är väl bara om det tar bort vägsaltet som tyvärr har börjat bli mer och mer vanligt...

hebbe
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: 23 sep 2008 18:19
Ort: nol

Re: Waterless och rinseless tvätta?

Inlägg av hebbe » 17 feb 2018 07:44

Jag använder Carpro ech2o till att ta en snabbtvätt på lastbilen ibland, men då har ja spolat av den noggrant innan, och det funkar mycket bra. Tycker inte det blir några tvättrepor att tala om, men detta gör jag bara när det varmt ute. Använder tjocka microfiberdukar.

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Waterless och rinseless tvätta?

Inlägg av TonyM » 22 feb 2018 15:28

Ja det är många som tycker är fördelen med dessa metoder att det går relativt fortare. Ech2o är det många som gillar på keramiska lackskydd då det är sio2 i det. Plus att rengöringsförmågan är riktigt bra. Ett par spray först och vänta 30-60s sedan var det bara ett par drag på väldigt eftersatta dörrgångar med en blöt av Ech2o microfiberduk. Sedan torka torrt med en våffelduk som det blev ytterst lite skit i efter torkningen.

På salt skitiga bilar så verkar de få bort det också med enbart rinseless lösningen. Efter att de fuktat upp det först med spray flaska och antingen waterless eller rinseless lösning i.

Problemet är utbudet av dessa medel. Carpro Ech2o och Meguiars d115 är de jag vet om som kan beställas i Sverige. Optimum no Rinse fanns förr och jag provade att beställa den lilla flaskan då drog de ur det ur sortimentet och nu verkar det som att det inte alls går att beställa därifrån. Ultima har det också men Bollnäs bilvård har inte tagit in den eller de uppgraderade Ultima produkterna. De är numera vatten baserade de flesta de säljer men inte här än och det var ett bra tag sedan de uppgraderades. Adam's Polish tror jag har waterless i färdigblandat då jag fick ett prov från dem när jag handlade där. Nämn gärna fler om ni vet.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Waterless och rinseless tvätta?

Inlägg av Galaxy » 22 feb 2018 23:54

Tac System har en tvättprodukt för vattenfri tvätt som heter Aqua Waterless som också har SiO2 innehåll. Rengör bra samtidigt som man får en bra vattenavvisande yta. Utmärkt att använda i tex dörrgångar. Säljs av Streetpower Recond.

/Anders

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Waterless och rinseless tvätta?

Inlägg av TonyM » 07 mar 2018 13:02

Ja just det tac system har en också. Men tycker att det blir lite dyrt med färdigblandat och hade föredragit koncentrerad. Absolut ett alternativ dock. Nu ska man inte dra för stora växlar på en recension men har läst om en som inte alls gillade den.

Jag hoppas fortfarande att BBV ska ligga på om att ta in de uppdaterade Ultima produkterna. Deras waterless wash och sedan Ultima paint guard plus som torkstöd! Sedan UPGP är vattenbaserad nu så går det att använda på blöt bil. Liksom Optimum opti-seal ska vara riktigt bra som torkstöd till ONR. Tänk att slippa det noggranna torkandet innan UPGP.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Waterless och rinseless tvätta?

Inlägg av Pierriewargen » 10 mar 2018 13:11

Tvättar mycket rinseless under sommarmånaderna. Med bra teknik och erfarenhet får man resultat som är minst lika fria från tvättrepor som en "vanlig" tvätt.

Testat en del olika rinseless-medel och optimum no rinse är den jag gillat mest. Den bara funkar helt enkelt.
För att öka rengöringsförmågan kan man förspraya med alkalisk avfettning, sen spraya no rinse ovanpå med tryckspruta och därefter tvätta med vante/mikrofiberdukar och den metod man gillar mest.

GDWM är såklart absolut mest skonsam om man har bra, långhåriga dukar, men det funkar riktigt bra med en mikrofibervante också. Då brukar jag använda två hinkar. En med rent vatten i som jag gör rent vanten i mellan varje panel.
Det är då viktigt att krama ur allt vatten ur den innan man doppar den i no rinse-hinken igen för att inte späda ut tvättlösningen.

Den enda stora nackdelen som jag ser är att man inte kan ta bort asfalt på ett smidigt sätt. Det bästa är ju att använda kallavfettning som man sedan spolar av men då är egentligen en rinselesstvätt onödig för min del om jag ändå måste ta fram slang/högtryckstvätt.
Går ju såklart att punkt-tvätta bort asfalt med en mikrofiberduk fuktar med onr om man vill, men dom dukarna är då inte så kul att tvätta i tvättmaskin sen.

Fördelarna är att det går snabbt, man har ett inbyggt torkstöd iom att man inte spolar av onr från panelen, man kan göra flera tvättsteg på en gång (tvätt+lera+vax), man kan tvätta halva bilen och ta en fika eller åka till affären, man slipper oroa sig för torkfläckar i solen eftersom man kan tvätta och torka en panel åt gången etc etc.

Här är en gammal exempelbild på hur pass skitig bil man kan tvätta med bra teknik utan att lämna tvättrepor.Bild

angarna
Ny Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 31 mar 2017 11:29

Re: Waterless och rinseless tvätta?

Inlägg av angarna » 22 maj 2018 10:30

Kan bara berömma Carpro ech2o. Speciellt i dessa pollentider då man vill ha bort dammlagret på morgonen snabbt. Priset som QD är ju inget att klaga på precis. 13 liter för 200 kr inkl frakt. Vem slår det?

Nautikern
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 aug 2010 10:59

Re: Waterless och rinseless tvätta?

Inlägg av Nautikern » 06 mar 2020 18:44

Intressant. Är det någon som testat att först köra pre-wash med foamlance, spola av och sedan ta det sista och torka torrt med ech2o?

Tvättade igår och redan ett helt lager damm över bilen. Tänker detta kunde fungera som en snabbtvätt på en semi-ren bil.

hebbe
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: 23 sep 2008 18:19
Ort: nol

Re: Waterless och rinseless tvätta?

Inlägg av hebbe » 08 mar 2020 07:59

Jag har skrivit tidigare i tråden att jag använder ech2o till en snabbtvätt på lastbilen ibland. Men nu är det det enda sättet ja tvättar på. Tvättar 1 till 2 gånger i veckan.Till 99 procent så avfettar jag först och spolar av. Sedan går jag över hytt, lämmar, fälgar lådor och kran. Chassi spolar jag bara efter avfettning. Orkar inte krypa där vid varje tvätt, blir ungefär 1 gång i månaden det får sig en rejäl omgång. Bilen är en Mercedes atego, så det är ingen jättestor bil.

Skriv svar