Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Diverse frågor kring bilvård och produkter

Allt utvändigt arbete och produktval.
TK421
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 jan 2019 15:19

Diverse frågor kring bilvård och produkter

Inlägg av TK421 » 17 jan 2019 15:44

Hej!

Tack för insläpp på forumet. Har köpt bättre begagnad bil efter att ha haft en rishög i flera år, där denne tvättades en gång om året. Har nu förkovrat mig i bilvårdens ädla konst genom att tittat på säkert 20 timmar youtube, plöjt igenom tonvis med trådar på detta forum etc. Har dock några små frågor som jag hoppas någon kan hjälpa till med. Lacken på den nya bilen är en solid vit Volvolack, 2 år gammal och nyss rekondad (polerad och med nån sorts lackskydd)

1) Avfettning. Detta är en hel djungel tycker jag. Kallavfettning, med eller utan gel. Billig eller dyr. Flygrostborttagande eller bara naftabaserad eller varför inte alkalisk avfettning eller vi slår till med en microavfettning och en förtvätt. Suck.

Jag tänker såhär, på vintern tvättar jag bilen med högtryck en gång i veckan. Först på med alkalisk avfettning (köpte en dunk turtle, fungerar finfint). Detta tar bort 90% av skiten. Vid vissa utsatta ställen (nederdelar, runt skärmar) duschar jag på lite biltema kallavfettning gel och kör en omgång med högtryckstvätten och i värsta fall mikroduk och koncentrerat shampoo eller quick detailer. Flygrost tar jag bort en gång om året i samband med stortvätten. Vill försöka minimera fysisk kontakt med bilen så långt det går, utan att för den sakens skull förorena miljön allt för mycket. Man ser ju knappt bilen ändå på vintern men det är skönt att hålla efter den annars blir det ett hästjobb på våren när solen tittar fram.

På sommaren kör jag högtryck + alkalisk avfettning och vid behov tar jag bort eventuella tjärfläckar och insekter med minimalt med kallavfettning/alkalisk avfettning ohc mikroduk. På sommaren tvättar jag även med tvätthandske och högkvalitativt schampo vilket borde minimera användningen av kemikalier. På vintern vill jag helst avstå handtvätt pga kylan och avsaknad av tvätthall.

Verkar mitt tankesätt korrekt?

2) Lack/fälgförsegling: Jag önskar behandla bilen två gånger om året (våren och hösten) med en rejäl tvätt där all skit avlägsnas från lacken (decontamination). Därefter önskar jag lägga på någon sorts lackskydd på lack och fälg. Det bör vara enkelt att lägga på för en amatör och det är ingen nackdel om man kan lägga det på glas också. Bilfirman jag köpte bilen av har lagt på nån sorts försegling över hela bilen som fungerar toppenbra och vatten bara flyger av när man kör, tyvärr har jag inte lyckats få tag i någon där som kan berätta vilket preparat de använt.

Nån som har tips på en prisvärd lackskyddssprodukt som uppfyller mina behov? Säg inte Hagmans Lackförsegling bara :lol:

3) Kompletterande lackskydd? Då avfettning sliter på lackskydden hade det varit trevligt med någon produkt som man kan spraya på och helst inte behöva torka av så att man kan komplettera under vintern på de ställen där avfettning sliter hårt. Har läst mycket om Sonax Spray n Seal och det verkar toppen men många varnar för att det är nästan omöjligt att få bort om det kommer på fel ställen, t.ex glas. På sommaren tror jag knappast att jag behöver komplettera lackskyddet men på vintern är det ett måste, och det bör helst vara enkelt då det som sagt är skitkallt att stå ute och tvätta. Tips om produkt? Om jag får för mig att tvätta med handske på vintern, bör jag kör med ett schampoo med vax eller ett utan? Kan tänka mig att man vill komplettera vaxskyddet runt hela bilen nån gång då och då?

Tackar på förhand, det är verkligen en djungel med alla dessa produkter. Såg på en video där en från Chemical Guys gick igenom alla deras schampoos. Var väl 15 stycken eller nåt. Herregud.

/TK421 :brumm

Rattnalle
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 dec 2018 14:01

Re: Diverse frågor kring bilvård och produkter

Inlägg av Rattnalle » 17 jan 2019 16:04

Jag är inte heller proffs men ett par snabba reflektioner:

Jag hade inte gnuggat med mf duk med avfettningen på fläckar mer än som absolut sista utväg. Hellre då mer avfettning och låta verka längre, duscha på en gnutta till efter en stund så det inte torkar t ex.

Vad gäller schampo och kompletterande lackskydd så finns det matchande schampo och sprayskydd. T ex Gyeon och Labocosmetica har matchande produkter som ska passa bra ihop. Hellre det än vax tänker jag. Kanske inte varje tvätt men då och då, med neutralt schampo däremellan. Jag har Labocosmeticas kombo och har inte märkt några problem med att få den på glas t ex. Men du bör nog handtvätta innan du gör bättringarna.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Diverse frågor kring bilvård och produkter

Inlägg av Funk » 17 jan 2019 17:28

Verkar mitt tankesätt korrekt?
Så länge du kör kallavfettning på torr bil så håller jag med i allt...

Lackskydd att använda som du beskriver...jag skulle säga Glare, och sedan köra med Tershine, Gyeon eller liknande med SIO2 för bättre avrinning.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

TK421
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 jan 2019 15:19

Re: Diverse frågor kring bilvård och produkter

Inlägg av TK421 » 17 jan 2019 20:00

Rattnalle skrev:Jag är inte heller proffs men ett par snabba reflektioner:

Jag hade inte gnuggat med mf duk med avfettningen på fläckar mer än som absolut sista utväg. Hellre då mer avfettning och låta verka längre, duscha på en gnutta till efter en stund så det inte torkar t ex.

Vad gäller schampo och kompletterande lackskydd så finns det matchande schampo och sprayskydd. T ex Gyeon och Labocosmetica har matchande produkter som ska passa bra ihop. Hellre det än vax tänker jag. Kanske inte varje tvätt men då och då, med neutralt schampo däremellan. Jag har Labocosmeticas kombo och har inte märkt några problem med att få den på glas t ex. Men du bör nog handtvätta innan du gör bättringarna.
Tack för svar!

Detta med att ta tjärfläckar med kallavfettning först sen lite glidmedel t.ex. detailer spray eller shampoo + MFduk är något som många youtubare tipsar om t.ex. Larry (Ammo). Man har ju sällan tjärprickar på hela bilen utan mest längst ner och vid hjulhusen. Är det mycket så kan man ju spraya på lite gel, låta det sitta 15 minuter och sen borde högtrycket få bort det, och om det är riktigt mycket kan man ju tvätta med tvätthandske efter afvettningen fått verka.

Det beror ju på om det är enstaka prickar eller om hela ytor känns som sandpapper. Lite otydlig fråga märker jag :)

TK421
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 jan 2019 15:19

Re: Diverse frågor kring bilvård och produkter

Inlägg av TK421 » 17 jan 2019 20:02

Funk skrev:
Verkar mitt tankesätt korrekt?
Så länge du kör kallavfettning på torr bil så håller jag med i allt...

Lackskydd att använda som du beskriver...jag skulle säga Glare, och sedan köra med Tershine, Gyeon eller liknande med SIO2 för bättre avrinning.

/Thomas
Tack för tips om produkter. Flera bekanta som sysslar med bilar kör med Menzerna Powerlock som de säger är billigt, hyfsat enkelt att lägga. Ska studera lite olika produkter och se hur de är. Jag antar man bör ha koll på vilka man kan lägga i olika lager, alltså på varandra.

/TK421

Rattnalle
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 dec 2018 14:01

Re: Diverse frågor kring bilvård och produkter

Inlägg av Rattnalle » 17 jan 2019 20:39

TK421 skrev:
Rattnalle skrev:Jag är inte heller proffs men ett par snabba reflektioner:

Jag hade inte gnuggat med mf duk med avfettningen på fläckar mer än som absolut sista utväg. Hellre då mer avfettning och låta verka längre, duscha på en gnutta till efter en stund så det inte torkar t ex.

Vad gäller schampo och kompletterande lackskydd så finns det matchande schampo och sprayskydd. T ex Gyeon och Labocosmetica har matchande produkter som ska passa bra ihop. Hellre det än vax tänker jag. Kanske inte varje tvätt men då och då, med neutralt schampo däremellan. Jag har Labocosmeticas kombo och har inte märkt några problem med att få den på glas t ex. Men du bör nog handtvätta innan du gör bättringarna.
Tack för svar!

Detta med att ta tjärfläckar med kallavfettning först sen lite glidmedel t.ex. detailer spray eller shampoo + MFduk är något som många youtubare tipsar om t.ex. Larry (Ammo). Man har ju sällan tjärprickar på hela bilen utan mest längst ner och vid hjulhusen. Är det mycket så kan man ju spraya på lite gel, låta det sitta 15 minuter och sen borde högtrycket få bort det, och om det är riktigt mycket kan man ju tvätta med tvätthandske efter afvettningen fått verka.

Det beror ju på om det är enstaka prickar eller om hela ytor känns som sandpapper. Lite otydlig fråga märker jag :)
Jag tänker att det gärna gömmer sig t ex sand i en tjärfläck så jag sprayar och väntar som första alternativ. Biter inte det skulle jag kanske prova mer aktiv bearbetning, eller fortsätta bearbetningen vid nästa tvätt om det ändå är mörkt och vinter. Sen kör jag ändå alltid handtvätt eftersom det tar så lite extra tid i sammanhanget när jag ändå tagit fram grejerna och kört till tvätthallen.

TK421
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 jan 2019 15:19

Re: Diverse frågor kring bilvård och produkter

Inlägg av TK421 » 18 jan 2019 16:19

Rattnalle skrev:Jag tänker att det gärna gömmer sig t ex sand i en tjärfläck så jag sprayar och väntar som första alternativ. Biter inte det skulle jag kanske prova mer aktiv bearbetning, eller fortsätta bearbetningen vid nästa tvätt om det ändå är mörkt och vinter. Sen kör jag ändå alltid handtvätt eftersom det tar så lite extra tid i sammanhanget när jag ändå tagit fram grejerna och kört till tvätthallen.
Ja det är ju skonsammast att mjuka upp tjärfläckarna med kallavfettnig och sen ta dem med tvättvanten och rejält med shhampoo, tyvärr har jag inte tillgång till en tvätthall så det blir att stå ute när man ska spola av bilen, och jag gör gärna heltvättar när det är -10 hehe ;)

Får man bara rejält med glid t.ex. med avfettning + quick detailer eller shampoo samt en bra MF-duk så brukar det bli bra. Men det är som sagt punktinsatser, inget man skrubbar hela skärmar med.

/TK421

Skriv svar