Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Snabbvax/våtvax, applicering och hjälp med grunderna

Allt utvändigt arbete och produktval.
KDJ
Ny Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 apr 2019 10:57

Snabbvax/våtvax, applicering och hjälp med grunderna

Inlägg av KDJ » 14 apr 2019 13:33

Hej,

Mitt första inlägg på det här forumet men har läst här ett antal år och hittat mycket värdefull information bland alla skribenter som delar med sig av sina erfarenheter.

Viss bakgrund och kunskap har jag. Jag jobbade exempelvis på bilrekonditioneringsfirma för ca 20 år sedan och var då van att använda Flex och Festool maskiner med Lahega produkter. Jag förstår grunderna i lackens uppbyggnad, avverkning med rubbing, kallavfettning, alkalisk avfettning, pH-värde o.s.v. Nu på senare år har jag märkt att jag är helt novis när det gäller det enorma produktutbud som finns idag. Produktutvecklingen har definitivt gått framåt. Åtminstone om man får tro på marknadsföringen av alla produkter.

Jag har precis köpt en ny bil och funderar på vilken produkt och tillbehör till detta som är lämplig att använda när det kommer till snabbvax/våtvax. Jag har faktiskt ingen aning om var jag ska börja läsa. Det finns hundratals produkter och ju mer jag läser desto mer förvirrande blir det. Jag söker:

- Någon form av snabbvax eller våtvax att använda efter steget avsköljning av schampo. Om möjligt önskas en kombination av visst skydd med glans och avrinning. Finns det någon eller några prisvärda allroundprodukter som är prisvärda och lättillgängliga hos internetåterförsäljarna eller i handeln?
- Vilka mikrofiberdukar är lämpliga att använda till ändamålet ovan som repar lacken minimalt. Vilken metod ska användas? Applicera med en duk, torka av med en annan? Spraya på våt bil eller torr bil? Jag är helt ställd när det kommer till GSM-värden och ultrosonic super duper-skuren o.s.v.
- Finns det en återförsäljare där allt kan köpas från?

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Snabbvax/våtvax, applicering och hjälp med grunderna

Inlägg av progge » 14 apr 2019 14:01

Välkommen till Forumet.
Viken typ av skydd är du ute efter?
Vax baserat, carnauba stuket Då har Sonax bra och prisvärda produkter.
Eller ett SIo2 baserat som är syntetiskt. Bra hållbarhet fantastisk glans.
Eller ett som har båda egenskaperna.
Marknaden är stor bara att välja väg. :jeps
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Snabbvax/våtvax, applicering och hjälp med grunderna

Inlägg av Manor » 14 apr 2019 14:03

Hej och välkommen till forumet :).

Precis som du säger så finns det en uppsjö med produkter efter tycke och smak.

Bollnäs Bilvård https://www.bollnasbilvard.se/ har mycket att välja på, och rekommenderas.

Snabbvax, Quick Detailers är något som många använder som ett ganska lätt extrasteg efter tvätt, men helst så ska man ha något vassare i botten...kanske en sealant som har bättre hållbarhet än normalvaxet.

En av mina favorit detailers är Orchards Perfection som är drygt, luktar gott och ger en bra glans.
Den enda nackdelen är ett i mina ögon lite väl saftigt pris, och det finns ju alternativ.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Rattnalle
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 dec 2018 14:01

Re: Snabbvax/våtvax, applicering och hjälp med grunderna

Inlägg av Rattnalle » 14 apr 2019 17:39

Det är tyvärr ganska dåligt med jämförande recensioner av olika produkter tycker jag. Till skillnad från t ex videos där bara en produkt visas på ett sätt som får en att undra hur sponsrade folk är..

Här är ett jag hittat. Jag skulle gärna läsa fler om någon vet något bra ställe att leta.
https://glossgarage.se/2018/02/11/sio2- ... t-test-sv/

angarna
Ny Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 31 mar 2017 11:29

Re: Snabbvax/våtvax, applicering och hjälp med grunderna

Inlägg av angarna » 24 apr 2019 21:55

Prisvärt och oumbärligt då är det Carpro ECHO2 som gäller. Torkstöd och QD 13 L får du för 179 kr. Funkar dessutom i direkt solljus. Annars gillar jag Labocosmetica Cupido är härlig, Beneficia och Revitax med. Det låter bättre på italienska *S*

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Snabbvax/våtvax, applicering och hjälp med grunderna

Inlägg av Funk » 25 apr 2019 07:10

Jag har länge kört med CarPro Echo2 eller Merlins Elixir (som numera finns färdigt från Car Pro) . Nu provar jag Meguiars nya och ett nytt från BBV. Jag tycker nog att det som är viktigt att det passar ens egen metod, utöver att det skall vara blankt och hålla OK. Jag lägger gärna som torkstöd och det verkar inte riktigt alla gilla.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

KDJ
Ny Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 apr 2019 10:57

Re: Snabbvax/våtvax, applicering och hjälp med grunderna

Inlägg av KDJ » 29 apr 2019 19:45

Tack för många intressanta och bra tips! Frågan jag själv måste ställa mig är nog som progge skrev ovan. D.v.s. vilket skydd är jag ute efter? I vilket fall som helst så ska jag kika vidare på produkterna som nämnts här i tråden. Kanske blir det ett av dem eller något annat.

Mequiars "nya" är det Meguiars Hybrid Ceramic Wax?

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Snabbvax/våtvax, applicering och hjälp med grunderna

Inlägg av progge » 29 apr 2019 20:00

Svar: Ja.
Prisvärd är den. Kan spöka lite vid på läggning men man lär sig snart
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Skriv svar