Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Någon som testat "PELA Foam Lance" från Verktygsboden?

Allt utvändigt arbete och produktval.
mbilander
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 maj 2018 09:13

Någon som testat "PELA Foam Lance" från Verktygsboden?

Inlägg av mbilander » 21 apr 2019 09:00

Som rubriken, någon som har provat? Är det någon skillnad på alla förhållandevis dyra produkter som ska utföra en så enkel sak som att skapa skum? Enda jag vet är att Kärchers dito inte håller måttet :D

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Någon som testat "PELA Foam Lance" från Verktygsboden?

Inlägg av progge » 21 apr 2019 10:58

Tjenare och välkommen till forumet.
Många av dessa Foam Lance kommer från Kina.
Samma konstruktioner men ett väldigt lågt pris.
Den billigaste jag köpt kostade 99:- och funkade lika bra som en för 700:-
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

mbilander
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 maj 2018 09:13

Re: Någon som testat "PELA Foam Lance" från Verktygsboden?

Inlägg av mbilander » 21 apr 2019 17:27

progge skrev:Tjenare och välkommen till forumet.
Många av dessa Foam Lance kommer från Kina.
Samma konstruktioner men ett väldigt lågt pris.
Den billigaste jag köpt kostade 99:- och funkade lika bra som en för 700:-
Tack för det och tack för ett snabbt svar! :) Provar nog en sån då, tycker att uppemot tusenlappen är lite att ta i för en såpass enkel pryl..

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Någon som testat "PELA Foam Lance" från Verktygsboden?

Inlägg av MRisberg » 21 apr 2019 18:26

mbilander skrev:Tack för det och tack för ett snabbt svar! :) Provar nog en sån då, tycker att uppemot tusenlappen är lite att ta i för en såpass enkel pryl..
Vill man experimentera så är det kul med en flora av produkter på marknaden att göra det med. Är väl inte hela världen med exakt hur det skummar. Blir ju kul ändå. Men håller med om att de medföljande skumkanonerna, tänker på Kärcher som du nämnde, är lite i minsta laget "rolig" vad gäller skumbildning. Men det är vad jag tycker. Hörde genom en polare att en annan polare hade varit hur nöjd som helst med den medföljande kanonen. Är lite beroende på vad man är ute efter och hur viktigt man tycker det är att det ska bli "rätt".

Precis, välkommen till forumet. :)
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

mbilander
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 maj 2018 09:13

Re: Någon som testat "PELA Foam Lance" från Verktygsboden?

Inlägg av mbilander » 21 apr 2019 19:22

MRisberg skrev:Vill man experimentera så är det kul med en flora av produkter på marknaden att göra det med. Är väl inte hela världen med exakt hur det skummar. Blir ju kul ändå. Men håller med om att de medföljande skumkanonerna, tänker på Kärcher som du nämnde, är lite i minsta laget "rolig" vad gäller skumbildning. Men det är vad jag tycker. Hörde genom en polare att en annan polare hade varit hur nöjd som helst med den medföljande kanonen. Är lite beroende på vad man är ute efter och hur viktigt man tycker det är att det ska bli "rätt".

Precis, välkommen till forumet. :)
Tack! :) Vill att den åtminstone åstakommer den där "raklödderkänslan" så att det klibbar fast och verkar en liten stund..

Har provat Valetpro's pH Neutral Snow Foam, och nu King Carthurs Control, och den sistnämnda verkar ju skumma på bra i en ordentlig foam lance :D Men när jag testade den i Kärcherprylen häromdagen (outspädd) så rann det nästan av :roll:

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Någon som testat "PELA Foam Lance" från Verktygsboden?

Inlägg av MRisberg » 22 apr 2019 19:37

mbilander skrev:Tack! :) Vill att den åtminstone åstakommer den där "raklödderkänslan" så att det klibbar fast och verkar en liten stund..

Har provat Valetpro's pH Neutral Snow Foam, och nu King Carthurs Control, och den sistnämnda verkar ju skumma på bra i en ordentlig foam lance :D Men när jag testade den i Kärcherprylen häromdagen (outspädd) så rann det nästan av :roll:
Det fina med eftermarknads prylar är att de ibland har tillbehör att köpa till. Du kan på vissa skumkanoner byta ut dysan och anpassa kanonen lite efter vilket vattenflöde och tryck som högtryckstvätten både arbetar med och orkar med. Kolla om den här skumkanonen (eller lansen what ever) har såna möjligheter eller kolla upp om den är konfigurerad så från fabrik att den passar den högtryckstvätt du avser att använda den med.

Sen hänger det på kem också.

Sen hänger det på om du blandar ut kemet, om det är till för att blandas ut innan du låter själva skumlansen blanda själv så att säga.

Jag försöker bara ge tillbaka av sånt jag själv lärt mig sedan jag gick med. Är nybörjare annars och erfarna kan säkert sticka in med fler tips. :jeps
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Dansken
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 28 feb 2016 23:41

Re: Någon som testat "PELA Foam Lance" från Verktygsboden?

Inlägg av Dansken » 22 apr 2019 22:00

Som redan nämts så är det förmodligen en Kina variant och de fungerar hur bar som helst, jag kör med 2st MJJC ochså en Kina variant, blir raklödder av skummet, iaf det jag kör.

Skriv svar