Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lackskiktsmätning

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Lackskiktsmätning

Inlägg av Manor » 13 jul 2019 19:11

I senaste beställningen av bilvårdsprodukter så sökte sig en lackskiktsmätare med. Det är något jag funderat på då och då, och nu gjorde jag slag i saken :jeps.

Dock är jag väl lite förundrad över mätresultaten och skulle behöva lite tips och hjälp hur man tolkar dessa.

Insidan av dörrarna på Volvon (från 1997) gav värdet 280 um, och insidan av motorhuven gav ett värde runt 400 um. Nu ser denna lack likadan ut som all annan lack och inte som insidan av motorhuven på Suzukin som ser ut att sakna klarlack där.

En antal mätningar på taket gav värden som spänner från 270 till närmare 500 um, förardörren 310 um, passagerardörren 330 um och bakdörrarna 260-285 um, bakluckan 370 och slutligen motorhuven mellan 285 till 420 um.

Verkar dessa värden vettiga? Var lacken så tjock på 90-talsbilarna?

Några snabba mätningar på motorhuven på Suzukin (från 2014) gav värden mellan 85 - 110 um, vilket verkar kunna vara fallet med nyare japanska bilar (om jag tolkat saken rätt).

Vad säger då dessa mätningar? Hur ska jag tolka dem? Hur lågt värde kan man polera till på Volvon utan att riskera något? Går det att anta att man max kan gå ner till 130 um, eller ska man sätta gränsen så högt som 200 um?


Intressant att värdena diffar så mycket på olika delar av exempelvis taket, jag antar att någon gått på hårt med poleringen på vissa ytor...men 230 ums skillnad låter ju väldigt mycket!!?
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Lackskiktsmätning

Inlägg av progge » 13 jul 2019 23:56

Detta låter som en om lackad bil.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Lackskiktsmätning

Inlägg av Manor » 14 jul 2019 00:20

progge skrev:Detta låter som en om lackad bil.
Ja så skulle det kunna vara...men inget jag sett eller hört. Det har bara varit två ägare innan mig, och den senaste hade den femton år. Det känns ju också konstigt att varenda yta skulle vara omlackad inklusive dörröppningar och under motorhuven...men vad vet jag. Hur som helst är detta de värden jag fick fram och mätaren verkar ju fungera då Suzukins värden verkar rimliga och även mätningar på de testgrejer som följde med. Det bör alltså inte kunna vara dessa värden på en Volvo från 1997?

Var ska man dra en gräns vid poleringen? Är det "ofarligt" att gå ner till 200 um? Inte för att det ska behövas...utan bara för att förstå vad siffrorna säger. Om den nu är omlackad...har man alltså då "massor" med material att ta av? Stenhård är den åtminstone, tycker jag som mest polerat mjuka lacker.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Lackskiktsmätning

Inlägg av progge » 14 jul 2019 07:06

Tjenare.
300 är siffror man hittar på gamla jänkare.
De lägger på rejält Amerikanarna.
Din bil är en solid utan klarlack?
Risken vid en om lack är att man inte vet hur tjocka lagren är.
Rikta in dig på att plocka bort så lite färg som möjligt.
Kör test rutan och mät vid vart moment så ser du var du hamnar.
Slipa med 3000 våt på grövre repor.

Tanke:
Du skall inte ta bort repor utan dölja dem.
Polera till de försvinner för ögat.
På min Merca ligger det 105 i snitt i dörrgångar 35.

Ta det bara lugnt och metodiskt. Tänk på när du inte mätte färg tjockleken, det funkade ju.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Lackskiktsmätning

Inlägg av Manor » 14 jul 2019 09:45

Ja, det här var ju lite skumt...

Den är mörkgrå metallic och har klarlack (inte solid lack alltså).
Skicket är hyggligt och det är inga djupa repor som ska tas bort...bara tunnare "repor", men då lacken är stenhård så blir det att köra med roterande. Tanken är inte att avverka mycket alls, utan pröva mig fram. Precis som du säger så har man nu möjlighet att mäta frekvent för att se vad som händer.

Av det jag läst så är det väldigt lite som avverkas så länge man inte våtslipar.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Lackskiktsmätning

Inlägg av progge » 14 jul 2019 10:46

Manor skrev:Ja, det här var ju lite skumt...

Den är mörkgrå metallic och har klarlack (inte solid lack alltså).
Skicket är hyggligt och det är inga djupa repor som ska tas bort...bara tunnare "repor", men då lacken är stenhård så blir det att köra med roterande. Tanken är inte att avverka mycket alls, utan pröva mig fram. Precis som du säger så har man nu möjlighet att mäta frekvent för att se vad som händer.

Av det jag läst så är det väldigt lite som avverkas så länge man inte våtslipar.
Nja man tar lika mycket tills repan är osynlig.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Lackskiktsmätning

Inlägg av Manor » 14 jul 2019 14:43

progge skrev:
Manor skrev:Ja, det här var ju lite skumt...

Den är mörkgrå metallic och har klarlack (inte solid lack alltså).
Skicket är hyggligt och det är inga djupa repor som ska tas bort...bara tunnare "repor", men då lacken är stenhård så blir det att köra med roterande. Tanken är inte att avverka mycket alls, utan pröva mig fram. Precis som du säger så har man nu möjlighet att mäta frekvent för att se vad som händer.

Av det jag läst så är det väldigt lite som avverkas så länge man inte våtslipar.
Nja man tar lika mycket tills repan är osynlig.
Ja, så är det ju...jag menade att man inte går lika mycket på djupet om man inte våtslipar...men då är också repan kvar vid normal polering om än något maskerad. Jag har själv gått igenom två gånger vid våtslipning, som tur var på en mindre yta och osynligare än den ursprungliga skadan...men ändå.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Lackskiktsmätning

Inlägg av rigi » 14 jul 2019 17:20

Manor skrev:Ja, det här var ju lite skumt...

Den är mörkgrå metallic och har klarlack (inte solid lack alltså).
Skicket är hyggligt och det är inga djupa repor som ska tas bort...bara tunnare "repor", men då lacken är stenhård så blir det att köra med roterande. Tanken är inte att avverka mycket alls, utan pröva mig fram. Precis som du säger så har man nu möjlighet att mäta frekvent för att se vad som händer.

Av det jag läst så är det väldigt lite som avverkas så länge man inte våtslipar.
Är lacken verkligen stenhård på en volvo 855 eller vilken bil kör du på?
Dom jag kört (om jag kommer ihåg rätt) är medium/mjuk

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lackskiktsmätning

Inlägg av Funk » 15 jul 2019 09:39

Om man generaliserar lite så är Volvo medelhårda från ca.-92 till -99 , efter -00 så blir dom hårda.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Lackskiktsmätning

Inlägg av Manor » 15 jul 2019 20:48

Stenhård vet jag inte...men betydligt hårdare än japanska bilar.
Roterande, vit spiderpad, S3 Gold verkar räcka åtminstone så det kunde ju absolut varit värre.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar