Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vita däcksidor

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Vita däcksidor

Inlägg av Norrhyttan » 30 jul 2019 08:42

Hörrni, vad gör man med vita däcksidor (och här behöver ingen kommentera med "Byter mot svarta lågprofilsdäck eftersom vita däcksidor är skitfula") för att hålla dem vita?
Har läst lite tips på nätet men tänkte fråga om forumets åsikter och erfarenheter. Shoot!
Lincoln_01.jpg
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Vita däcksidor

Inlägg av Funk » 30 jul 2019 09:44

Alkalie och mirakelsvamp har jag använt med framgång. Fast det beror lite på hur illa det är.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Vita däcksidor

Inlägg av Manor » 30 jul 2019 10:14

Inget svar...bara en "trådkapning".
Välkommen tillbaka Norrhyttan. Cool bil, en Town Car om jag inte ser fel.
Hur har det gått med jättegaraget?
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Vita däcksidor

Inlägg av Norrhyttan » 30 jul 2019 11:51

Funk skrev:Alkalie och mirakelsvamp har jag använt med framgång. Fast det beror lite på hur illa det är.

/Thomas
Tack. Men är inte mirakelsvampen ganska elak? Det här är nya däck, men jag har upptäckt att de missfärgats ganska omgående. Har exakt samma däck på en av mina hobbybilar, och där har däcken inte missfärgats alls på två somrar - men den rullar ju bara som finbil. Lincolnen är bruksbil och får runt 300-400 mil i månaden.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Vita däcksidor

Inlägg av Norrhyttan » 30 jul 2019 11:59

Manor skrev:Inget svar...bara en "trådkapning".
Välkommen tillbaka Norrhyttan. Cool bil, en Town Car om jag inte ser fel.
Hur har det gått med jättegaraget?
Jättegarage är ju relativt. Jag tycker det är ganska litet med sina 75 kvadrat. Men det är väl ganska färdigt nu, har inte blivit så mycket bilvård där, mer lortmekande. Mer svarv och blästerskåp än mikrofiber, liksom, även om Kränzlen fortfarande används flitigt.
Vagnparken har bytts ut sedan sist. Jag har gått i barndom och åker bara äckliga raggarbilar nu, både som hobbybilar och bruksbil. :D
pråmar.jpg
pråmar2.jpg
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Vita däcksidor

Inlägg av progge » 30 jul 2019 13:21

Norrhyttan
Kul att du hör av dig. :nicka
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Vita däcksidor

Inlägg av Funk » 31 jul 2019 09:32

Norrhyttan skrev:
Funk skrev:Alkalie och mirakelsvamp har jag använt med framgång. Fast det beror lite på hur illa det är.

/Thomas
Tack. Men är inte mirakelsvampen ganska elak? Det här är nya däck, men jag har upptäckt att de missfärgats ganska omgående. Har exakt samma däck på en av mina hobbybilar, och där har däcken inte missfärgats alls på två somrar - men den rullar ju bara som finbil. Lincolnen är bruksbil och får runt 300-400 mil i månaden.
Ja visst är mirakelsvampen ganska agressiv, och skall väl inte användas till vardaglig rengöring...fick uppfattningen att det var en "städning" av äldre hjul..


/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Vita däcksidor

Inlägg av Norrhyttan » 05 aug 2019 10:54

Så, ingen som har några andra erfarenheter?
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Vita däcksidor

Inlägg av Manor » 05 aug 2019 11:25

Norrhyttan skrev:
05 aug 2019 10:54
Så, ingen som har några andra erfarenheter?
Tyvärr inte. Jag har aldrig haft vita däcksidor, men trodde att det borde gått att tvätta av dem som vilka däcksidor som helst.
Vad händer om du tar något bättre rengöringsmedel på en mikrofiberduk och gnuggar försiktigt? Händer det ingenting eller upplever du att den vita färgen försvinner?
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Vita däcksidor

Inlägg av TonyM » 05 aug 2019 12:02

Tuf Shine Tire Cleaner finns hos Autodude. Riktigt grym på att rengöra däck. Dock är den aggressiv på vanliga däckmedel och även däck coatings. Så när du fått däcket riktigt rent lägg på Tuf Shine Tire Coating så varar det mycket länge. Jag gillar även Tac System Tire Coat men behövs att läggas på lite oftare än Tuf Shines. När du efter detta rengör så brukar en mjukare däckborste och vanlig schampo lösning göra rent och oftast är förtvätten och högtryckstvätten nog. Om du köper Tuf Shine Tire kit så får du även den riktigt bra däckborsten till. Men detta är ett kit för att preppa för däck coatingen. Och tänk på att börja med den vita däcksidan först och skölj av och ta det svarta efter. Gör så tills du bara ser vitt skum på däcken från rengöringen. Så varar däck coatingen länge.

Ett billigt alternativ är thinner på en trasa och håll dig till det vita noggrant och skölj av med mycket vatten. Och på med däckmedel av något slag.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Vita däcksidor

Inlägg av Norrhyttan » 05 aug 2019 14:06

TonyM skrev:
05 aug 2019 12:02
En massa bokstäver
Det där låter värt att kolla på.
Som sagt, jag har en annan bil med exakt lika däck på, och de håller sig vita bara med vanliga tvättar, men den rullar inte många mil och aldrig i skitväder. Kanske behövs en försegling på bruksbilen, den ska ju rulla ett par tusen mil om året under den saltfria perioden.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
yerfen
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1309
Blev medlem: 16 nov 2009 22:57
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Vita däcksidor

Inlägg av yerfen » 07 aug 2019 17:13

Nu är jag jäv, men Prewash är extremt effektiv på just däck, svarta som vita :cheers
Bild

MVH Pär

cjh
Ny Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 mar 2010 12:30

Re: Vita däcksidor

Inlägg av cjh » 08 aug 2019 17:31

Letade länge innan jag hittade någonting som bet på riktigt smutsiga, gulnande vita däcksidor. Hittade till slut Westley's Black Magic Bleche White Wall and tire cleaner. Finns på Ebay, Amazon etc. och är otroligt effektiv. Mina diagonaldäck blev som nya! :best

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Vita däcksidor

Inlägg av Manor » 08 aug 2019 18:27

cjh skrev:
08 aug 2019 17:31
Letade länge innan jag hittade någonting som bet på riktigt smutsiga, gulnande vita däcksidor. Hittade till slut Westley's Black Magic Bleche White Wall and tire cleaner. Finns på Ebay, Amazon etc. och är otroligt effektiv. Mina diagonaldäck blev som nya! :best
Välkommen till forumet, och tack för ett bra tips i ditt första inlägg :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar