Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Alkalisk direkt på kallavfettning eller spola av innan

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Alkalisk direkt på kallavfettning eller spola av innan

Inlägg av Jimmy » 01 aug 2019 22:10

Vet att man kan lägga alkaliskavfettning direkt på kallavfettning, men jag har alltid spolat av kallavfettningen innan jag lägger på alkalisk.
Jag har inbillat mig att man får bättre effekt genom att göra så men man förlorar lite tid. Tänker att den alkaliska avfettningen måste ju bryta genom kallavfettningen innan den når smutsen på lacken.
Men nu har jag läst att visa påstår att man får bättre effekt genom att inte spola av innan alkalie.

Hur gör ni? Någon som på något sätt testat vilket som är bäst?

Om det gör någon skillnad om man spolar av mellan eller om det är sak samma eller om det är bäst att låta bli att spola av i mellan?

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Alkalisk direkt på kallavfettning eller spola av innan

Inlägg av MRisberg » 01 aug 2019 23:01

Definitivt en intressant fråga, som jag själv funderat över men inte hunnit utvärdera för egen hand.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Alkalisk direkt på kallavfettning eller spola av innan

Inlägg av progge » 02 aug 2019 07:31

När du lagt på kall och väntat så länge du anser att den verkar, så skickar du på alkalien ovanpå.
Vad som händer är att du får mer verkningstid på kall utan risk att den torkar in.
Men vänta 3-5 minuter innan du lägger på.
Prova dig fram på ett utvalt ställe och hitta din teknik.
Var i skuggan inte i sol.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Alkalisk direkt på kallavfettning eller spola av innan

Inlägg av Funk » 02 aug 2019 08:44

Lägger man alkalie på avspolad bil med kvarvarande vatten på så minskar koncentrationen, det är en sida av det hela. Personligen lägger jag alltid vått-i-vått.


/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: Alkalisk direkt på kallavfettning eller spola av innan

Inlägg av Jimmy » 02 aug 2019 11:51

Tack för respons :)
Ska nog börja testa att lägga vått i vått. Som sagt har jag tidigare tänkt att man gör det för att spara tid. Men det finns kanske fler fördelar med att göra så då alltså :)
Har också tänkt att kallavfettning och alkalisk blandar ju inte sig med varandra (tror jag inte iallafall eftersom kallavfettning inte är vattenbaserad) så jag har trott att det är en nackdel att lägga dom ovanpå varandra.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Alkalisk direkt på kallavfettning eller spola av innan

Inlägg av progge » 02 aug 2019 13:04

Du lägger inte kall på hela bilen, alkalier hjälper till att transportera bort skiten från bilen.
spola nedifrån och upp, vid renspolningen.
Rinner bort utan ränder över den rena ytan.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Alkalisk direkt på kallavfettning eller spola av innan

Inlägg av Manor » 02 aug 2019 14:57

Testa även gärna BBV Micro P27 som jag tycker fungerar förträffligt vintertid:
https://www.bollnasbilvard.se/avfettnin ... 30184.html

Jag kör med en 1:9 blandning som räknas som "normal", och använder numera kallavfettning endast under vårtvätten.
Under de ljusare delarna av året räcker det med en mild alkalisk lösning någon gång då och då...oftast behövs inget mer än avspolning och ett bra bilschampo, tycker jag. Då har jag alltid ett bra lackskydd i botten på alla bilar, som toppas med än det ena än det andra när andan faller på :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Alkalisk direkt på kallavfettning eller spola av innan

Inlägg av MRisberg » 02 aug 2019 15:48

Jag ska göra min första motortvätt om inte allt för länge. Då ska jag köra med alkalisk på kall, vått i vått. Det har jag fått tips om här och även sett på film från BBV att det lär vara bra. :)

Låter fantastiskt att det oftast räcker med en avspolning och lite schampo på en skyddad bil. Där är jag inte än.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Alkalisk direkt på kallavfettning eller spola av innan

Inlägg av Manor » 02 aug 2019 16:38

MRisberg skrev:
02 aug 2019 15:48
Jag ska göra min första motortvätt om inte allt för länge. Då ska jag köra med alkalisk på kall, vått i vått. Det har jag fått tips om här och även sett på film från BBV att det lär vara bra. :)

Låter fantastiskt att det oftast räcker med en avspolning och lite schampo på en skyddad bil. Där är jag inte än.
Jag ska villigt erkänna att jag bara gjort några få motortvättar med "vatten", och att jag alltid känner mig lika feg/orolig att ställa till med något.
Nu är absolut problemet mindre med modernare bilar än de äldre vars kontakter och skarvar alltid verkade slurpa åt sig vatten...

De bilar som jag har köpt som nya går ju att efterhålla lätt, så behovet behöver då aldrig uppstå...men med de begagnade så har jag oftast kämpat på med:
- APC
- Pensel och trasor
...och på senare tid kombinerat det med en Kärscher ångtvätt som fungerat ypperligt till diverse bilvård (och inomhus) :).

Jag avslutar oftast nuförtiden med Meguiars Engine Dressing eller Carpro PERL...det tycker jag ger en bra lyster och ett visst skydd, och underlättar nästkommande rengöring.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Alkalisk direkt på kallavfettning eller spola av innan

Inlägg av MRisberg » 03 aug 2019 12:43

Jag har ju aldrig gjort en motortvätt och är skitskraj för att testa på det. Tänker att i värsta fall får jag inte igång motorn efteråt utan får beställa bärgare in på GDS som får släpa ut mig och till verkstaden. Fy bubblan. Samtidigt tänker jag att om jag aldrig prövar på så börjar jag inte lära mig göra det. Så, jag ska definitivt göra't. Går väl på lite försiktigt första gången och lär mig, drar slutsatser av resultatet. Sen kan jag ge mig på det igen och träffa ställen jag missade första gången .. bli bättre och bättre på det.

När du kör med en APC i motorn, är det något du köpt som färdig APC eller har du blandat ihop något själv - typ grön på vatten i nån lämplig relation?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Alkalisk direkt på kallavfettning eller spola av innan

Inlägg av progge » 03 aug 2019 14:10

Kör inte med högtryck när el kontakter och trä en påse över generatorn så blir det inga problem.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Alkalisk direkt på kallavfettning eller spola av innan

Inlägg av MRisberg » 03 aug 2019 14:43

Jag gillar effekten som högtryck har jfm rinnande vatten. Är inställd på att backa ännu lite mer bara med högtrycket, säg till 50-60cm istf 30cm. Vad tror du om det? Ska naturligtvis kolla att inga kontakter eller elektronik ligger exponerat .. hade däremot hoppats slippa köra med den där påsen som ju skulle omöjliggöra rengöringen kring de komponenter som den skulle skymma. Men men ... ska tänka på det .. Är inte helt redo för det ändå. :)
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Alkalisk direkt på kallavfettning eller spola av innan

Inlägg av progge » 03 aug 2019 16:27

Bara att trä påsen över så den blir täckt ovan i från eller spola inte på den.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Alkalisk direkt på kallavfettning eller spola av innan

Inlägg av Manor » 03 aug 2019 16:32

MRisberg skrev:
03 aug 2019 12:43
När du kör med en APC i motorn, är det något du köpt som färdig APC eller har du blandat ihop något själv - typ grön på vatten i nån lämplig relation?
Oftast något köpt koncentrat som jag blandar själv...allt från Valet Citrus Bling (kanske inte en APC dock) till Chemical Guys Grime Reaper (som är det starkaste jag haft). Dock fungerar säkerligen Yes i en mild blandning, eller något annat inifrån huset...tanken är ju att lösa upp "skit" och man kan helt klart pröva sig fram. Är det mycket oljesmuts så är det ju kallavfettning som tar det bäst.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Alkalisk direkt på kallavfettning eller spola av innan

Inlägg av MRisberg » 03 aug 2019 20:15

Jag har en vän som tvättar hela bilen med Yes.
- Vad är det för med det? Blir ju rent, är miljövänligare än farliga kemikalier dessutom.

Ja, det är en helt annan diskussion. :lol:
Jag är hur som helst ute efter en trevligare pensel att agitera med bl a för att ta skit med både från fälgar och motorutrymme. Men det är också ett annat ämne.

Alkaliskt rakt på kall alltså ..! Jo, ska minsann pröva det mer framöver. Jag har också trott att min "omväg" med att spola av en gång extra mellan kall och alkalisk skulle vara "lyxvarianten". Men, visst, jag kan vara helt fel ute som inte förstått att en alkalisk kan börja jobba med sitt samtidigt som den skarvar kall bättre än rent vatten gör. Tål att funderas på .. och att testas.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Alkalisk direkt på kallavfettning eller spola av innan

Inlägg av Funk » 04 aug 2019 07:56

Jag har hittills aldrig haft några problem med högtryck vid motortvätt av moderna bilar trots bokstavligt talat hundratals motortvättar. Det finns vissa bilar där det t.ex kan samlas vatten i tändstiftsbrunnar och liknande (Volvo 20 valve med vanlig fördelare t.ex) och då får man helt enkelt torka eller blåsa torrt. Det spelar då ingen roll om man kör högt eller lågt tryck..

Lite sunt förnuft och att inte blåsa på för kung och fosterland så funkar det bra.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Alkalisk direkt på kallavfettning eller spola av innan

Inlägg av Manor » 04 aug 2019 10:40

MRisberg skrev:
03 aug 2019 20:15
Jag har en vän som tvättar hela bilen med Yes.
- Vad är det för med det? Blir ju rent, är miljövänligare än farliga kemikalier dessutom.
Yes ska inte användas för biltvätt då den är för "stark" och tar bort ett eventuellt vaxskydd. Vissa använder det som ett sista tvättsteg inför ett poleringsjobb, men jag använder då hellre ett neutralt bilschampo. Så jag använder inte själv Yes vid någon bilvård, men kan tänka mig att det fungerar i motorutrymmet.
MRisberg skrev:
03 aug 2019 20:15
Ja, det är en helt annan diskussion. :lol:
Jag är hur som helst ute efter en trevligare pensel att agitera med bl a för att ta skit med både från fälgar och motorutrymme. Men det är också ett annat ämne.
Det finns många specialpenslar och borstar att köpa på bilvårdsföretag. Ett alternativ för penslar är exempelvis Byggmax som har (eller åtminstone har haft) bra penslar med bortsthållare i plast/gummi som inte repar.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: Alkalisk direkt på kallavfettning eller spola av innan

Inlägg av Jimmy » 05 aug 2019 12:45

Har aldrig fått några problem med någon bil efter motortvätt. Jag har aldrig täckt över eller plastat in något. Äldre bilar med fördelare har det hänt att det kommit in vatten i locket men det har bara varit torka ur det. Och som sagt kan det komma ner vatten i tändstiftsbrunnar. På min Saab 9-5 får jag alltid plocka upp tändkassetten och blåsa torrt med tryckluft, även om jag spolar utan högtryck.

Jag kör med kallavfettning och alkalisk vid motortvätt och avslutar med att svampa över med ett schampoo.
Blåser sedan av det värsta med tryckluft. Och varmkör sedan motorn tills den uppnått normal arbetstemp.

Sen är det som med det mesta annat man får använda lite sunt förnuft man behöver ju inte stå och tokblåsa med högtryck på elboxar, tändningsdelar och generator. Sen behöver man ju inte ta i hårdare än vad som krävs, ibland kan det ju vara vissa områden i motorutrymmet som behöver lite extra och då kan man ju gå på lite extra just där.
Exempelvis en generator full med "skit" mår ju oftast inte heller särskilt bra.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Alkalisk direkt på kallavfettning eller spola av innan

Inlägg av MRisberg » 05 aug 2019 13:13

Jimmy skrev:
05 aug 2019 12:45
Jag kör med kallavfettning och alkalisk vid motortvätt och avslutar med att svampa över med ett schampoo.
Blåser sedan av det värsta med tryckluft. Och varmkör sedan motorn tills den uppnått normal arbetstemp.
Kall + alkalisk hade jag tänkt. Schamponering är såklart intressant att tänka. Ska fundera på det.

Efter tvätten: Varmkörning av motorn; sen ställa den i garaget och lyfta på huven för att låta den självtorka / ventilera .. Smart!
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: Alkalisk direkt på kallavfettning eller spola av innan

Inlägg av Jimmy » 05 aug 2019 13:48

Det där med schamponering är nog egentligen helt meningslöst men jag har alltid gjort så, så har bara blivit att man fortsatt med det. Men jag tror inte det tillför något egentligen.

Värmen från motorn brukar göra så att det torkar upp upp rätt fort.

Skriv svar