Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Varför blir det inte rent vid avspolning?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
vipera
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 jul 2011 14:11

Varför blir det inte rent vid avspolning?

Inlägg av vipera » 19 apr 2020 14:24

Jag spolade av min hobbybil idag med högtryckstvätten, men det blir som smutsiga torkade droppar kvar, se bild.

Jag vill helst inte gnugga en svamp mot lacken då det kanske repar motiven som är pålackade. Är det bra att foam/skumma på först? Då slipper man väl fysiskt rör lacken sen utan bara spola av?

Bild

https://forumbilder.com/i/r5Wa

MC95
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 06 maj 2016 17:48
Ort: Partille

Re: Varför blir det inte rent vid avspolning?

Inlägg av MC95 » 19 apr 2020 15:27

Torkade du bilen efteråt?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Varför blir det inte rent vid avspolning?

Inlägg av Funk » 19 apr 2020 16:03

Min uppfattning är att det aldrig blir helt rent med bara högtryck även om man lägger skum förtvätt...ganska bra kan det bli, men man behöver allt lite svampning (eller hellre tvätthandske) om det skall bli helt rent.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Varför blir det inte rent vid avspolning?

Inlägg av Manor » 19 apr 2020 17:09

Jag har samma uppfattning som Funk...det behövs oftast något mer än bara högtryck med eller utan skum.
Visst en sommartvätt med enbart damm/pollen fungerar väl hyggligt, men oftast så sitter det en form av "trafikfilm" som är svårare att få bort.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

vipera
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 jul 2011 14:11

Re: Varför blir det inte rent vid avspolning?

Inlägg av vipera » 20 apr 2020 13:01

MC95 skrev:
19 apr 2020 15:27
Torkade du bilen efteråt?
nej, lät den bara lufttorka.
Funk skrev:
19 apr 2020 16:03
Min uppfattning är att det aldrig blir helt rent med bara högtryck även om man lägger skum förtvätt...ganska bra kan det bli, men man behöver allt lite svampning (eller hellre tvätthandske) om det skall bli helt rent.

/Thomas
Manor skrev:
19 apr 2020 17:09
Jag har samma uppfattning som Funk...det behövs oftast något mer än bara högtryck med eller utan skum.
Visst en sommartvätt med enbart damm/pollen fungerar väl hyggligt, men oftast så sitter det en form av "trafikfilm" som är svårare att få bort.
Ok, tack för svar. Ska skaffa svamp och ett bra medel att köra med nu. Det är bara så konstigt att smutsen ligger kvar i dropparna efter en rejäl avspolning.

Användarvisningsbild
Lefty
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 dec 2013 22:56

Re: Varför blir det inte rent vid avspolning?

Inlägg av Lefty » 23 apr 2020 09:47

De vatten du spolar av med är sannolikt inte helt rent, så även om du får bort all smuts som är på bilen påför du nytt genom vattnet. Vanligt med rätt mycket kalk i vattnet.
Även en snabbtvätt behöver innehålla, avspolning, lätt "svampning" (använd gärna något annat än svamp) och en avtorkning med torkstöd.
Är det enkom damm kan man komma undan med avspolning och torkning, men då är det extra viktigt med "torkstöd".

peldah
Ny Medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 jan 2016 14:14

Re: Varför blir det inte rent vid avspolning?

Inlägg av peldah » 23 apr 2020 16:25

Varför torkstöd? Repar det lite annars, eller blir det mindre streck/prickar?

vipera
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 jul 2011 14:11

Re: Varför blir det inte rent vid avspolning?

Inlägg av vipera » 25 apr 2020 17:59

Lefty skrev:
23 apr 2020 09:47
De vatten du spolar av med är sannolikt inte helt rent, så även om du får bort all smuts som är på bilen påför du nytt genom vattnet. Vanligt med rätt mycket kalk i vattnet.
Även en snabbtvätt behöver innehålla, avspolning, lätt "svampning" (använd gärna något annat än svamp) och en avtorkning med torkstöd.
Är det enkom damm kan man komma undan med avspolning och torkning, men då är det extra viktigt med "torkstöd".
Kanske dum fråga, men vad är torkstöd? Semskinn typ?

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Varför blir det inte rent vid avspolning?

Inlägg av Stefan N » 26 apr 2020 07:48

:brumm Polestar2

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Varför blir det inte rent vid avspolning?

Inlägg av Funk » 26 apr 2020 08:54

Personligen så torkar jag aldrig efter "bara en avspolning" , eftersom jag inte vill riskera microrepor av smuts som är kvar.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: Varför blir det inte rent vid avspolning?

Inlägg av Mangewide » 27 apr 2020 11:49

Äää spola av och lät den torka själv?!. Hur ser den ut n?!, bild!. Måste vara fullt med vattenfläckar?. Dessa kan var svinsvåra att få bort, så var försiktigt att bara spola..
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Varför blir det inte rent vid avspolning?

Inlägg av Funk » 27 apr 2020 13:59

Mangewide skrev:
27 apr 2020 11:49
Äää spola av och lät den torka själv?!. Hur ser den ut n?!, bild!. Måste vara fullt med vattenfläckar?. Dessa kan var svinsvåra att få bort, så var försiktigt att bara spola..
Fördelen med vårt vatten är att det inte ger särdeles mycket fläckar, bara man kör så det får rinna av så.. men enbart avspolning är en yttersta nödåtgärd, såklart man tvättar på riktigt I 99,9% av fallen... :-)

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: Varför blir det inte rent vid avspolning?

Inlägg av Mangewide » 28 apr 2020 17:04

Funk skrev:
27 apr 2020 13:59
Mangewide skrev:
27 apr 2020 11:49
Äää spola av och lät den torka själv?!. Hur ser den ut n?!, bild!. Måste vara fullt med vattenfläckar?. Dessa kan var svinsvåra att få bort, så var försiktigt att bara spola..
Fördelen med vårt vatten är att det inte ger särdeles mycket fläckar, bara man kör så det får rinna av så.. men enbart avspolning är en yttersta nödåtgärd, såklart man tvättar på riktigt I 99,9% av fallen... :-)

/Thomas
Fusk att ha sånt bra vatten. ;) Men tyvärr så har de flesta rätt hårt vatten, vilket gör det galet svår att spola av och inte få en massa fläckar.. :D
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Skriv svar