Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

En "tagg" som går uppåt i lacken på motorhuv

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

En "tagg" som går uppåt i lacken på motorhuv

Inlägg av Basilm » 02 jul 2020 00:27

Hej!

Frågar här, då det finns nog en del kunniga gubbar (och gummor) -
upptäckte idag ute på färd efter en inspektion av motorhuven, då jag var upptagen med att torka bort fågelskit från huven med lite quick detailer + duk, att på ett ställe på motorhuven står det ungefär som en "tagg" upp, cirka 1 millimeter, känns nästan som en "nål" när man trycker lätt på den med fingret. Jag undrar vad detta kan vara?

Jag har kollat andra trådar, och det är absolut inte smuts, ingen "bubbla", utan kan ni tänka er en "tagg" eller "nål" dryga millimetern hög som står upp mitt på motorhuven.

Lyckades inte ta något foto tidigare idag med mobilen, ser bara himlen i kortet (vaxade bilen för cirka 1-2 månader sen). Testar att ta ett kort imorgon kväll, om möjligt med en skitmobil.

Trivia: Bilen har stått i varm garage sen i november, tvättas regelbundet, upptäckte inte detta vid senaste tvätt (cirka en vecka sen), undrar vafan det kan vara. Antar, och hoppas, inte att det är början på rost, bla då det inte är "en bubbla", samt att bilen bara är 5 år gammal. (Yes Manor, jag har en bil av dålig kvalité - Audi :p)

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: En "tagg" som går uppåt i lacken på motorhuv

Inlägg av Funk » 02 jul 2020 06:53

Kan det vara flygrost ?

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: En "tagg" som går uppåt i lacken på motorhuv

Inlägg av Basilm » 02 jul 2020 14:29

Hej!

Tack för snabbt svar, jag har precis varit ute med flygrostmedel och låtit det verka, innan en rejäl avspolning med högtryck, torkade av och inspekterade. Jag ser att det är inget "främmande" som sitter på lacken, utan det är som om att lacken / plåten på huven pekar upp precis som en liten tagg/nål. Inget att "tvätta bort" med andra ord :( Lyckades inte med foto, fast det är mulet, ser inget på fotot. Det är som att metallen/lacken? gått uppåt helt enkelt. Hittade inget mystiskt under huven, om det skulle vara pga va något som "hoppat upp" inifrån motorn och upp i huven. Vettefan vad detta är :(

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: En "tagg" som går uppåt i lacken på motorhuv

Inlägg av Funk » 02 jul 2020 15:52

Då tror jag på bristande kvalitet, för det låter som ett litet svetssprut från bilens tillverkning som missats och blivat överlackat..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: En "tagg" som går uppåt i lacken på motorhuv

Inlägg av Basilm » 03 jul 2020 04:36

Kan dessa svetssprut "helt plötsligt" dyka upp? Jag tänker det borde funnits ända sen jag köpte bilen? Detta kan inte vara möjligt, då jag spenderat så mycket tid på tvätt och puts etc sen den köptes i fjol sommar. Dock så är det väldigt litet, så kanske har missat den ändå...men tror inte det.

Detta är, förmodligen, alltså inget som kan t.ex poleras ner?
Jag får fråga om det hos Audi, om dem vet vad det kan vara, då "flex" service ska göras om dryga veckan. Tyvärr brukar de inte veta mycket för att vara "duktiga på bilar"....hehe

Återkommer om jag mot förmodan lyckas få ett foto på "taggen" i lämpligt ljus :)

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: En "tagg" som går uppåt i lacken på motorhuv

Inlägg av Funk » 03 jul 2020 06:46

Nej såna dyker inte upp, dom finns där hela tiden såklart. Kan du ha missat det tidigare ?

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: En "tagg" som går uppåt i lacken på motorhuv

Inlägg av Basilm » 28 jul 2020 00:34

Jadu, trodde verkligen inte att jag skulle kunna missat detta, så som man putsat och donat på bilen rätt många gånger nu, men vem vet.
Audi hade inget och säga om "taggen" / svetssprutet, utan menade att det var "ingenting" (och ingenting att göra åt).

Skriv svar