Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tjänstebilsförare, hur noga är ni med yttre underhåll?

Allt utvändigt arbete och produktval.
KDJ
Ny Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 apr 2019 10:57

Tjänstebilsförare, hur noga är ni med yttre underhåll?

Inlägg av KDJ » 25 jul 2020 09:25

Är lite nyfiken hur ni tänker kring yttre underhåll och tjänstebil. Det vanligaste i vårt avlånga land är nog en maskintvätt varannan månad eller det som eventuellt ingår avtalet. Men jag tror så klart att medlemmarna i det här forumet avviker från mängden.

Tvättar ni bilen precis på samma sätt som om det vore er privata? Alltid handtvätt, kallavfettning upp till lister, alkalisk avfettning, flygrostborttagare, tvåhinksmetoden vid schamponering, quick detailer o.s.v.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Tjänstebilsförare, hur noga är ni med yttre underhåll?

Inlägg av Manor » 25 jul 2020 18:33

För mig spelar det ingen roll om det är en privatbil eller tjänstebil. I mitt fall så var det en s.k "förmånsbil" dock, men sak samma...den lämnas bara tillbaka efter tre år och får då ha "normala" skavanker.

Jag lackskyddade den med CarPro CQuartz, fixade stenskott direkt, alltid handtvätt etc.
Den var i nyskick när den lämnades tillbaka efter tre år.

Ingen uppoffring från min sida annat är tiden det tar (men ser det som en hobby) och pengarna för diverse medel :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Pocca
Ny Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 jul 2020 11:02

Re: Tjänstebilsförare, hur noga är ni med yttre underhåll?

Inlägg av Pocca » 25 jul 2020 20:39

Kan bara instämma med Manor. Min förmånsbil får extremt mycket kärlek (för att vara en leasingbil) men eftersom att jag ser det som en hobby så är det väl investerade timmar och kronor.

Men kan väl samtidigt passa på att erkänna att jag är sugen på att köpa bil när nuvarande kontrakt går ut.
Volkswagen Passat GTE -18

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Tjänstebilsförare, hur noga är ni med yttre underhåll?

Inlägg av Funk » 26 jul 2020 06:50

Min bil är som min överrock, jag bär den, så den skall vara så snygg det går. Om det sedan en köpt bil eller "lånad" spelar ingen roll, den tas om hand så den är så fin det går.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Tjänstebilsförare, hur noga är ni med yttre underhåll?

Inlägg av Manor » 26 jul 2020 08:25

Funk skrev:
26 jul 2020 06:50
Min bil är som min överrock, jag bär den, så den skall vara så snygg det går. Om det sedan en köpt bil eller "lånad" spelar ingen roll, den tas om hand så den är så fin det går.

/Thomas
:jeps
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar