Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hur får jag bort dessa ränder på rutan

Allt utvändigt arbete och produktval.
Nybliven polernörd
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 13 feb 2014 12:03
Ort: Folkabo

Hur får jag bort dessa ränder på rutan

Inlägg av Nybliven polernörd » 25 jul 2020 22:54

Är det medel eller något som torkat in. Hur får jag bort dom ränderna på rutan. Räcker det med lera eller måste rutan poleras
Bilagor
Screenshot_20200725_192546_com.facebook.katana.jpg

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Hur får jag bort dessa ränder på rutan

Inlägg av Manor » 26 jul 2020 00:08

Jag skulle polerat rutan...det gör jag i samband med att något "fönstermedel" ska läggas på...och rutan brukar bli perfekt efter det (fönsterputs efter poleringen såklart).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Nybliven polernörd
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 13 feb 2014 12:03
Ort: Folkabo

Re: Hur får jag bort dessa ränder på rutan

Inlägg av Nybliven polernörd » 26 jul 2020 01:04

Okej trodde det han som äger bilen tror han råkade ta avfettning på rutan. Det grå att poler bort rätt lätt va eller bränner det in? Är det bästa att polera med maskin eller räcker det att göra förhand?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Hur får jag bort dessa ränder på rutan

Inlägg av Funk » 26 jul 2020 06:55

Det brukar gå att få bort det för hand, men har man maskin tillgänglig så..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Hur får jag bort dessa ränder på rutan

Inlägg av Manor » 26 jul 2020 08:36

Nybliven polernörd skrev:
26 jul 2020 01:04
Okej trodde det han som äger bilen tror han råkade ta avfettning på rutan. Det grå att poler bort rätt lätt va eller bränner det in? Är det bästa att polera med maskin eller räcker det att göra förhand?
Nej, avfettning kan inte bränna in vad jag vet.
Det finns dock medel som påverkar glas (etsar), men det känns väl ganska otroligt att det skulle vara något sådant. Jag har hört någon gång att viss "målartvött" innan husmålning kan ge skador på fönster...men om det stämmer vet jag inte...det känns tveksamt att man ens vill använda så starka medel.

Att polera glas för att få bort repor är väldigt svårt om ens möjligt, medan det brukar vara lätt att få bort allt som fastnat på glaset genom polering. Maskin är ju lättare, men detta bör kunna gå för hand också. Testa på en liten yta hur det känns.

Återkoppla gärna sen :jeps.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Nybliven polernörd
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 13 feb 2014 12:03
Ort: Folkabo

Re: Hur får jag bort dessa ränder på rutan

Inlägg av Nybliven polernörd » 26 jul 2020 13:54

Ja det var lite humor detta. Han jag skulle hjälpa trodde det var på utsidan. Men det var på insidan av rutan jag gjorde rent med glasputs ssåg inget efter. Men känns ju som det är kondens eller något men det var rinnmärken över rutan på insidan. Jag har faktiskt ingen aning får se om det blir samma igen.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Hur får jag bort dessa ränder på rutan

Inlägg av Manor » 26 jul 2020 17:01

Nybliven polernörd skrev:
26 jul 2020 13:54
Ja det var lite humor detta. Han jag skulle hjälpa trodde det var på utsidan. Men det var på insidan av rutan jag gjorde rent med glasputs ssåg inget efter. Men känns ju som det är kondens eller något men det var rinnmärken över rutan på insidan. Jag har faktiskt ingen aning får se om det blir samma igen.
Hahahaha, ja då hade du behövt polerat länge från utsidan för att greja detta :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Nybliven polernörd
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 13 feb 2014 12:03
Ort: Folkabo

Re: Hur får jag bort dessa ränder på rutan

Inlägg av Nybliven polernörd » 26 jul 2020 17:18

Ja men får se om det kommer tillbaka. Har ingen aning vad det kan ha varit. Såg lite men inte så mycket som på bilden. Det enda jag läst mig till är om man har trasigt värmepaket att det kan bli så. Han säger det syns väl i solen så får la se när det blir sol om det är tillbaka.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Hur får jag bort dessa ränder på rutan

Inlägg av Funk » 27 jul 2020 07:17

Har man glykolångor i bilen efter ett trasig värmepaket så får man som regel en jämn beläggning som är riktigt jobbig att få bort, det blir liksom klibbigt på rutan.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar