Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Avlägsna dammlager från garage?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Avlägsna dammlager från garage?

Inlägg av Basilm » 28 jul 2020 00:39

Hej!

Undrar om det är några här som har bra "tips" på att skonsamt (utan att repa, förhoppningsvis) tjocka dammlager från bilen? Frågar redan nu, då man med familj nyss flyttat till Solna och kommer ha bilen parkerad vecko-vis utan att använda den, eventuellt längre än så, vi får se.
Hur som helst ser jag i garaget, som jag lyckats att hyra i någon halvsunkig 70-tals byggnad, att det finns tjock med damm/sand/smuts på golvet, och detta åker ju runt med öppna portar nu och då, samt ventilationen (inte den bästa, men existerar). Jag har sett redan nu ett par fina bilar som stått länge, som har tjocka tjocka svart-röda dammlager på sig, och jag undrar själv hur man kan ta bort detta (åtminstone på vindrutan för siktens skull tills man kommer till en tvätt) på så skonsamt sätt som möjligt? (det finns inte möjlighet till vatten i garaget).

Tack!

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Avlägsna dammlager från garage?

Inlägg av Bowen » 28 jul 2020 18:32

Det finns ju en hel del water less wash.
Frågan är hur bra det är.
Men som lite kladd på mikrofiberduk så det inte är torrt,för att ta bort damm funkar säkert.

Brilliant shine här nedan tex:
https://youtu.be/y7nmNzqK0JE

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Avlägsna dammlager från garage?

Inlägg av Manor » 28 jul 2020 23:30

Torka av rutan med vad som helst och åk och tvätta den direkt,
En biltork eller lövblåst kanske annars kan vara ett alternativ?
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Avlägsna dammlager från garage?

Inlägg av Basilm » 02 aug 2020 16:34

Okej, tack för svar!
Dum fråga, då jag aldrig torkat (synligt i alla fall) damm på vindrutan - repar inte detta? Då garaget inte har vatten tänkte jag mig diverse billighets mikrofiberduk med ett par sprut av vanlig quick detailer på rutan? Eller kan man till och med "torka av" vindrutan fram med papper/handuk utan någon produkt på ett tjock lager av damm/skit från garagets golv, utan att repa glaset?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Avlägsna dammlager från garage?

Inlägg av Manor » 02 aug 2020 18:02

Basilm skrev:
02 aug 2020 16:34
Okej, tack för svar!
Dum fråga, då jag aldrig torkat (synligt i alla fall) damm på vindrutan - repar inte detta? Då garaget inte har vatten tänkte jag mig diverse billighets mikrofiberduk med ett par sprut av vanlig quick detailer på rutan? Eller kan man till och med "torka av" vindrutan fram med papper/handuk utan någon produkt på ett tjock lager av damm/skit från garagets golv, utan att repa glaset?
Nej, att torka rutan med mikrofiberduk eller papper har aldrig repat någon ruta för mig åtminstone.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar