Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Smörja gummilister på cabben?

Allt utvändigt arbete och produktval.
vipera
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 jul 2011 14:11

Smörja gummilister på cabben?

Inlägg av vipera » 17 sep 2020 10:53

Tjena!

Jag har en bil med cabb som jag tänkte fixa till och rengöra + impregnera inför vintern nu. Men även smörja gummilisterna runt hela cabben, jag har sett någon video på youtobe då man bara tog ett vanligt listskydd. Men dessa innehåller ju ofta silikon, vilket jag har hört torkar ut gummilisterna på sikt?

Tänkte därför fråga om någon här har en idé om vad man bäst gör. Kanske kan det finns listskydd som inte innehåller silikon? Teflon eller PTFE baserade istället?

Tacksam för idéer :cheers

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Smörja gummilister på cabben?

Inlägg av Funk » 17 sep 2020 21:02

Nextzett Rubber Care Stick “Gummi Pflege” är en bra produkt, men ren paraffinolja fungerar också mycket bra (finns bl.a på apotek).

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

vipera
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 jul 2011 14:11

Re: Smörja gummilister på cabben?

Inlägg av vipera » 24 nov 2023 15:53

Funk skrev:
17 sep 2020 21:02
Nextzett Rubber Care Stick “Gummi Pflege” är en bra produkt, men ren paraffinolja fungerar också mycket bra (finns bl.a på apotek).

/Thomas
Tack för tipset :jeps Återfuktar den listerna också eller hur blir resultatet?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Smörja gummilister på cabben?

Inlägg av Funk » 25 nov 2023 18:46

vipera skrev:
24 nov 2023 15:53
Funk skrev:
17 sep 2020 21:02
Nextzett Rubber Care Stick “Gummi Pflege” är en bra produkt, men ren paraffinolja fungerar också mycket bra (finns bl.a på apotek).

/Thomas
Tack för tipset :jeps Återfuktar den listerna också eller hur blir resultatet?
Såvitt jag vet så finns det inget som mjukar upp ett gummi som förlorat sin spänst genom att t.ex mjukgörare avdunstat ur materialet. Dock saktar processen ned med bl.a UV-skydd och liknande vilka vissa produkter påstås innehålla. Jag är nog rätt skeptisk till det dock..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar