Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Äldrebil behöver hjälp med polering av rostskada samt allt annat inom polering, rubbing mm

Allt utvändigt arbete och produktval.
akathebarf
Ny Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 maj 2021 19:11

Äldrebil behöver hjälp med polering av rostskada samt allt annat inom polering, rubbing mm

Inlägg av akathebarf » 24 maj 2021 19:35

Hej!

Jag är helt ny här på forumet, har besökt ett par andra forum innan jag hittade hit och nu tror jag att jag kommit rätt.

Jag har lagat en rost skada på min gamla Volvo 740 men innan jag slänger på klarlack och gör mig klar för att våt slipa den med 2000 papper så vill jag vara förberedd med steget efter.
Jag kan mecka med bilar och skruva överlag, däremot har jag aldrig gjort så mycket med en billack, bara tvättat den med schampo och svamp och lite avfettning mot elaka asfaltsfläckar och där slutar mina kunskaper.
Men nu när jag ska slipa till denna lagning så måste jag efter det polera upp glansen i lacken igen och har tänkt att hela bilen kan få sig en omgång när jag ändå håller på.
Rubbing = grövasta poleringen --> Polish = Få upp glans och minimalt med slipning --> Vax = för att skydda lacken som man just polerat upp. Har jag fattat det rätt? Lagningen kommer jag få köra alla steg på alltså rubbing till och med vax medan resten av bilen säkert klarar sig med polish och vax, hoppas jag.

Jag vet inget vilka produkter som är bra eller dåliga, det enda jag vet är att jag ska ha en oscillerande polermaskin vilket gör det lättare för en total nybörjare.

Finns det några som helst nackdelar med att polera sin bil?

Sett att det finns 9999 olika kitt och trissor och medel för allt möjligt men vad är skit och vad är okej, enkelhet är ett plus och alla tips jag kan få.
i de andra forumen fick jag detta som ett tips som jag tycker verkade bra: https://www.bollnasbilvard.se/polerpake ... 03298.html

Lite dyrt men det verkar enkelt iallafall, den polermaskinen är den bra och det finns trissor till just den modellen lätt att få tag på?
har även smygit runt hyllorna hos jula och kollat på deras turtle, hamron och någon annan serie dom hade

Ett annat bekymmer är att bilen nog aldrig blivit polerad på sina 32 år så sidorna på dörrarna, även om de är rätt fina känns som sandpapper. jag måste nog lera den då? kan man göra något annat eller är lera enda sättet? Kanske nått medel man sprutar på som kan underlätta och får bort det värsta utan att fräta sönder all plast och krom?
Tips på maskerings tejp som inte blir som klister som smetar ut sig överallt på listerna kan vara bra, läste något om långtids maskerings tejp, kanske sådant jag ska ha?

Förar dörren är bortplockad och ligger i väntan på klarlack och sedan får jag be frugan hjälpa mig släpa ut den på gräsmattan för tvätt och efter det kan den bli först med polering innan jag sätter tillbaka den på bilen.

Lite bilder är bra så ni vet vad lacken är i för skick just nu och vad som kan tänkas behövas.

Bilen. (rätt fin lack för en 32 åring)

Bild

rost :cry:

Bild

Rosten flydde från rondellen och rostätaren :nicka

Bild

Rost ledsen. Inte finaste lagningen i världen men MYCKET bättre än innan.

Bild