Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Dukar har börjat ludda

Allt utvändigt arbete och produktval.
Arjen
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: 05 feb 2013 19:00
Ort: Ängelholm

Dukar har börjat ludda

Inlägg av Arjen » 29 maj 2021 17:41

Har rätt så dyra dukar till puts av skydd och efter QD och sådant. Tror de heter eagle edgeless. Har funkat bra, tills nu. De har plötsligt börja lämna massor av mikroskopiskt ludd efter sig på lacken. Är detta ett tecken på att de börjar bli gamla? De är kanske 5-6 år gamla men sparsamt använda. Är det något man kan åtgärda eller är det bara att köpa nya?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Dukar har börjat ludda

Inlägg av Manor » 29 maj 2021 23:13

Tyvärr ingen aning.
Jag känner inte igen problemet, och jag har en hel del gamla dukar liggande.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Dukar har börjat ludda

Inlägg av Funk » 30 maj 2021 11:04

Knepigt, tvätta och torktumla lite och se om dom fortfarande släpper fiber..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Arjen
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: 05 feb 2013 19:00
Ort: Ängelholm

Re: Dukar har börjat ludda

Inlägg av Arjen » 01 jun 2021 08:17

Har tvättat och testade att tumla en och hängtorka en annan men det blev samma sak. Jag misstänker att det kanske har med skyddet jag la på. Det är Menzerna Power Lock men flaskan är runt 6 år gammal och lacken kändes inte lika hal som den brukar göra efter jag lagt det skyddet. På vissa delar av lacken skulle jag till och med beskriva det som strävt under duken, men fortfarande ganska halt om man känner försiktigt med handen. Jag ska experimentera lite mer. Har beställt lite andra dukar för att kunna jämföra lite mer också.

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Dukar har börjat ludda

Inlägg av Stefan N » 01 jun 2021 09:34

Har märkt att min ena keramiska quick detailer gör så en duk luddar, det är en grå kantlös sak men jag kommer inte ihåg vilket märke det är på den.
:brumm Polestar2

Arjen
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: 05 feb 2013 19:00
Ort: Ängelholm

Re: Dukar har börjat ludda

Inlägg av Arjen » 01 jun 2021 19:47

Stefan N skrev:
01 jun 2021 09:34
Har märkt att min ena keramiska quick detailer gör så en duk luddar, det är en grå kantlös sak men jag kommer inte ihåg vilket märke det är på den.
Intressant. Jag har börjat använda Carpro Ech2o som bland annat Quick detailer. Den innehåller väl keramiska ingredienser (SiO2) tror jag. Kanske är den som är boven. Ska testa en traditionell QD med samma dukar och se.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Dukar har börjat ludda

Inlägg av Funk » 02 jun 2021 07:03

Jag har kört Ech2o, och inte sett den effekten.. och för den delen ett par andra QD med SiO2..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Arjen
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: 05 feb 2013 19:00
Ort: Ängelholm

Re: Dukar har börjat ludda

Inlägg av Arjen » 02 jun 2021 13:32

Har just testat 4 olika dukar av varierande kvalitet och pris och samtliga presterade bättre än mina äldre dukar både gällande glid över lacken och att inte lämna ludd efter sig.

Det måste helt enkelt vara så att mina gamla dukar är förbrukade av någon anledning. Om jag tvättat/torkat fel eller helt enkelt bara är gamla. De får användas till fälgar och kedjan och sådant i fortsättningen.

Av de nya dukarna jag köpte kändes Gyeon Soft Wipe och Gtechniq MF6 bäst. Kommer nog köpa på mig några fler av dessa och ersätta mina gamla Eagle Edgeless.

Skriv svar