Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nybörjarhjälp: Ta hand om och skydda nyinskaffad beg bil

Allt utvändigt arbete och produktval.
haddoq
Ny Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 jul 2021 22:23

Nybörjarhjälp: Ta hand om och skydda nyinskaffad beg bil

Inlägg av haddoq » 24 jul 2021 22:34

Hej, har just blivit med bil, en Passar 2017, röd icke metallic. Då det fanns lite stenskott och en skrapa på lacken fram får jag fronten och huven omlackerad av bilfirman nu i veckan.

Täntke då fråga, nu när man får den fixad och så. hur bör man på en nivå som är rimlig för en 2017 ta hand om utsidan på den då detta blir en ny rutin att skapa för mig. Bor i lägenhet så det skulle vara en fördel om det är ett schema där man kan köra en tyngre arbetspass mer sällan och tvätta på t.ex. sån tvättstation emellan det.

Alla tips mottages tacksamt, bilen ser superbra ut innuti, läderklädseln ser helt ny ut (gått 5500 mil) så jag ska nog göra lite interiörbehandling med så den håller sig fräch och fin, tips mottages där med men det hör ju egentligen till ett annat forum.

Edit:
Kom på att tips på vad man kanske bör skaffa i utrustning/kemikalieväg uppskattas såklart med :)

F_man
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 10 jun 2021 20:55

Re: Nybörjartips, Ta hand om och skydda nyinskaffad beg bil

Inlägg av F_man » 24 jul 2021 22:52

Extremt breda frågor. Börja titta på bilvårdskanaler på Youtube om du inte gör det redan, t.ex. ejo autovideos, Pingens/arcticlean, Pan the organizer, Ammo Ny (ja det finns hur många som helst).
Jag klassar svenska EJO som mest nybörjarvänlig.

Där finns iallafall bra grundgenomgångar av biltvätt, polering, lackskydd etc.

Att tvätta bilen går utmärkt på tvättstationer, se guider om grundlig tvätt och underhållstvätt på YT.

Försök ta reda på om tidigare ägare lagt lackskydd, det påverkar väldigt mycket.

Att skydda din lack måste du nog göra inomhus tycker jag, åtminstone om du är ute efter långvarig hållbarhet.
Du har inte någon kompis eller släkting du kan hänga hos en helg och fixa lackskyddet?

Vill du bli detailing-nörd, ska du börja leta garageplats.

Angående interiörvård är det helt klart lättare, se guiderna på Youtube så fixar du det nog utan problem, även utanför lägenheten.

haddoq
Ny Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 jul 2021 22:23

Re: Nybörjarhjälp: Ta hand om och skydda nyinskaffad beg bil

Inlägg av haddoq » 28 jul 2021 09:19

Tack för tipsen. Ska absolut kolla in youtube för teknik och sen leta ställen att köpa saker till detta på.

Garagemässigt så kommer jag ju ha en plats i parkeringshus så att säga som bilen står i. Men för att jobba med saker som ev lackskydd och så blir det nog att hyra plats på ngn mack några timmar eller så

F_man
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 10 jun 2021 20:55

Re: Nybörjarhjälp: Ta hand om och skydda nyinskaffad beg bil

Inlägg av F_man » 28 jul 2021 10:39

haddoq skrev:
28 jul 2021 09:19
Garagemässigt så kommer jag ju ha en plats i parkeringshus så att säga som bilen står i. Men för att jobba med saker som ev lackskydd och så blir det nog att hyra plats på ngn mack några timmar eller så
Som sagt, är du ute efter långvarigt skydd, t.ex. keramisk coating, behöver lackskyddet ofta härda 6-12 timmar innan man kan köra ut bilen, då pratar vi inte ens om att lägga ett andra lager eller ett spray-top coat på.

Läs på vilken härdningstid lackskyddet har innan du köper det, eller hitta möjligheter att ha bilen inomhus en helg.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Nybörjarhjälp: Ta hand om och skydda nyinskaffad beg bil

Inlägg av Funk » 28 jul 2021 15:19

Just torktiden har varit ett av mina argument för att välja CarPro CQUK , vilken bara behöver en timme mellan lagren. Det klarar sig riktigt bra med ett lager, men vinner på två..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

haddoq
Ny Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 jul 2021 22:23

Re: Nybörjarhjälp: Ta hand om och skydda nyinskaffad beg bil

Inlägg av haddoq » 29 jul 2021 10:17

F_man skrev:
28 jul 2021 10:39
haddoq skrev:
28 jul 2021 09:19
Garagemässigt så kommer jag ju ha en plats i parkeringshus så att säga som bilen står i. Men för att jobba med saker som ev lackskydd och så blir det nog att hyra plats på ngn mack några timmar eller så
Som sagt, är du ute efter långvarigt skydd, t.ex. keramisk coating, behöver lackskyddet ofta härda 6-12 timmar innan man kan köra ut bilen, då pratar vi inte ens om att lägga ett andra lager eller ett spray-top coat på.

Läs på vilken härdningstid lackskyddet har innan du köper det, eller hitta möjligheter att ha bilen inomhus en helg.
Ska definitivt tänka på det. Bra tips som man kanske hade missat att det kan va olika annars!
Funk skrev:
28 jul 2021 15:19
Just torktiden har varit ett av mina argument för att välja CarPro CQUK , vilken bara behöver en timme mellan lagren. Det klarar sig riktigt bra med ett lager, men vinner på två..

/Thomas
Schysst. Ja det låter som en produkt som kanske kan ha en fördel för mig. Får kolla in det. Har väl inte stenkoll på vad som är en rimlig nivå att lägga som skydd för ngn som har mina förutsättningar men sett låter ju positivt.

haddoq
Ny Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 jul 2021 22:23

Re: Nybörjarhjälp: Ta hand om och skydda nyinskaffad beg bil

Inlägg av haddoq » 31 jul 2021 13:59

Funk skrev:
28 jul 2021 15:19
Just torktiden har varit ett av mina argument för att välja CarPro CQUK , vilken bara behöver en timme mellan lagren. Det klarar sig riktigt bra med ett lager, men vinner på två..

/Thomas
Hur mycket behöver man till en bil? är ju typ 50ml kit och liknande som ja ser. Har nylackat så jag avvaktar nog enligt rekommendation med lackskydd men sen inför hösten låter det som en bra grej.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Nybörjarhjälp: Ta hand om och skydda nyinskaffad beg bil

Inlägg av Funk » 31 jul 2021 14:03

50ml kitet räckte till två bilar för mig , en V40 och en S60..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

haddoq
Ny Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 jul 2021 22:23

Re: Nybörjarhjälp: Ta hand om och skydda nyinskaffad beg bil

Inlägg av haddoq » 03 aug 2021 00:50

Ah tackar, kanske blir en sån frammåt hösten. ska ändå se om ja hittar ett garage att stå i först =)

Skriv svar