Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vad är detta?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
Nimo
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 sep 2021 16:39

Vad är detta?

Inlägg av Nimo » 01 sep 2021 17:03

Hej!

Jag är ny på detta forum men inte inom bilvådandet. Detta är något som ligger mig varmt om hjärtat. Det har uppstått en stor mängd fläckar på min bil som jag inte vet vad det är., dessa har kommit när bilen stått parkerad på min villatomt och inte under något träd.
Fläckarna går inte bort vid tvätt eller med avfettning eller vax. Jag bifogar en bild på några av dem på huven. Totalt är det kanske 50st och mest på tak och huv.
Bilagor
F6CC84D0-1BB2-45CF-AC30-B41AC8271650.jpeg
227D98AE-C34B-4CB4-AF14-602A15761534.jpeg

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Vad är detta?

Inlägg av Manor » 01 sep 2021 17:55

Kan det vara fågelspillning och/eller vatten som har (sol)torkat in?

Om inte detta går bort med en alkalisk avfettning så hade jag testat med lera/clay.
Behövs lera/clay så kanske du ska avvakta tills du även är sugen att polera...jag tycker åtminstone att man efterlämnar lite defekter med clayning, å andra sidan är kanske lite defekter bättre än att lämna kvar fläckarna.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Nimo
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 sep 2021 16:39

Re: Vad är detta?

Inlägg av Nimo » 01 sep 2021 18:45

Fågelspillning är det inte, att vatten skulle torka in och byta färg istället för att dunsta har jag aldrig hört talas om. Hur skulle detta kunna ske? Lera har jag hittills inte provat. Det låter lite drastiskt eftersom hela bilen är drabbad.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Vad är detta?

Inlägg av Manor » 01 sep 2021 19:01

En vild chansning, svårt att se på en bild.
Testa med alkaliskt eller lera om det inte fungerar...milt polermedel kan också fungera (t.o.m för hand). Du kanske skulle kunna åka förbi en rekondfirma för att få deras uppfattning?
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Vad är detta?

Inlägg av Funk » 02 sep 2021 07:00

Svårt att se vad det kan vara,. men det som gör mig lite "orolig" är att du inte fått bort det med dina metoder..
Prova med lite bensin eller diesel om du inte har ren kallavfettning för att avgöra om det ändå inte är oljebaserat. Jag har någon gång sett liknande hårt sittande nedfall då en industri fick sotnedfall från sin skorsten, och efter ett regn såg det liknande ut. Det var ett elände att få bort, men var oljebaserat i grunden.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Nimo
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 sep 2021 16:39

Re: Vad är detta?

Inlägg av Nimo » 03 sep 2021 18:37

Den avfettning jag använde var Turtles svarta flaska som blir som en gelé. Den brukar vara effektiv mot det mesta.. Det har stundtals varit blåsigt och det har legat en del skräp från träden på bilen ihop med regnvatten. Kan detta torka in på något konstigt vis?

Användarvisningsbild
yerfen
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1309
Blev medlem: 16 nov 2009 22:57
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Vad är detta?

Inlägg av yerfen » 06 sep 2021 10:26

Rent spontant skulle jag säga ett det kommer från löv.
Av formen på dem att döma har det blivit vattenansamlingar som torkat in.

Kan det vara så att bilen blivit täckt i löv vid något tillfälle som du sedan plockat av, eller att dem blåst av?

Rent generellt brukar det fungera med surt eller basiskt medel beroende på vad det kommit ifrån.
BBV Water Spot Remover eller BBV Prewash Foam kan då vara bra kandidater för att lösa detta :)
Bild

MVH Pär

Jbjurback
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 jul 2021 21:21

Re: Vad är detta?

Inlägg av Jbjurback » 08 sep 2021 18:30

Hej,

Fick precis in en bil från grannen med samma fläckar som på bilden i tråden. Gissar att det är fågelspillning fast fågeln har ätit rönnbär. Lämnar en brun ibland orange fläck. När det regnat på fläcken ser den ut sådär som på bilden, utan regn lite mer grisigt.

Alkaliskt så är den väck enkelt. Får den sitta i solen länge så blir det i sämsta fall en polering.

Nimo
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 sep 2021 16:39

Re: Vad är detta?

Inlägg av Nimo » 09 sep 2021 16:50

yerfen skrev:
06 sep 2021 10:26
Rent spontant skulle jag säga ett det kommer från löv.
Av formen på dem att döma har det blivit vattenansamlingar som torkat in.

Kan det vara så att bilen blivit täckt i löv vid något tillfälle som du sedan plockat av, eller att dem blåst av?

Rent generellt brukar det fungera med surt eller basiskt medel beroende på vad det kommit ifrån.
BBV Water Spot Remover eller BBV Prewash Foam kan då vara bra kandidater för att lösa detta :)
Detta verkar vara den troligaste teorin eftersom bilen varit stillastående några dagar samt att det legat skräp på den. Jag tackar för tipset!

Lill-Dan
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 28 jul 2015 20:30
Ort: Åkersberga

Re: Vad är detta?

Inlägg av Lill-Dan » 13 sep 2021 21:36

Jag är ganska hundra på att det kommer från träd,vet inte från vilket,men jag har samma här hos mig. Sitter som f-n
,brukar skrapa lätt med nageln för att ta bort det.. har även nån gammal ”supertvätt” från turtle som funkar att ta bort det med.. OM jag bara fattade hur jag lägger upp en bild här så kunde jag fixa en bild på det som blåser ur träd och blir såhär på billacken..
:brumm

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Vad är detta?

Inlägg av progge » 14 sep 2021 06:01

Om du trycker på " fullständig redigerare" Välj infoga bild i översta raden.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Hilding
Ny Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 sep 2021 03:23

Re: Vad är detta?

Inlägg av Hilding » 29 sep 2021 07:30

Lill-Dan skrev:
13 sep 2021 21:36
Jag är ganska hundra på att det kommer från träd,vet inte från vilket,men jag har samma här hos mig. Sitter som f-n
,brukar skrapa lätt med nageln för att ta bort det.. har även nån gammal ”supertvätt” från turtle som funkar att ta bort det med.. OM jag bara fattade hur jag lägger upp en bild här så kunde jag fixa en bild på det som blåser ur träd och blir såhär på billacken..
Har exakt samma problem och brukar också "skrapa" bort med nageln. Tror också att det kommer från något träd. Det träd som står närmast min bil är en rönn. Annars är det en väldig blandning.

Skriv svar