Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hur får man (vissa) mikrofiberdukar att sluta ludda?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Hur får man (vissa) mikrofiberdukar att sluta ludda?

Inlägg av Basilm » 29 dec 2021 01:17

Hej!

Köpte för någon vecka sedan ett 3-pack Chemical Guys Happy Ending dukar från BBV. De är trevliga att hålla i och 30% polyamid är perfekt. Tänkte använda dem lite idag under tidigare tvätt på lokala gds hallen, men till min förvåning luddade dukarna jag testade (2st) ganska rejält. Detta när man försökte torka av tershines purify S ceramic coat spray. Jag är förvånad då jag har sen tidigare slagit mot tvättbänk etc och tvättat dukarna två gånger INNAN användning just för att slippa detta. Jag vet inte om sådana fluffiga dukar är till för lack, men det antog jag?
Hur som helst - några tips på hur man får dessa dukar att sluta ludda? Eller är detta ett typiskt fel på dessa CG dukar som är "fluffiga" ?

F_man
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 10 jun 2021 20:55

Re: Hur får man (vissa) mikrofiberdukar att sluta ludda?

Inlägg av F_man » 29 dec 2021 23:28

Jag tvättar dom alltid innan användning, åtminstone om det är dukar jag inte känner till har såpass bra kvalitet att man inte behöver. (Det gäller bara rag company och Arcticleans dukar av alla jag provat hittills).

Kör i tvättmaskin (inte mer än 40°C) och sen framför allt i torktumlare på KALLT program (absolut inte varmt ordinarie program) många plastfibrer smälter/blir hårda över 60°.

För att fullständigt nörda ner dig i mikrofoner kan du kolla Pan the organizers maffiga serie:

https://youtu.be/6dy5PbjT1Cw

Han har också bra guider för hur du tvättar.

Skriv svar