Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Ingen avfettning/medel på och runt bromsskiva?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Ingen avfettning/medel på och runt bromsskiva?

Inlägg av Basilm » 25 feb 2022 19:40

Jag har hört nu av flera att man absolut inte ska spraya på avfettning, skum, schampo etc på bromsskivorna? Jag har försökt snarare att gnugga runt på skivorna lite då dem ibland inte ser jättefina ut. Jag gör helt fel i detta med andra ord - ska man undvika avfettning på bromsskivor, och på grund av vilken anledning?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Ingen avfettning/medel på och runt bromsskiva?

Inlägg av Funk » 25 feb 2022 19:56

Jag har svårt att se att det skulle göra något, mer än att t.ex syror och liknande kan angripa ytor på oken t.ex. Kallavfettning skulle väl kanske rent teoretisk påverka lim i bromsmaterial, eller sänka friktionen tillfälligt.. Men å' andra sidan gör det ju ingen större nytta heller då det liksom inte är delar man vill eller behöva ha rena..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Teemu
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 02 okt 2020 10:52

Re: Ingen avfettning/medel på och runt bromsskiva?

Inlägg av Teemu » 25 feb 2022 21:31

Keramiska bromsar har jag läst/hört att de inte mår bra av starka kemikalier. Det är dock inte speciellt vanligt med dessa än iaf.

Johnberg
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 dec 2021 13:26

Re: Ingen avfettning/medel på och runt bromsskiva?

Inlägg av Johnberg » 10 mar 2022 17:13

Jag har aldrig hört att det skulle vara ett problem, men kanske värt att kolla runt lite om så är fallet?

Skriv svar