Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Kallavfettning och flygrostborttagare

Allt utvändigt arbete och produktval.
Alf A Romeo
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 maj 2020 12:13

Kallavfettning och flygrostborttagare

Inlägg av Alf A Romeo » 29 mar 2022 12:23

Min undran är om man kan lägga på kallavfettning och sedan flygrostborttagare utan att spola av emellan?
Bägge ska ju med fördel läggas på torr bil. Tänkte att man kunde göra allt på samma gång när man är på en tvättanläggning utan att behöva torka bilen mellan dom två behandlingarna.
Är det i så fall någon som ska läggas före den andra? Eller ni tycker att man ska torka bilen mellan dom två medlen?
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.

Teemu
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 02 okt 2020 10:52

Re: Kallavfettning och flygrostborttagare

Inlägg av Teemu » 29 mar 2022 12:44

Går gör det säkert, men kanske tappar effekt..

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Kallavfettning och flygrostborttagare

Inlägg av Funk » 29 mar 2022 18:02

flygrostborttagare skall läggas på torr bil, sedan den verkat klart kan man lägga alkalie eller microemulsion men inte ren kallavfettning.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Alf A Romeo
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 maj 2020 12:13

Re: Kallavfettning och flygrostborttagare

Inlägg av Alf A Romeo » 29 mar 2022 22:22

Tack för dom svaren! Då kör jag flygrostborttagare och torkar sedan bilen för att sedan köra kallavfettning.
Det finns inga genvägar till det perfekta resultatet. :-)
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: Kallavfettning och flygrostborttagare

Inlägg av Mangewide » 20 apr 2022 13:23

Alf A Romeo skrev:
29 mar 2022 22:22
Tack för dom svaren! Då kör jag flygrostborttagare och torkar sedan bilen för att sedan köra kallavfettning.
Det finns inga genvägar till det perfekta resultatet. :-)
Äää VM i krånglar till det ;). Ska du torka en skitig bil?. Känns mer farligt än att lägga på kem i flera steg på varandra ! ;)

Viktigaste att lägga kall på torr bil, för den inte är vattenlösligt. Flygrost , alkalisk blandar man ju ut med vatten för lämplig styrka.. Därav gör det inte så mkt att dessa läggs på en blöt bil..

Men självklart, flygrosten tar bättre på torr bil, men låt det inte torka in ;)
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Alf A Romeo
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 maj 2020 12:13

Re: Kallavfettning och flygrostborttagare

Inlägg av Alf A Romeo » 20 apr 2022 19:21

Mangewide skrev:
20 apr 2022 13:23
Alf A Romeo skrev:
29 mar 2022 22:22
Tack för dom svaren! Då kör jag flygrostborttagare och torkar sedan bilen för att sedan köra kallavfettning.
Det finns inga genvägar till det perfekta resultatet. :-)
Äää VM i krånglar till det ;). Ska du torka en skitig bil?. Känns mer farligt än att lägga på kem i flera steg på varandra ! ;)

Viktigaste att lägga kall på torr bil, för den inte är vattenlösligt. Flygrost , alkalisk blandar man ju ut med vatten för lämplig styrka.. Därav gör det inte så mkt att dessa läggs på en blöt bil..

Men självklart, flygrosten tar bättre på torr bil, men låt det inte torka in ;)
:D Lätt att misstolka det jag skrev. Efter jag lagt på kallavfettning spolade jag givetvis av bilen med högtryck, sedan handtvätt innan avtorkning. Därefter blev det flygrostborttagare, spolade av med högtryck och sedan torkning igen. Bilens lack blev sedan lika len som en nyfödd babys rumpa. :D
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Kallavfettning och flygrostborttagare

Inlägg av Funk » 20 apr 2022 19:25

*tumme upp*

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: Kallavfettning och flygrostborttagare

Inlägg av Mangewide » 21 apr 2022 10:13

Alf A Romeo skrev:
20 apr 2022 19:21
Mangewide skrev:
20 apr 2022 13:23
Alf A Romeo skrev:
29 mar 2022 22:22
Tack för dom svaren! Då kör jag flygrostborttagare och torkar sedan bilen för att sedan köra kallavfettning.
Det finns inga genvägar till det perfekta resultatet. :-)
Äää VM i krånglar till det ;). Ska du torka en skitig bil?. Känns mer farligt än att lägga på kem i flera steg på varandra ! ;)

Viktigaste att lägga kall på torr bil, för den inte är vattenlösligt. Flygrost , alkalisk blandar man ju ut med vatten för lämplig styrka.. Därav gör det inte så mkt att dessa läggs på en blöt bil..

Men självklart, flygrosten tar bättre på torr bil, men låt det inte torka in ;)
:D Lätt att misstolka det jag skrev. Efter jag lagt på kallavfettning spolade jag givetvis av bilen med högtryck, sedan handtvätt innan avtorkning. Därefter blev det flygrostborttagare, spolade av med högtryck och sedan torkning igen. Bilens lack blev sedan lika len som en nyfödd babys rumpa. :D
Jaaaaha, men det jag inte gillar ändå med den varianten :? . Är att man slutar att lägga en rätt stark kem det sista man gör. Det fina schampo "skyddet" man lagt innan försvinner. Men du kanske lör nån wetcoat eller torkstöd efter flyrosten? :)
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Alf A Romeo
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 maj 2020 12:13

Re: Kallavfettning och flygrostborttagare

Inlägg av Alf A Romeo » 22 apr 2022 12:41

Tack vare dessa kem så slippper jag köra med lera på bilen. Nu, om några dagar, så blir det en polering. Börjar med glanspolering om allt ser bra ut. Om jag ser några tvättrepor så kan det först bli lite grövre medel och trissa. Stenskott fixas också. Menzerna power lock har varit min favorit, upptoppning med Gyeon Q²M WetCoat ganska ofta. Har börjat titta på en "riktig" keramisk behandling i stället. Hade tänkt göra det i nu i vår men nu ska bilen snart säljas då en ny är beställd.
Har tre olika polermaskiner att arbeta med. Brukar även polera och lackbehandla några barns och kompisars bilar. Känner mig trygg med det jag gör och det blir bra!
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.

Skriv svar