Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

"borsta" underrede med skruvdragare?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

"borsta" underrede med skruvdragare?

Inlägg av Basilm » 28 maj 2022 23:21

Hej allihop!

Vansinnig som jag är tänkte jag testa att hissa upp bilen på okq8 för att använda skruvdragarn med borste på för att "pudra av" eventuell skit på underredet. Är detta något man ej bör göra? Jag tänker att det inte kan skada, speciellt då en skruvdragare är knappast tillräckligt stark för att förstöra något och kommer gå på med diverse hårdare/mjukare borste, inge stål eller liknande.

Någon som har gjort något liknande, eller är det slöseri med tid? (tycker att jag ser att en brunare hinna / sand / skit verkar lägga sig så lätt under xc60n, fast jag på ganska regelbunden (cirka var 2-3e vecka) spolar ordentligt under.

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: "borsta" underrede med skruvdragare?

Inlägg av Basilm » 31 maj 2022 23:23

Med något liknande, om jag inte lyckats förklara tillräckligt bra: https://pingens.se/produkt/rengoringsbo ... re-3-pack/

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: "borsta" underrede med skruvdragare?

Inlägg av Funk » 01 jun 2022 07:28

Brunt material under de flesta Volvos är väl hotwax ( en sorts underredsmassa)..den skall i så fall definitivt inte avlägsnas.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: "borsta" underrede med skruvdragare?

Inlägg av Manor » 01 jun 2022 08:10

Jag tycker att den underspolning du redan gör bör räcka gott. Det är mer än vad de flesta gör. Jag brukar bekosta en komplett rostskyddsbehandling på mina bilar, och då görs en varmvattentvätt++ i samband med behandlingen och efterföljande kompletteringar (vartannat år cirka). Det verkar duga mot rost, men ger ju såklart en svart kladdig yta undertill så inte vackert på så sätt 😉.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: "borsta" underrede med skruvdragare?

Inlägg av Basilm » 01 jun 2022 17:31

Tack för svaren!

Ja då är det bäst att jag låter bli.
Jag har blivit lite paranoid efter jag läst Vi Bilägares "rosttest" på nya XC60 som endast fick 3/5 (medelvärde tydligen, men tyska motsvarigheterna fick 4/5). Detta får mig att fundera om det behövs ett rostskydd på en Volvo som körs dagligen, men spolas under / i hjulhusen ganska reguljärt.
Det är en så stor kostnad då om jag skulle rostskydda vill jag att det blir riktigt gjort, och den enda rostskyddar i Uppland/Sthlm området som verkar otroligt seriös, inga negativa omdömen, tar minst 15,000kr för en rostskyddning, betydligt mer (det dubbla) om man ska epoxi måla/spraya och allt möjligt...det landar på 30-40k, det känns som om att det inte är värt det - även om jag är orolig för den kassa designen på XC60s dörrar som skapar baksug och tar upp fin smuts nu även efter jag satt dit tredje-parts "mud and grime flaps".

Man får helt enkelt se till att spola ordentligt under ofta...

Skriv svar