Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Då var det vinter igen - hur mycket kallavfettning per tvätt

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Då var det vinter igen - hur mycket kallavfettning per tvätt

Inlägg av Basilm » 20 nov 2022 23:41

Hej!

Då var det vinter igen då, och jag har hunnit tvättat bilen en gång eller två med kallavfettning redan. Kör mycket på E4 så det blir mycket skit, väldigt fort. Slås dock av att jag använder mycket kallavfettning, för mycket skulle jag tippa på. Kör medlet i Kwazar sprutor ifrån BBV, som är rejäla men jag tror jag kanske sprutar på för mycket - jag tror att jag snittar säkert 0.5l - 0.8l per tvätt (xc60 suv), men det måste vara alldeles för mycket antar jag, det blir ju saftig nota bara på kallavfettningen varje tvätt xD
Hur gör ni för att inte använda "för mycket"? Räcker det med ett mist-lager och vänta 10 min? Jag går runt bilen 2ggr, då jag upplevt tidigare att grådassighet sitter kvar....

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Då var det vinter igen - hur mycket kallavfettning per tvätt

Inlägg av Funk » 21 nov 2022 08:24

Jag använder i stort sett inte kallavfettning mer än ett par gånger per år.. En bra alkalie räcker för mig, det blir liksom inte perfekt ändå.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Då var det vinter igen - hur mycket kallavfettning per tvätt

Inlägg av Basilm » 21 nov 2022 12:14

Okej - jag kör med Lahega Alfanol HD Grön som alkalisk, det brukar dock inte bita tillräckligt på allt äckel från motorvägen tycker jag (kör cirka 1:10). Antingen gör jag något fel, eller så får det bli hyfsat och sen med andra ord kallavfettar / gör rent bilen ordentligt fram mot våren menar du?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Då var det vinter igen - hur mycket kallavfettning per tvätt

Inlägg av Funk » 21 nov 2022 19:18

Lite så, eller också köra med en hybrid/emulsion som t.ex Micro P27 från Bollnäs Bilvård. Den är dessutom spädbar..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Då var det vinter igen - hur mycket kallavfettning per tvätt

Inlägg av Manor » 22 nov 2022 18:42

Micro P27 från BBV är toppen.
Då den är spädbar så räcker 5 liter väldigt länge...får väl ut 30 liter på vintern...och fungerar perfekt på en hyfsat välpreppad lack.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Då var det vinter igen - hur mycket kallavfettning per tvätt

Inlägg av Basilm » 07 dec 2022 11:48

Funk skrev:
21 nov 2022 19:18
Lite så, eller också köra med en hybrid/emulsion som t.ex Micro P27 från Bollnäs Bilvård. Den är dessutom spädbar..

/Thomas

Jag förstår, då tar jag och testar Micro P27 helt enkelt - tack för tipset :) Det irriterar en att låta bilen vara allt för äcklig, men likväl är det irriterande att punga ut med cirka 100kr per tvätt, på bara kallavfettningen xD

Jag testar :)

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Då var det vinter igen - hur mycket kallavfettning per tvätt

Inlägg av progge » 28 jan 2023 17:42

Det stora felet många gör att inte låta medlet verka.
Man kan förlänga tiden om man efter 10 min lägger en alkalisk ovanpå.
Kall får inte torka så var vaksam.
Akta plast lyktor fram och bak då vissa inte tål avfettning.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Skriv svar