Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lackerade bromsok ett år gammla

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Lackerade bromsok ett år gammla

Inlägg av Basilm » 14 mar 2023 00:30

Hej!

Jag fick bromsoken lackerade med en vanlig två komponents kit i sommras i silver/metallic som smälter in bra med fälgarna men har nu sett att det finns lite svarta fläckar på dem, och en bromsok har en liten orange fläck, typ rost. Jag tvättar inte bromsoken noga men de sköljs åtminstone av med högtryck var 14e dag nu under vintern. Har sprayat på med allt möjligt lämpligt under tvätt, även om jag lät bli dem första månaden efter de målades. Nu är frågan:

Finns det någon bra metod att rengöra bromsok med "hobby lackerings färg" på sig? Jag har testat med diverse avfettningar och mjuk borste - ingen effekt. De rullar mycket på salta E4an Uppsala-Sthlm men trodde de skulle se fräsha ut i minst 3-5 år i alla fall. (Färgen har bara suttit på i ca 3000 mil). Finns det någon bra metod att rengöra ok, eller är det värt att blästra och lackera dem på seriöst ställe? (Orolig för att även professionellt gjort leder till dessa skavanker/fläckiga ok, som jag helst vill slippa. Eller är det stor skillnad på hobby lackerings direkt på ok gentemot blästring+"riktig" lackering?

Tack för synpunkter om seriös rengöring av hobby lackerade bromsok, och om det är värt att blästra å lackera om på seriöst ställe istället.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lackerade bromsok ett år gammla

Inlägg av Funk » 14 mar 2023 07:47

Oken sitter ju i den sämsta miljön man kan tänka sig... jag körde hammarlack på mina och bättrade nog vartannat år.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Lackerade bromsok ett år gammla

Inlägg av Basilm » 31 maj 2023 14:01

Hej igen!

Sorry för necrofilering av tråden - jag behövde gråta ut ett par månader. Men jo, det stämmer nog som du säger, jag tycker bara att det gick lite väl fort från "perfekt" till relativt många svarta-ish fläckar på de lackerade oken. Gick till en lackerare i Uppsala som menade att de inte skulle kunna bättra på dem nämnvärt :(

Skriv svar