Hej hej!!!
Nu har jag suttit här och läst en del, men en sak som jag inte riktigt är med på är det som nämns...våtslipning....
Hur/varför gör man det???? Är det för att få bort repor på lacken?
Isånafall vill jag hemskt gärna veta HUR
Har en gammal 93:a som inte är sååååå himla hemsk i skicket, men tyvärr en aning repig. Bl.a han nån fullblodsidiot använt min bagagelucka som väskhylla och sen DRAGIT av den därifrån!!! Ja ni kan ju själv gissa hur den ser ut.....
Har provat med rubbing, men det blev bra ett litet tag bara.
Med tanke på att bilen är "tropical green" med andra ord mörkgrön så syns det ganska så duktigt när den blir lite smutsig....
Snälla snälla...hjälp.... har inte massa monstermaskiner och dyra medel att lägga på nu så tips är välkomna!!!
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Våtslipning......????
- carina
- Moderator
- Inlägg: 2001
- Blev medlem: 15 feb 2009 18:14
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Våtslipning......????
Senast redigerad av 4 carina, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör
- Inlägg: 1897
- Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
- Ort: Göteborg
Re: Våtslipning......????
Att våtslipa innebär att man slipar ned lacken med vått sandpapper på en våt yta. Oftast används väldigt fina slippapper på billack, typ 800/1200 - 4000 korn.
Att slipa en hel bil är hemskt mycket arbete och inget man gör i en handvändning. Men punktinsatser är rätt smidigt på större repor. Det är dock rätt vanskligt eftersom lacken är så tunn. Det är lätt att skapa mer elände än man tar bort
Att slipa en hel bil är hemskt mycket arbete och inget man gör i en handvändning. Men punktinsatser är rätt smidigt på större repor. Det är dock rätt vanskligt eftersom lacken är så tunn. Det är lätt att skapa mer elände än man tar bort
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
Re: Våtslipning......????
Vad kostar det att lämna in en baklucka för omlackering då?
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
- carina
- Moderator
- Inlägg: 2001
- Blev medlem: 15 feb 2009 18:14
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Våtslipning......????
Mer elände än bra alltså....
Med min vanlig tur blir det väl pannkaka av alltihop då.... får fortsätta med rubbing och vax...
Tanken är att jag ska köpa en ny bagagelucka för den börjar rosta... men just nu har jag inte en chans med det
Köper jag en vill jag kunna få in den på lack innan jag sätter på den.... för varför göra samma sak flera gånger ???
Med min vanlig tur blir det väl pannkaka av alltihop då.... får fortsätta med rubbing och vax...
Tanken är att jag ska köpa en ny bagagelucka för den börjar rosta... men just nu har jag inte en chans med det
Köper jag en vill jag kunna få in den på lack innan jag sätter på den.... för varför göra samma sak flera gånger ???
Senast redigerad av 4 carina, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör
- Inlägg: 1897
- Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
- Ort: Göteborg
Re: Våtslipning......????
Man kan skapa mer elände om man är vårdslös
Billack brukar inte vara så mycket tjockare än 200 mikrometer så det är ju inte mycket att spela på. Går man igenom är det inte mycket mer att göra än att lacka om.
Ska du ändå byta lucka är det ju ett utmärkt tillfälle att öva
Billack brukar inte vara så mycket tjockare än 200 mikrometer så det är ju inte mycket att spela på. Går man igenom är det inte mycket mer att göra än att lacka om.
Ska du ändå byta lucka är det ju ett utmärkt tillfälle att öva
...like a boss.